Sälja hojen till morsan på hösten?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Hittade till min förtjusning en gammal tråd, "Sälja hojen till morsan på hösten?"
som tyvärr Swedie stängt.

Så jag gör en ny :)

Jag blev skitglad när jag såg tråden. Enda nackdelen är ju
att min båge får fler ägare = skitsamma. Jag har en 1998 års modell.

Detta ska jag göra, helt klart. Annars måste jag betala 5-6 månader,
trots att den bara står i garage.

Någon som har några synpunkter på min tanke här? :wiggle

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Been there, done that. Kör på, hur många ägare är helt orelevant då massvis av hojjar har dem gjort så på..

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Sossen i mig undrar varför man inte köper en hoj man har råd/vill betala för...

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...

:7peta Människan i mig, förstår mycket väl varför han inte vill inte vill betala, för en hoj han inte kör med.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

Man har råd med den JUST för att man är smart och inte slänger pengar på skit..då kan man tjöpa en najs hoj...eller fler.:tummenupp

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gör som du vill. Men premierna beräknas utifrån oss som kollektiv. Om du betalar mindre får jag och andra betala mer. För du tror väl inte att bolaget kommer minska sin vinst?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Gör som du vill. Men premierna beräknas utifrån oss som kollektiv. Om du betalar mindre får jag och andra betala mer. För du tror väl inte att bolaget kommer minska sin vinst?

Det är lite bök och pappersarbete med det hela, så jag får väl se om jag verkligen gör det.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Är helt lagligt och inget att hymla med, de som klagar är bara bittra människor helt enkelt. Hade inte försäkringsbolagen börjat fula sig och tagit fullt betalt för avställda fordon hade ingen behövt göra så.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2

Jag tror inte man kan förenkla det riktigt så mycket heller.

Du kör väl aldrig över hastighetsbegränsningarna då heller? Ja, hade alla hållit sig inom begränsingarna
hade premierna förmodligen legat 5-10 ggr lägre än idag på en sportis.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Så du VILL betala försäkring för din hoj när den står och samlar damm över vintern? :näsblod:rofl:smasha

Missförstå mig rätt.. Jag väljer hoj där jag har möjlighet att ställa av till hösten alternativt att försäkringskostnaden är så låg att den gott kan stå och ticka...

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Alltså jag kan ju fatta det här med att man vill minimera kostnaden för sin försäkring, inget konstigt med det.

För 20 år sedan skulle alla ha en fzr1000 med 98 hästar på pappret, men att ha det i verkligheten - Åh nej
Det som hände var ju att efter ett par år så slutade försäkringsbolagen med möjligheten.

Det som är troligt nu är att försäkringsbolagen kommer att se över det här med årsförsäkring om tillräckligt många missbrukar den. För att få folk att inte skensälja sin cykel så har bolagen en mycket högre premie under maj till september än resten av året.

Därför - Kolla upp om du verkligen tjänar så mycket på en sådan här manöver. Det är nämligen så att OM JAG vore ditt försäkringsbolag så hade jag höjt din premie till nästa ägarbyte när den "blir din" igen så jag hade gått plus minus noll på affären. Sedan vet jag inte om de gör så, men du sjunker som kund i deras ögon i alla fall, thats for sure

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Du ska nog kolla hur mycket försäkringen kostar under vintermånaderna, jag har för mig att jag betalar någonstans mellan 50-100 kr under tiden December - till 1 Mars sen ökar det successivt fram till en topp Juni-Juli:tummenupp

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Fungerar utmärkt så länge systemet tillåter det, och enda nackdelen är att ägarantalet drar iväg på fordonet som sagt. Kört så ett gäng år och det är inga problem, men försäkringsbolagen avskyr det naturligtvis, men inte olagligt. Skäms inte ens för det eftersom jag inte ser en anledning att ha en trafikförsäkring och fordonsförsäkring på en vinteravställd hoj som ingen kan/kommer stjäla.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tror inte man kan förenkla det riktigt så mycket heller.

Du kör väl aldrig över hastighetsbegränsningarna då heller? Ja, hade alla hållit sig inom begränsingarna
hade premierna förmodligen legat 5-10 ggr lägre än idag på en sportis.

Premierna beror på hur många som betalar och hur mycket som ska betalas ut. Visst kan man undvika att att krascha för att hjälpa kollektivet, men tills det händer (vilket känns avlägset) så kan man i alla fall betala sin del.

Visst är försäkringsbolagen dumma som tvingar oss betala fast hojen är avställd. Men alternativet är ju att betala en högre premie på sommaren. Pengarna "måste" in på något sätt.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Premierna beror på hur många som betalar och hur mycket som ska betalas ut. Visst kan man undvika att att krascha för att hjälpa kollektivet, men tills det händer (vilket känns avlägset) så kan man i alla fall betala sin del.

Visst är försäkringsbolagen dumma som tvingar oss betala fast hojen är avställd. Men alternativet är ju att betala en högre premie på sommaren. Pengarna "måste" in på något sätt.

Min poäng är att det inte fungerar att "skylla" de höga premierna på att
vissa använder en fullt laglig lucka i systemet.

De höga premierna beror till största delen på att sportisar i ärlighetens namn
har potential att vara enormt olycksdrabbade, och det är enbart ett litet antal
personer som kör. Jämför med bilägare, vi är i maximal minoritet.

Det är huvudorsaken till de höga premierna. Rätt ska vara rätt.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Det låter ju konstigt om det är för att spara pengar.. På hösten är ju hojen billigare och köper man tillbaka den på våren så är den garanterat dyrare, iofs kanske det är för att morsan också ska tjäna en slant..

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min poäng är att det inte fungerar att "skylla" de höga premierna på att
vissa använder en fullt laglig lucka i systemet.

De höga premierna beror till största delen på att sportisar i ärlighetens namn
har potential att vara enormt olycksdrabbade, och det är enbart ett litet antal
personer som kör. Jämför med bilägare, vi är i maximal minoritet.

Det är huvudorsaken till de höga premierna. Rätt ska vara rätt.

Jag argumenterar inte om varför kostnaderna är höga. Bara att vi ska dela på kostnaderna oavsett vilka dom är.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag argumenterar inte om varför kostnaderna är höga. Bara att vi ska dela på kostnaderna oavsett vilka dom är.

Det är märklig argumentation. Jag utgår från att du lever som du lär, när det gäller
allt övrigt i samhället.

Det man förlorar på det ena, vinner man tillbaka på det andra.
Det jämnar ut sig ganska bra i längden.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...