Säkring till blinkers går sönder

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej

Jag installerade miniblinkers i höstas och de har fungerat problemfritt fram till för några dagar sedan. Jag böt säkring idag och säkringen gick direkt när jag försökte blinka.

Det enda jag har gjort är att vrida åt muttern som håller fast blinkrarna bak och bänkat motorcykeln. Jag är inte helt säker på när de slutade fungera, dvs. om det var efter att jag dragit åt muttern eller efter bänkningen.

Har ni några idéer?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Dra ur sladdarna till den blinkern du drog åt muttern på och testa igen.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack! Det visade sig att kontakten inte var helt täckt.

Men nu har jag ett annat problem istället. Batteriet är nytt från i höstas men det laddar ur. Jag antar att det är något som drar ström när motorcykeln är avstängd men jag har inte en aning om vad det kan vara. Är detta vanligt och vad kan det bero på?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack! Det visade sig att kontakten inte var helt täckt.

Men nu har jag ett annat problem istället. Batteriet är nytt från i höstas men det laddar ur. Jag antar att det är något som drar ström när motorcykeln är avstängd men jag har inte en aning om vad det kan vara. Är detta vanligt och vad kan det bero på?

Mät, ta och lossa jordkabel från batteriet och ta en mulitmeter och mät med den i serie mellan batteriet och jordkabeln och kolla om det drar ström (mA), har du ström där får du börja söka vad som tar ström. Även om batteriet är nytt så kan det vara kasst och ladda ur sig
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det ett Biltema-batteri? I så fall är det nog där problemet ligger, har strul med helt nya batterier därifrån.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Alla batterier laddar ur sig. Mer eller mindre.
Dom flesta moderna hojar drar ström när dom står. Mer eller mindre.
Somliga hojar klarar en vinter utan att laddas, många inte.

Finns en enkel lösning. Använd dom varje dag året om.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det ett Biltema-batteri? I så fall är det nog där problemet ligger, har strul med helt nya batterier därifrån.

Jag måste haft tur, har ett par Biltema battrier och dom har funkat, flyttar runt en Ctek laddare mellan hojarna gräsklipparna ungefär en gång i månaden på vintern. Att jag flyttar runt Ctek laddarna kan säkert vara en bidragande orsak att batterierna funkat för mig, finns ju trådar om Biltema battrier och om vad som är "fel" med dessa.

Mitt råd om att mäta strömmen mellan minuspolen på batteriet och jordkabeln till batteripolen är för att det är ett snabbt sätt att utesluta om det är hojen som drar ut batteriet eller om batteriet är kasst. Säg att hojen drar 5 mA och du har ett 10Ah batteri ska det teoretiskt klara 2000 timmar, men drar den 50 mA med 10 Ah batteri så blir det bara 200 timmar vilket är en dryg vecka.

Bytte själv batteri i "onödan" i en bil då det visade sig att generatorn tjuvade ström, lät man bilen stå 3-4 dagar var batteriet dött, efter att jag mätt och konstaterat att den drog så mycket ström att batteriet skulle vara slut på 4-5 dagar, testade attt lossa kabel till generatorn och då minskade strömmen rejält till ett troligt värde för vad bilen borde ta.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej och tack för alla svar. Det visade sig att det inte var batteriet det var fel på. Jag trodde att det hade laddat ur eftersom hela instrumentpanelen betedde sig konstigt och det inte gick att starta motorcykeln.

När jag kopplade loss den ena blinkersen gick allting bra. Jag kopplade sedan in den igen och det var inga problem. Jag antog därför att det blev kortslutning när jag skruvade på dosan under bakstänkan. Jag tejpade därför kontakten med eltejp och antog att problemet var löst. När jag skruvade på dosan igen betedde sig instrumentpanelen konstigt men säkringen gick inte och jag antog då att batteriet hade laddat ur. Jag tog hem batteriet och satte det på laddning men det var nästan fullt. När jag kopplade in batteriet igen och försökte blinka gick säkringen. Jag får skruva loss dosan igen och se om allt fungerar när sladdarna hänger löst.
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top