Sälja hojen till morsan på hösten?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kruxet i frågan ligger i att; är du påläst på vad det innebär juridiskt?

Försäkringsbolaget är inte dummare än att de förstår precis vad och varför du gör som du gör. Huruvida det är gångbart juridiskt vet jag inte själv, men det finns ingen anledning att inte läsa på.
 

Tjita1

Guest
Någon som har koll på hur de funkar med mig som tex får Bilsports mc 24+ Försäkring nästa år? Är jag bunden att betala "Bas" ett helt år? Tecknade en försäkring igår och fyller 24 nästa år.

Vet inte hur det är exakt på Bilsport&MC, men försäkringsbolagen ändrar ju villkoren mitt i perioden, så då måste väl försäkringstagaren få göra det också. Fast är inte 24+ dyrare än Bas?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vet faktiskt inte. Kör ju en S1000RR och är försäkrad via IF. Kanske 4500kr/mån-5000kr/mån påställd och 1200kr/mån avställd. Så hur man än vändrr och vrider på det så är det inte billigt.

Försäkra nyare sporthoj har aldrig varit billigt. Hade nästan glömt hur höga garageförsäkringar ni har i Stockholmstrakten. Ni har nästan 8- 10 ggr så hög premie som i mindre och medelstora städer bara när det kommer till den biten om uppgiften på 1200 kr stämmer. Sedan är nog försäkringen när hojen är påställd ungefär likartad. Ta och kolla runt lite vad olika bolag tar. Det kan löna sig. Skulle även kolla vad en av och påställningsbar försäkring kostar innan du avfärdar det helt och hållet. Sedan är det bara att ta fram miniräknaren och göra en uppskattning över vilket alternativ som är bäst för dig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag förstår inte varför du försöker få detta att handla om hur jag lever mitt liv. Jag har bara påpekat att vi ingår i ett kollektiv som gemensamt betalar premier. Antingen försöker alla komma undan bäst det går, och genom det hoppas att försäkringsbolagen genom det sänker sina marginaler eller motsvarande.

Men notera gärna att jag började med att skriva att du gör som du vill.

Alla diskussioner kan inte göras om till att handla om hur alla val man gör i livet hör ihop. Visst hänger väl allt ihop på ett eller annat sätt. Men i detta fall är det ganska enkelt. (Försäkringsbolagets kostnader + vinstmarginal = premier för hela kollektivet) Notera även att jag inte på något sätt har dömt dig till skurk i största allmänhet, och därför får jag nog be dig sluta göra analyser om hur jag lever.

Jag tror du missar två aspekter:

1. sällan eller aldrig ser du oss som aldrig kraschat och ändå får betala helvete gnälla om alla idioter som kraschar. Pekpinnar hellre på dem som orsakar kostnader än de som undviker dem, tack.

2. du resonerar som om försäkringarna på något sätt var solidariskt prissatta, vilket de inte är. Jag betalar för alla idioter på R-hojar som inte kan köra, istället för ansvarsfulla medelålders, män, vilket är min egentliga hemmaplan. :gnissla
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Då är det nog värre med dem som /.../ställer på och av hojen varannan dag. Det senare skapar om inte ett administrativt dilemma för bolagen.

Varför i hela fridens namn skulle man betala för motorcykeln när man inte använder den? Står den i garage skall den ha garageförsäkring, inget mer. Självklart.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tyvärr är det en utopi, men det vore rätt trevligt om det gick att fastställa en riskprofil efter person, inte efter vilken typ av hoj man kör.
 

Tjita1

Guest
Fast ställer man av och på hojen varannan dag vinner man väl knappast nåt på det, påställningsavgiften är väl typ 50 spänn eller nåt sånt?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kruxet i frågan ligger i att; är du påläst på vad det innebär juridiskt?

Försäkringsbolaget är inte dummare än att de förstår precis vad och varför du gör som du gör. Huruvida det är gångbart juridiskt vet jag inte själv, men det finns ingen anledning att inte läsa på.

Det finns inget juridiskt som säger att morsan inte får stå som ägare, samma sak finns det inget som reglerar vem som får stå som ägare eller hur ofta bytet får ske. Försäkringsbolaget har inte med ägarbytet att göra helt enkelt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför i hela fridens namn skulle man betala för motorcykeln när man inte använder den? Står den i garage skall den ha garageförsäkring, inget mer. Självklart.

Bra fråga. Jag håller med dig till fullo. Dock kan jag förstå att det blir sura miner om man gör det regelbundet samma vecka säsongen igenom. Tanken är nog inte att man ska ställa på hojen över en helg och sedan ställa av den under ett par veckodagar för att spontant ibland ställa på den en dag mitt i veckan och så vidare. Sköter man det hela snyggt är det ingen som har några synpunkter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fast ställer man av och på hojen varannan dag vinner man väl knappast nåt på det, påställningsavgiften är väl typ 50 spänn eller nåt sånt?

