^ ^ Också en negativ egenskap som textilställen har. Skydden sitter aldrig på plats, utan går att vrida runt hela armen/benet utan problem.
Att skydden inte sitter på plats är för att man köper fel storlek. Samma regel för skinnställ gäller för textilställ om man vill att skydden skall fungera. Annars kan du räkna med att ärmarna rullar upp i armhålan när du landar på marken.
Kan lika gärna köpa en skyddsjacka och köra med t-shirt utanpå.
Vid marksyning smälter plasten. Du måste ha nått som stoppar värmen som blir. Typ Kevlar-Hoodie + skyddsjacka funkar bra ihop.
Och Självklart är det skinn som gäller på bana då hastigheterna är så pass höga och friktionen med om man vurpar.
Skillnaden med skinn och textil är att krashar du med textil går det sönder ordentligt i höga farter. Dock skyddar det bra mot dom värsta brännskadorna. Se det som en "engångsjacka" Så köp ingen Gore-tex för 6000:- köp en billigare Halvarssons/Lindstrans med "HI-ART" förstärkning om du vill vara på säkra sidan(typ som kevlar) om jag fattat rätt.
Dundee 2800:-
Medans bra skinnställ kan se lite uppruggat ut vid marksyning om man har tur. Jag fick hål på typ 5 ställen när jag gick omkull i 120km/h, men det var inte på bana utan vanlig väg. Armbågar,axlar, mage, knä.
Åker i stort sett bara i solsken, så regntäthet etc bryr jag mig inte om.
Jag har kört med Dianese "AIR" modeller som tar in mycket luft för sommardagar.
Köpte SUPER SPEED TEX och den är kraftigare tyg samt vindtät inner-jacka man kan ta av och på om det är kväll eller morgon och kyligt i luften. Enda problemet är mesta av ryggen är meshtyg. Så jag kommer gå till skräddaren och sy på kevlar på ryggskyddet på nått sätt.
Jag har plågats i skinnställ och allväders. Det slutar med att jag tummade på säkerheten och körde utan eller delar av skyddsklädseln bortagen. Då är välventilerad textil mycket bättre än en oknäppt skinnjacka tex.