Sälja hoj till utlandet

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Har min hoj ute till försäljning på SH och Blocket. Fick ganska omgående svar på engelska ifrån en (tror jag) kvinna som var intresserad och ville veta om hojen var kvar. Jag svarade att den var kvar och att hon var välkommen att komma och titta och provköra.
Svaret jag fick var att hon var "out of state" på ett fartyg i Bermuda och jobbade som mariningenjör men hon ville ha mina paypaluppgifter och vad hojen kostade så skulle hon sätta in pengar på paypal-kontot och skicka någon att hämta upp hojen.

Fick direkt känslan att jag skulle bli blåst eftersom hon inte har någon chans att kolla så hojen är OK. Kanske är det den som ska hämta den som ska göra det, men det verkar osannolikt.

Jag har inte svarat på mailet och nu har det gått några dagar utan att hon hört av sig.

Någon här som varit med om något liknande??

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Har inte hört något om att betala via paypal. Det brukar ju vara "the swedish postväxel" som gäller. Känns lite konstigt att hon vill bemöda sig besväret att ta hem en hoj från sverige när det finns ett bra utbud i england om hon nu är därifrån.

namn

Guest
Kan inte denne "någon" som hon tydligen litar på såpass mycket att denne kan få förtroendet att hämta hojen ta med sig rätt mängd kontanter när "han" hämtar hojen?

luktar gammal fisk om det, men fattar inte hur blåsningen skulle se ut, paypal är ju ett ganska säkert & beprövat betalsätt.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Kan inte denne "någon" som hon tydligen litar på såpass mycket att denne kan få förtroendet att hämta hojen ta med sig rätt mängd kontanter när "han" hämtar hojen?

luktar gammal fisk om det, men fattar inte hur blåsningen skulle se ut, paypal är ju ett ganska säkert & beprövat betalsätt.

Tänkte lite i samma bana. Kuriren får betala kontant när hojen hämtas. Sedan är ju frågan vad för papper som behövs om den ska säljas till utlandet. Räcker det att jag bara skriver på ägarbytet och så är allt klart för min del?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Fick också ett svar på engelska när jag satte ut min hoj på annons i fredags. Visserligen var det då en kille som påstod sig bo i Schweiz, men man kan väl ändå utgå ifrån att det oftast handlar om liknande typer av blåsningar.
Har lite svårt att se hur det skulle kunna löna sig att köpa en hoj från Sverige när vi inte direkt är kända för att ha särskilt billiga priser på våra fordon. (Jag raderade mailet jag fick utan att svara på det, fick hojen såld en dag senare ändå.)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Hon kunde lika gärna sagt att hon letar efter guld på Jupiter och kan själv inte komma ifrån.

Det bluffas tydligen rätt så mycket med PayPal nuförtiden. Du får se siffror men det finns inga pengar. Om hon har en så stadig internetuppkoppling där hon är nu, så borde hon väl kunna göra en hederlig banktransaktion? Smart av henne att "vara seriös spekulant" på en mc som är otroligt svårsåld, ny eller begagnad, för då kan ju säljaren kanske ta lite risker. För det är väl Manan du försöker sälja?

Edit. Om det är din på blocket för 76k vill jag påpeka att lådan har 7 steg, inte 6 :)

Last edited:

Ozzi

Guest
:hördu blåsning så det skriker om det.....av vilken anledning skulle nån som sitter långt åt htlv3 bort vilja sätta in pengar "pang bom sådär" åt dig?? Såvida din hoj inte är en "one and only".:va

Gick med
8 Apr 2009
Hoj
2000,Yamaha R6
tänk inte ens tanken! detta är en av de vanligaste bedrägerierna idag. de betalar med en falsk check till ditt bankkonto, och du lämnar ifrån dig hojen. efter ca 3 dagar så upptäcker banken att den e falsk och du har förlorat din hoj.

skit i erbjudandet, mitt råd....

Hällboy

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
gixxer 1000 & ktm 640
Jag hade en mobil på blocket, jag fick 2 st engelska mail i samma stuk som ditt. Dom bodde i utlandet och ville ha mina paypal uppgifter.. kändes väldigt skumt att 2 st skulle skicka samma typ av mail. Men hur går denna blåsning till? Dom kan väll inte gör nåt med ett paypal acc. För man måste ju sätta in pengar på det.. Va har dom för sig mån tro :va

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
vet inte hur de skulle gå till men jag gissar att de säger att de ska sätta in pengar och skickar ett falskt paypal mail med att man fått pengar och då med en falsk länk som visar att man fått pengar men om man loggar in på sin paypal så är där inga pengar...

