Sälja hojen till morsan på hösten?

Är det ok att skriva över hojen på nån annan på hösten?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Har en diskussion med en kompis om det här med att skriva över hojen på morsan (eller annan person) på hösten för att på så sätt komma billigare undan med försäkringen, för att sedan "köpa tillbaka" den på vårkanten. Är det ok eller inte? Vad anser kollektivet?

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
det ända som kan vara tråkigt är väl att hojen får fler ägare på pappret när du ska sälja den sen, annars kan de väl kvitta tycker man.. ja hade samma tanke, men ville inte få för många ägare på min förra hoj...

Tommy.exe

Guest
Och därför blir det så att det kostar 12000kr att försäkra bågen i Juli och 500kr i december.
För försäkringsbolagen fattar ju aaaaaldrig vad folk pysslar med. :rolleyes:

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Det bör man verkligen göra om man är kund hos ett försäkringsbolag som tar ut samma premie även när man har den avställd.

Och för de som tycker det är tråkigt med många ägare så är det bara att spara en kopia på registeringsbeviset nya ägaren får var gång, så har man ju dokumenterat att det gått fram och tillbaks mellan samma ägare hela tiden.

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Hade en incident med Länsförsäkringar.. Vill inte säga exakt vad jag betalade per år utan vi säger 10 000kr.

Tog en försäkring på min tidigare R6a och betalade för helförsäkring för ett helår, 10 000kr. Hade den påställd april, maj, juni, juli, augusti och september. Nästan exakt 6 månader och därefter sålde jag den. Men jag fick inte tillbaka 5000kr, för att försäkringen var ju självklart säsongsbetonad (enligt killen på länsförsäkringar var det samma sak med båtar). Jag fick tillbaka 2500 kr istället.

Vad jag minns så kunde jag välja att betala för helår, 10 000kr, eller halvår, 5050kr, eller per månad, 1000kr, när jag tecknade försäkringen..
Det jag då funderade på var om jag hade betalat in försäkringen per halvår, 5050kr, och när halvåret hade gått och jag sålde hojen, hade då länsförsäkringar krävt mer pengar av mig bara för att försäkringen var säsongsbetonad och jag inte betalade "fullt" för sommaren?

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Hade gatt att overtyga alla mc agare att dom inte skall skriva over hojarna pa nan annan sa hade inte premierna sett ut som dom gor...

Men detta gar inte att tillampa. Alla ser billigaste vagen for sig sjalv och valjer den. Jag forstar dom som skriver over hojen pa nan annan. Jag gor de inte sjalv for min forsakring e ganska billig och nasta gang kanske ja inte far lika billig forsakring, sa ja later hojen sta pa mig...

Ursakta aao, ja e utomlands :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hade gatt att overtyga alla mc agare att dom inte skall skriva over hojarna pa nan annan sa hade inte premierna sett ut som dom gor...

Men detta gar inte att tillampa. Alla ser billigaste vagen for sig sjalv och valjer den. Jag forstar dom som skriver over hojen pa nan annan. Jag gor de inte sjalv for min forsakring e ganska billig och nasta gang kanske ja inte far lika billig forsakring, sa ja later hojen sta pa mig...

Ursakta aao, ja e utomlands :)

Hade problemet inte uppstått från början hade ju folk knappast skrivit över på sina mödrar?

Det är lite som problemet med att alla vill ha reservdelar på hyllan i sin lokala mcaffär, men ingen vill betala för den tjänsten utan handlar i tyskland.

• Gilla
Reaktioner: R2

Lonewolf

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04 Såld. Nu Ducati 848-08
Har du årsförsäkring? Hör med ditt bolag om du kan gå ner på halvförsäkring. Har själv Folksam och 35-års försäkring, kan alltså inte ställa av MEN det är helt ok att gå från hel- till halvförsäkring. Sparar några 100 lappar i månaden på det sättet. Kör inte hojen då och slipper en massa ägarbyten...:tummenupp

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
gör det .. dom tjänar in så mycket pengar ändå ..

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Har en diskussion med en kompis om det här med att skriva över hojen på morsan (eller annan person) på hösten för att på så sätt komma billigare undan med försäkringen, för att sedan "köpa tillbaka" den på vårkanten. Är det ok eller inte? Vad anser kollektivet?
Det är upp till var och en om man vill fuska och fara med osanning. Dock så skall man vara medveten om att man själv kan drabbas av samma sak. Är det t.ex. OK att ljuga om skicket (t.ex. mätarställningen) på MC när man säljer den? Jag tjänar pengar på att ljuga och då måste det väl vara OK, eller....? Eller är det OK att ett försäkringsbolag inte betalar ut ersättning som man har rätt till d.v.s. inte håller vad man tidigare lovat för att de tjänar ju på att ljuga? Vi väljer själva vilket samhälle vi vill ha!

Tommy.exe

Guest
Försäkringsbolag har omkostnader i form av personal, lokaler, material, och utbetalningar mm.

Är alla överens om det?

Företaget måste täcka sina kostnader och generera någon form av vinst för att kunna drivas vidare. Där har vi inkomsten i form av din premie, samt ränta på detta kapital tills ev utbetalning sker.

Är alla överens om det?

Om 100 personer försäkrar på samma bolag och 10 st fuskar bort 3-4 mån varje år. Då får dom andra 90 som inte fuskar betala inkomstbortfallet för de 10.

Är alla överens om det?

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Försäkringsbolag har omkostnader i form av personal, lokaler, material, och utbetalningar mm.

Är alla överens om det?

Företaget måste täcka sina kostnader och generera någon form av vinst för att kunna drivas vidare. Där har vi inkomsten i form av din premie, samt ränta på detta kapital tills ev utbetalning sker.

Är alla överens om det?

Om 100 personer försäkrar på samma bolag och 10 st fuskar bort 3-4 mån varje år. Då får dom andra 90 som inte fuskar betala inkomstbortfallet för de 10.

Är alla överens om det?
Absolut!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är upp till var och en om man vill fuska och fara med osanning. Dock så skall man vara medveten om att man själv kan drabbas av samma sak. Är det t.ex. OK att ljuga om skicket (t.ex. mätarställningen) på MC när man säljer den? Jag tjänar pengar på att ljuga och då måste det väl vara OK, eller....? Eller är det OK att ett försäkringsbolag inte betalar ut ersättning som man har rätt till d.v.s. inte håller vad man tidigare lovat för att de tjänar ju på att ljuga? Vi väljer själva vilket samhälle vi vill ha!

Försäkringsbolagen far ju med osanning när de tvingar folk att betala för fordon i trafik även fast det inte används i trafik?

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Försäkringsbolagen far ju med osanning när de tvingar folk att betala för fordon i trafik även fast det inte används i trafik?
Du menar att det inte stod i försäkringsvillkoren som du tog del av innan du tecknade din försäkring?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept