...1. sällan eller aldrig ser du oss som aldrig kraschat och ändå får betala helvete gnälla om alla idioter som kraschar. Pekpinnar hellre på dem som orsakar kostnader än de som undviker dem, tack.
2. du resonerar som om försäkringarna på något sätt var solidariskt prissatta, vilket de inte är. Jag betalar för alla idioter på R-hojar som inte kan köra, istället för ansvarsfulla medelålders, män, vilket är min egentliga hemmaplan.
Ja, det ligger en del i Ditt tänk, precis som i Harmons tanke om personlig trafikförsäkring, d v s vi som förare kör ju knappast mer än ett fordon per gång och kan därför erbjudas en st fordonsförsäkring, kompletterad med garagedel för de fordon vi äger.Riskprofilen kan ju bedömas och gäller förmodligen oavsett vilket fordon vi för tillfället brukar, tyvärr tror jag bolagen fasar för att gå ifrån sina beprövade modeller och hitta en bra avvägning när det gäller just bedömningsfrågan...
På något underligt vis är det lite viktigt för mig personligen att ha koll på mitt eget "försäkringssaldo", d v s att jag är en vettig affär för mina försäkringsgivare. Så länge jag är frisk, hel och ren kan jag leva med att det kostar en slant med den trygghet försäkringen ger, jag har dessutom personer i min närhet som fram till och med pensionsåldern kommer att ligga försäkringskollektivet till last på grund av trafikolyckor i unga år. En del av det överskott jag utgör går ju åt till att säkra deras tillvaro... Och det gäller oaktat bonusutbetalningar, flotta kontor och representation hos bolagen, om nu någon tänkte påminna om de faktorerna
Det finns inget juridiskt som säger att morsan inte får stå som ägare, samma sak finns det inget som reglerar vem som får stå som ägare eller hur ofta bytet får ske. Försäkringsbolaget har inte med ägarbytet att göra helt enkelt.
Nej, bolagen har svårt att komma åt detta, men förfarandet höjer nog totalkostnaden för det övriga kollektivet. Bolagen vill se överskott i sin affär och utförsäkringarna är ju en konstruktion tänkt för lite mer långsiktig relation och en lägre kostnad sommartid.
Personligen skulle jag nog föredra att ställa av och på mer frekvent under säsongen om jag fann det vara värt besväret, tyvärr är jag för lat och min premie hyfsad i pris så jag använder mig av årsförsäkringsalternativet för bekvämlighet skull.