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Stämmer bra det! Slant med fingret och var inte uppmärksam när jag kollade annonsen. :näsblod

Trodde väl det :) Hoppas ärligt folk köper den, jag vet inte vad det är men många verkar vara rädda för "automatlåda". (Det är mer variator än växellåda) Synd på en så bra motorcykel. Jag gillar den som fasen, jag har kört runt 90 mil med en sån och kan inte säga annat än bra saker om den. Visst, en del kan tycka den har för lite effekt för att vara rolig, utan att ens ha kört en sådan :va, men men... Superbra bromsar, mycket stadig och fin även på lite sämre landsvägar, skitbra förvaring osv.

Innan någon frågar varför jag inte köper en själv som gillar den så mycket så är svaret enkelt: Jag behöver ingen egen motorcykel. Jag lånar något de få gånger jag vill köra på landsväg.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Trodde väl det :) Hoppas ärligt folk köper den, jag vet inte vad det är men många verkar vara rädda för "automatlåda". (Det är mer variator än växellåda) Synd på en så bra motorcykel. Jag gillar den som fasen, jag har kört runt 90 mil med en sån och kan inte säga annat än bra saker om den. Visst, en del kan tycka den har för lite effekt för att vara rolig, utan att ens ha kört en sådan :va, men men... Superbra bromsar, mycket stadig och fin även på lite sämre landsvägar, skitbra förvaring osv.

Innan någon frågar varför jag inte köper en själv som gillar den så mycket så är svaret enkelt: Jag behöver ingen egen motorcykel. Jag lånar något de få gånger jag vill köra på landsväg.

Jepp! Den är kanon på alla sätt och vis. Men hustrun ska ta MC-kort och det går ju inte att köra upp på denna hojen och vi har ej bruk för två st så därför ska den säljas.

Bara man testar den så inser man hur jäkla smidig den är i alla situationer!

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jepp! Den är kanon på alla sätt och vis. Men hustrun ska ta MC-kort och det går ju inte att köra upp på denna hojen och vi har ej bruk för två st så därför ska den säljas.

Bara man testar den så inser man hur jäkla smidig den är i alla situationer!

Hyr en körskolehoj för uppkörningen? Du verkar ju hittat en riktig pärla, som du dessutom är relativt ensam om :tummenupp

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Har min hoj ute på annons med, en kille från England. liknande situation som din. Jag vill med se pengar på mitt konto innan jag släpper min hoj.....

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vanligt är väl att de för över pengar för hojen och sen extra pengar som du ska ge till fraktbolaget, sen när du ser att du fått pengar på paypal ger du pengar till "fraktbolaget" som ska hämta hojen och sen helt vipps sådär har paypal betalningen blivit tillbakadragen/stoppad/saknar täckning och fraktbolaget du gav massa stålar till har gått upp i rök

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Vanligt är väl att de för över pengar för hojen och sen extra pengar som du ska ge till fraktbolaget, sen när du ser att du fått pengar på paypal ger du pengar till "fraktbolaget" som ska hämta hojen och sen helt vipps sådär har paypal betalningen blivit tillbakadragen/stoppad/saknar täckning och fraktbolaget du gav massa stålar till har gått upp i rök

Det intressanta är att samma person hörde av sig igen senare och ville köpa hojen. Samma sms, samma "ursäkt" om att de inte kunde komma och titta på den, att de skulle skicka en fraktfirma osv...
Fattar inte att det sinns folk som går på detta att sälja något som kostar en dekl pengar via PayPal. Min gräns gällande det betalningssättet ligger nog på max 400 spänne eller så.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har fått exakt samma mail som du. Fartyg, jobbar, Bermuda och Paypal. Polaren fick samma med.

Vet inte vad blåsningen går ut på, om de försöker senare lura av dig ditt Paypal-konto eller liknande. Inte helt sällan att man får ett mail "från" Paypal om att logga in via en länk och bekräfta sitt konto.

Kanske det de är ute efter. Svara inte äns på sånna mail...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras