Sälja hojen till morsan på hösten?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag säger som Roffe, kolla upp vad vinterförsäkringen kostar. Jag har nämligen samma sak, nämligen en årsförsäkring med med olika premier för olika kvartal. Sommaren är dyr, vinter är nästan gratis.
Och ja en hoj med 30 ägare kommer jag syna betydligt (!) noggrannare om jag ska köpa. Minsta misstanke om dålig service skulle göra att jag inte köper den.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det låter ju konstigt om det är för att spara pengar.. På hösten är ju hojen billigare och köper man tillbaka den på våren så är den garanterat dyrare, iofs kanske det är för att morsan också ska tjäna en slant..

Jobbigt med om det är flera intresserade på våren sen när morsan ska sälja hojen ;) kanske blir budgivning och grejer :rofl

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ring Folksam istället, dom har avställningsbar försäkring.. Kanske nån annan också har, vad vet jag...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Förstår jag mycket väl att man skenförsäljer hojen på hösten och eventuellt återköper den på pappret till våren.Försäkringsbolagen har ju gått ut med att man kunnat sänka åretrunt priserna pga att man nu måste betala för hojen även den tid på året man normalt inte kör bla sporthoj på.Men då blir det ju å andra sidan inte så billigt för försäkringstagaren när man tvingas betala även för den tiden man inte kan köra en meter.

En form av bluffande med siffror där den som tecknar denna försäkring som möjligtvis tycker att det var överkomligt under den perioden hojen kan rulla på landsvägen genast förfaller rent ekonomiskt om man då dubblar denna summan med den perioden som man inte kan köra men ändå får betala för.

Lite grann som när dessa försäkringsbolag mer än ofta basunerar ut att nu måste de minsann höja försäkringarna för alla fordonsägare pga ett ökat antal bilbränder trots att 99% av dessa bilister inte är inblandade i något försäkringsärende angående någon bilbrand så få de snällt betala för den ynka 1% som nu drabbats av detta.Låter då detta på något vis logiskt för den enskilde försäkringstagaren som kanske aldrig överhuvudtaget varit med om minsta lilla ärende som han / hon fått ersättning för via dessa försäkringsbolag.Givetvis inte.Men så kan man göra om man är tillräckligt stor som bla dessa föräkringbolag genom att dra alla över en enda kam oavsett antalet skyliga.

Med andra ord så har du som försäkringstagare alltid ett kollektivt ansvar för hela gruppen fordonsförsäkrade så länge du ska betala premien där detta ofta förbyts i minimal ersättning som enskild individ när du då har rätt till ersättning.Ironi är bara förnamnet i alla dessa fall.

:fakta :confused:

Last edited:

Tjita1

Guest
Själv vill jag ha min motorcykel påställd på vintern, eftersom jag kanske en fin dag med torra vägar känner för att ta mig en tur trots kylan. Eventuellt om jag har råd kanske det blir dubbade vinterdäck också..

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det är märklig argumentation. Jag utgår från att du lever som du lär, när det gäller
allt övrigt i samhället.

Det man förlorar på det ena, vinner man tillbaka på det andra.
Det jämnar ut sig ganska bra i längden.

Jag förstår inte varför du försöker få detta att handla om hur jag lever mitt liv. Jag har bara påpekat att vi ingår i ett kollektiv som gemensamt betalar premier. Antingen försöker alla komma undan bäst det går, och genom det hoppas att försäkringsbolagen genom det sänker sina marginaler eller motsvarande.

Men notera gärna att jag började med att skriva att du gör som du vill.

Alla diskussioner kan inte göras om till att handla om hur alla val man gör i livet hör ihop. Visst hänger väl allt ihop på ett eller annat sätt. Men i detta fall är det ganska enkelt. (Försäkringsbolagets kostnader + vinstmarginal = premier för hela kollektivet) Notera även att jag inte på något sätt har dömt dig till skurk i största allmänhet, och därför får jag nog be dig sluta göra analyser om hur jag lever.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Ja det borde vara fler som betalar och färre som kör. Lägg det på skattsedeln vett ja så får alla vara med o betala för att några ska ha kul utan att det kostar så mycket.:rolleyes:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja det borde vara fler som betalar och färre som kör. Lägg det på skattsedeln vett ja så får alla vara med o betala för att några ska ha kul utan att det kostar så mycket.:rolleyes:

Jag fattar inte vad du är ute efter? De borgerliga har ju redan lagt skatt på trafikförsäkringen. Det tycker jag är helt cp. Men just när det kommer till försäkringar är det väl inte så konstigt att varje grupp ska bära sina egna kostnader? Eller hur vill du göra?

Om vi vill diskutera med mig får du nog stolpa fram vad du egentligen tycker. Cool smiley. Hur gör man sådanna?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag förstår inte varför du försöker få detta att handla om hur jag lever mitt liv. Jag har bara påpekat att vi ingår i ett kollektiv som gemensamt betalar premier. Antingen försöker alla komma undan bäst det går, och genom det hoppas att försäkringsbolagen genom det sänker sina marginaler eller motsvarande.

Men notera gärna att jag började med att skriva att du gör som du vill.

Alla diskussioner kan inte göras om till att handla om hur alla val man gör i livet hör ihop. Visst hänger väl allt ihop på ett eller annat sätt. Men i detta fall är det ganska enkelt. (Försäkringsbolagets kostnader + vinstmarginal = premier för hela kollektivet) Notera även att jag inte på något sätt har dömt dig till skurk i största allmänhet, och därför får jag nog be dig sluta göra analyser om hur jag lever.

Ingen missförstår dig, när du skriver att "kollektivet" får det sämre, för att vissa
utnyttjar en laglig lucka.

Så då måste jag ju argumentera baserat på det du skriver, eller hur?

Jag blir lika obekväm som du nu verkar bli, av denna argumentation fram och tillbaka,
tro inget annat.

Du kan inte säga till debattörer att de enbart får argumentera på ett visst sätt som
du anser är korrekt, då lär inte många vara intresserade av en debatt. Inte jag i vart fall.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Fungerar utmärkt så länge systemet tillåter det, och enda nackdelen är att ägarantalet drar iväg på fordonet som sagt. Kört så ett gäng år och det är inga problem, men försäkringsbolagen avskyr det naturligtvis, men inte olagligt. Skäms inte ens för det eftersom jag inte ser en anledning att ha en trafikförsäkring och fordonsförsäkring på en vinteravställd hoj som ingen kan/kommer stjäla.

Så du låter morsan betala också:rolleyes:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Trygghansa har en liknande försäkring som dom kallar "Garageförsäkring", jag betalar ca 170kr/månad under vintern.

Med en avställningsbar försäkring så blir den automagiskt en garageförsäkring när man ställer av den. :fakta

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Kom på efter ett par timmar att jag behåller hojen på mig själv. Jag tjänar
knappt några kronor alls. Plus att jag vill ändå ha stöldförsäkringen kvar över vintern
vid närmare eftertanke... :glömdet

Jag tycker det är helt ok till de som gör valet. Det har jag inget emot.

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Någon som har koll på hur de funkar med mig som tex får Bilsports mc 24+ Försäkring nästa år? Är jag bunden att betala "Bas" ett helt år? Tecknade en försäkring igår och fyller 24 nästa år.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En året runt försäkring tecknar man bara om man kör regelbundet och under en större del av året. Sätt er ner efter en eller två säsonger och kolla hur ni nyttjat hojen. Många gånger skulle det nog lönat sig att ha tecknat en försäkring som går att ställa av och på även under själva säsongen.

Själv skulle jag inte bemödat mig med att hålla på med att sälja hojen till morsan årligen för några pengar i världen. Försäkringstagarna är dumma som utnyttjar systemet och försäkringsbolagen korkade nog att låta det fortgå. Jag tror dock att det är småpengar man förlorar på detta beteende. Så pass utbrett är det nog inte. Det är väl därför man inte tagit tag i det. Då är det nog värre med dem som inte kör med någon försäkring alls eller ställer på och av hojen varannan dag. Det senare skapar om inte ett administrativt dilemma för bolagen.

Ett tips till trådskaparen är att ringa runt några av de större bolagen och även dotterbolag till dem. Ta och redan nu kolla upp försäkringarna inför att din årsförfallodag faller ut. Jämför årsförsäkringar med av och påställningsbara.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Min hoj kommer pappa få äga om en vecka eller två. Den kostar 2400kr/mån året runt. Och jag kan inte ställa av den fråns 28 mars. Lite skillnad på 2400kr/mån och 258kr/mån i garageförsäkring. Sen får väl folk tycka vad dem vill.

/Try

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min hoj kommer pappa få äga om en vecka eller två. Den kostar 2400kr/mån året runt. Och jag kan inte ställa av den fråns 28 mars. Lite skillnad på 2400kr/mån och 258kr/mån i garageförsäkring. Sen får väl folk tycka vad dem vill.

/Try

Vad hade en av och påställningsbar försäkring kostat per månad påställd?

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Vad hade en av och påställningsbar försäkring kostat per månad påställd?

Vet faktiskt inte. Kör ju en S1000RR och är försäkrad via IF. Kanske 4500kr/mån-5000kr/mån påställd och 1200kr/mån avställd. Så hur man än vändrr och vrider på det så är det inte billigt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin