säkerhetslera...

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
jag såg en youtube video för lääänge sedan om en lera som va riktigt intressant, det handlar om en lera som är formbar med händerna men när man slår på den med en hammare så händer det grejjer, då blir den stenhård! men kort därefter kan man forma den igen!

tanken då va att man skulle kunna ha den i skyddskl'der bl a till mc, så att leran ger utrustningen flexibilitet men när man slår i backen så ska den bli hård och skydda.

nån som vet vad jag pratar om? kanske någon som har en länk till videon ?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Minns.
Formbar, men bara i låg hastighet.
Antagligen hög inre friktion.
Hörde senare att den var tung.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det handlar om ämnets egenskaper såsom "non-Newtonian". Du kan få samma effekt med t.ex. vaniljsås (custard). Ju större tryck du lägger på ämnet, desto större motstånd. Den återgår därefter till sitt flytande tillstånd. Också varför det går att gå på vaniljsås.

[YOUTUBE-ID]1ijIABlKmGw[/YOUTUBE-ID]

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det görs försök med olika matrial/skapas just nu för att kunna göra skottsäkra kläder, som är lösa o lediga när de är som vanligt men som när de träffas av den kinetiska energin i en kula stelnar till och blir "ogenomträngliga".

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såna material har redan använts i skinnställ. Den gamla typen av halvarssonställ, som skymtar på min avatar, hade den egenskapen i sina mjuka skydd. Lät man en hammars hastigt träffa skyddet så hårdnade skyddet, trycke man på dem med fingrarna så var det mjuka.

Men såna skydd är ju otrendiga nu, nu ska det ju vara kolfiber och grejs om man ska ha framgång i parningssammanhang har jag förstått...

Det handlar om ämnets egenskaper såsom "non-Newtonian". Du kan få samma effekt med t.ex. vaniljsås (custard). Ju större tryck du lägger på ämnet, desto större motstånd. Den återgår därefter till sitt flytande tillstånd. Också varför det går att gå på vaniljsås.
Det har med hastigheten att göra.
Till skillnad från newtonska fluider så utmärks ickenewtonska fluider genom att deras viskositet är beroende av hastigheten.

En vanlig tillämpling är tex tixotrop servalac. Den är som gele när den får vara ifred (motverkar rinning) men blir lättflytande när den rörs om (gör att den är lätt att stryka ut). Den tixotropa egenskapen fås av bentonitlera.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
liquid armour:
[YOUTUBE-ID]_KsW7oY-9NU&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]JAxA6dFKMR4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Det har med hastigheten att göra.
Till skillnad från newtonska fluider så utmärks ickenewtonska fluider genom att deras viskositet är beroende av hastigheten.

En vanlig tillämpling är tex tixotrop servalac. Den är som gele när den får vara ifred (motverkar rinning) men blir lättflytande när den rörs om (gör att den är lätt att stryka ut). Den tixotropa egenskapen fås av bentonitlera.

Är hastigheten den enda variabeln av intresse? Hade nog räknat med tryck också med tanke på den förhållandevis låga hastigheten mot ytan vid, som exemplet, vanlig gång över ämnet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är hastigheten den enda variabeln av intresse? Hade nog räknat med tryck också med tanke på den förhållandevis låga hastigheten mot ytan vid, som exemplet, vanlig gång över ämnet.

Ja det är hastigheten som ger omslaget, dvs hastigheten med vilken foten sätts ned är det som ger den viskositetshöjning i ditt vaniljexempel. Traskar man i vanlig promenadfart lär man sjunka. Men tack vare den ökade viskositeten så klarar ju ytan i ditt exempel av att bära upp ett större tryck från foten på vaniljflanören, dvs en större "kraft" om man så vill.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Hmm.. Verkar inte helt överensstämma med vad jag har förstått av ämnet tidigare - det har varit en tryckdiskussion - men jag litar på vad du säger. Orkade bara med två år på KTH innan jag bytte till Juridicum.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska