Säkerhetskontrollen! Frågor...

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag har uppkörning snart och motorcykeln saknas centralstöd. Hur bör man gå till väga för att genomföra säkerhetskontrollen på bästa sätt i det här fallet när det är betydligt svårare att kontollera lagerglapp? Räcker det med att förevisa hur jag skulle gjort om hjulen var i luften eller? Det är ju liksom lönlöst att försöka kontollera styrlager om delarna är belastade!??

Det är en viktig fråga och det är vääldigt dags för uppkörning så vet ni får ni gärna berätta hur det brukar gå till på hojar utan centralstöd! :tummenupp
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
2293234

Annars får du be uppkörningsgubben hålla upp motorcykelns framhjul genom att luta den mot sidostödet.

Så gjorde de iaf på bilprovningen med min motorcykel när de skulle kontrollera framhjulslagret.

Förmodligen tycker uppkörningsinspektören att det är så jobbigt att kontrollera lager utan centralstöd att han låter dig kontrollera bromsar eller el där han inte behöver hålla upp din mc.
 

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag anser att man inte kan välta upp min Xj900 klump på sidostödet, det skulle kunna gå sönder?

Att använda frambromsen för styrlagret är ju en variant, brukar man göra så eller är det bara en egen tanke? Visst kan man kanske urskilja ett glapp om det är stort men min hoj är rätt mjuk i fjädringen etc?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
infectious skrev:
2293639 Ok, jo det är väl så. Hoppas han är lat då =).

Säkerhetskontroll är precis vad det låter som,
det heter väl inte
Uppkörningsgubbepåhittadkunskapsfrågaförattkuggafolk?

Jag är rätt 100 på att det står i mc-boken hur
man kontrollerar hjullager/styrlager på mc med sidostöd.

Men det har folk redan skrivit, be han ställa sig på andra sidan,
hjälps sen åt att vicka upp den på sidostödet, när mc väl lutar på sidostödet
kan man nml hålla balansen på den med typ 1 hand :)
Och det håller!

Hur skulle det se ut om det stod i instruktionsboken:
Säkerhetskontroll på denna motorcykel är ej möjlig att utföra
då åsidostödet kan gå sönder vid belastning :tungan

ps. Lycka till på uppkörningen, det är inte så farligt som många säger ds.
 

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
Har nu kört upp och klarat det!

Bara för att knyta åt kassen här vill jag berätta hur det gick till:

Okej, inget centralstöd! Det är lugnt.

Ok, ska vi resa den på stödet så man kan kolla framhjulslagret?

NEJ! Cykeln är för tung, har man otur kan det brista.

Okej, då förevisar jag hur jag skulle ha gjort då?

Japp, det är bra...

Tackar!!! :banana
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top