50 spänn är rätt så billigt om man ser till vad premien kostar. Sedan står kanske hojen oanvänd några veckor under säsongen. I slutändan blir det billigare. Men det är klart, det är inte lika fördelaktigt som det en gång var innan man införde avgiften. Då var det väl mest för att man tröttnade på att skicka ut skattemärket i tid och otid. Frågan är om avgiften har något berättigande nu. Det hela är väl mer eller mindre automatiserat i datasystemen.
 

Tjita1

Guest
Dom vill väl ha betalt för att dom skickar ut fakturan med skatten misstänker jag. Annars är det väl inget som kostar. Man kan ju ställa av eller på med omedelbar verkan med mobilen numera tillochmed.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Dom vill väl ha betalt för att dom skickar ut fakturan med skatten misstänker jag. Annars är det väl inget som kostar. Man kan ju ställa av eller på med omedelbar verkan med mobilen numera tillochmed.

Jag har satt skatten på autogiro så det går automatiskt fram och tillbaka på kontot. Numera får man dock inte tillbaka pengarna från en påbörjad månad. Gäller mestadels bilar idag. Skatten på hojen är ju så pass billig att man skulle kunna säga till Transportstyrelsen att behålla pengarna för hela året även om man ställt på 1 Janurari och ställt av den den andra och inte kört mer resterande året.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Försäkra nyare sporthoj har aldrig varit billigt. Hade nästan glömt hur höga garageförsäkringar ni har i Stockholmstrakten. Ni har nästan 8- 10 ggr så hög premie som i mindre och medelstora städer bara när det kommer till den biten om uppgiften på 1200 kr stämmer. Sedan är nog försäkringen när hojen är påställd ungefär likartad. Ta och kolla runt lite vad olika bolag tar. Det kan löna sig. Skulle även kolla vad en av och påställningsbar försäkring kostar innan du avfärdar det helt och hållet. Sedan är det bara att ta fram miniräknaren och göra en uppskattning över vilket alternativ som är bäst för dig.

Nu är jag bara less på hojen, den har stått på verkstad sen 17 juli och jag får förhoppningsvis tillbaka den till våren. Min huvudförfallodag är i slutet på mars, så oavsett om jag vill ha en avställningsbar försäkring så måste jag vänta tills dess eller sälja den. Så det blir till att sälja härket :p

Nästa år blir det avställningsbar, har nog bara blivit ca 15 st turer i år. Blir nog betydligt billigare för mig oavsett.

Med vänlig hälsning, Try
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra fråga. Jag håller med dig till fullo. Dock kan jag förstå att det blir sura miner om man gör det regelbundet samma vecka säsongen igenom. Tanken är nog inte att man ska ställa på hojen över en helg och sedan ställa av den under ett par veckodagar för att spontant ibland ställa på den en dag mitt i veckan och så vidare. Sköter man det hela snyggt är det ingen som har några synpunkter.

Möjligen, men man får ta till de lagliga metoder som finns för att sänka sina kostnader på diverse oligopolmarknader. Jag får inte dåligt samvete mot elbolaget om jag stänger av värmen när jag drar från stugan heller...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tyvärr är det en utopi, men det vore rätt trevligt om det gick att fastställa en riskprofil efter person, inte efter vilken typ av hoj man kör.

Tycker inte det låter utopiskt alls faktiskt, för egen del kan de gärna få kolla på skadefria år, bostadsort, (ej) kriminellt förflutet, övriga intressen, yrke mm mm mm - och då skulle de se att jag inte är särskilt högrisk alls. Nu får man betala för, ja du vet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...1. sällan eller aldrig ser du oss som aldrig kraschat och ändå får betala helvete gnälla om alla idioter som kraschar. Pekpinnar hellre på dem som orsakar kostnader än de som undviker dem, tack.

2. du resonerar som om försäkringarna på något sätt var solidariskt prissatta, vilket de inte är. Jag betalar för alla idioter på R-hojar som inte kan köra, istället för ansvarsfulla medelålders, män, vilket är min egentliga hemmaplan. :gnissla

Ja, det ligger en del i Ditt tänk, precis som i Harmons tanke om personlig trafikförsäkring, d v s vi som förare kör ju knappast mer än ett fordon per gång och kan därför erbjudas en st fordonsförsäkring, kompletterad med garagedel för de fordon vi äger.Riskprofilen kan ju bedömas och gäller förmodligen oavsett vilket fordon vi för tillfället brukar, tyvärr tror jag bolagen fasar för att gå ifrån sina beprövade modeller och hitta en bra avvägning när det gäller just bedömningsfrågan...

På något underligt vis är det lite viktigt för mig personligen att ha koll på mitt eget "försäkringssaldo", d v s att jag är en vettig affär för mina försäkringsgivare. Så länge jag är frisk, hel och ren kan jag leva med att det kostar en slant med den trygghet försäkringen ger, jag har dessutom personer i min närhet som fram till och med pensionsåldern kommer att ligga försäkringskollektivet till last på grund av trafikolyckor i unga år. En del av det överskott jag utgör går ju åt till att säkra deras tillvaro... Och det gäller oaktat bonusutbetalningar, flotta kontor och representation hos bolagen, om nu någon tänkte påminna om de faktorerna :)

Det finns inget juridiskt som säger att morsan inte får stå som ägare, samma sak finns det inget som reglerar vem som får stå som ägare eller hur ofta bytet får ske. Försäkringsbolaget har inte med ägarbytet att göra helt enkelt.
Nej, bolagen har svårt att komma åt detta, men förfarandet höjer nog totalkostnaden för det övriga kollektivet. Bolagen vill se överskott i sin affär och utförsäkringarna är ju en konstruktion tänkt för lite mer långsiktig relation och en lägre kostnad sommartid.

Personligen skulle jag nog föredra att ställa av och på mer frekvent under säsongen om jag fann det vara värt besväret, tyvärr är jag för lat och min premie hyfsad i pris så jag använder mig av årsförsäkringsalternativet för bekvämlighet skull.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Möjligen, men man får ta till de lagliga metoder som finns för att sänka sina kostnader på diverse oligopolmarknader. Jag får inte dåligt samvete mot elbolaget om jag stänger av värmen när jag drar från stugan heller...

Jag köper din retorik. Tänker ungefär på samma sätt själv. Säg att man har en månadspremie på 3000 kr för enkelhetens skull när hojen är påställd. Om man bara tänker köra en bandag (oförsäkrad) men måste ha försäkring till och från banan. Då har jag inga betänkligheter att ställa på hojen just den dagen och ställa av den dagen efter om jag inte avser köra mer under en period. I mina ögon är riskpremien 100 kr/dag. Skulle jag låta hojen stå på en vecka bara för att bolaget ska känna sig mer nöjd? Inte en chans. Sedan kanske jag inte skulle ställa av hojen bara för att jag inte kör två- tre dagar under en veckas tid.

Tycker inte det låter utopiskt alls faktiskt, för egen del kan de gärna få kolla på skadefria år, bostadsort, (ej) kriminellt förflutet, övriga intressen, yrke mm mm mm - och då skulle de se att jag inte är särskilt högrisk alls. Nu får man betala för, ja du vet.

Jag tror det är en utopi eftersom bolagen skulle vara förlorare i ett sådant scenario. De allra flesta människor tillhör nog den kategorin som är skadefri år efter år och sällan drabbas av några stölder, skadegörelse och så vidare. Från bolagens sida är det nog bättre om man kan bunta ihop försäkringstagare ur andra kriterier där man statistiskt kan motivera högre premier från försäkringstagarna. Totalintäkten borde bli betydligt bättre.

Ja, det ligger en del i Ditt tänk, precis som i Harmonns tanke om personlig trafikförsäkring, d v s vi som förare kör ju knappast mer än ett fordon per gång och kan därför erbjudas en st fordonsförsäkring, kompletterad med garagedel för de fordon vi äger.

Äger man flera fordon och använder dem under samma period, men inte samtidigt. Då får man ändå ha dem påställda samtidigt. Att man inte tagit fram någon vettig lösning efter alla år förstår jag inte. Det finns ju lösningar utomlands som man skulle kunnat kopiera.

Det allra största problemet med en individuellt satt riskprofil vore att hitta en metod som är säkerställd. Idag tar man hänsyn till område, ålder, körkortsår, typ av fordon (vikt/effektförhållande etc). Det jag är inne på är mer personliga egenskaper som man inte kan bedöma genom att titta på ovan nämnda aspekter. Det sitter mer mentalt och i psyket. Vet inte om det finns några metoder för att testa fram det? Kan tänka mig att det är sådana saker man testar när folk söker till vissa typer av yrken. Om viljan fanns kanske man skulle kunna nå en bit på vägen att få mer individuellt satta premier. Men som sagt jag tror att det är en utopi.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om det blir helt individuella premier så är det ju ingen vits med försäkring heller, för i så fall bär ju alla bara sin egen kostnad och då kan man lika bra köra utan. Men det är just gränssnittet som stökar till det:

Alla motorcyklister får inte samma premie, långt ifrån - rätt eller fel
Vissa motorcyklister får väldigt hög premie baserat på bostadsort och typ av motorcykel, möjligen kön fortfarande (?)

Andra kriterier vägs ej in, och då har vi någon typ av mellanting där man skall in i en riskgrupp där man kanske eller kanske inte känner sig hemma. Personligen känner jag mig inte högrisk, och jag tycker det finns goda skäl varför jag borde betala mindre för en R hoj än vad en fd kriminell halvalkis i Sundsvall borde betala för sin Enduro.

Nåväl, det är inte gratis och det är ingen mänsklig rättighet att köra MC heller så det kanske är ett rätt oviktigt "problem" egentligen...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top