Sälja hus utan mäklare..?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hur löser man det rent praktiskt och juridiskt? Kan man hitta papper på nätet att printa ut? :va

Någon med erfarenhet, som kan berätta? Vore mycket tacksam :Bugar

Kolla noga upp hur du har det med försäkring etc. mot dolda fel eller vad det heter. Hade en kollega som sålde hus och köparen hittade vattenskador som han ansåg att säljaren visste om/kunde veta om, tydligen ligger ansvaret kvar väldigt länge hos säljaren i sådana lägen. det blev process o.s.v. och det tog väl 2 år innan det var utrett och hade kostat ganska mycket om han inte haft denna försäkring eller hur det nu var. Kommer inte ihåg hur det slutade, men risken fanns att han varit tvungen att köpa tillbaka huset eller betala reparationerna.
Tror att mäklaren tar en del av ansvaret om man anlitar sådan, därav deras arvoden osv.

Pebl skrev:
Hade en kollega som sålde hus och köparen hittade vattenskador som han ansåg att säljaren visste om/kunde veta om, tydligen ligger ansvaret kvar väldigt länge hos säljaren i sådana lägen. .

Varför inte lägga en del av pengarna, man spar in på att sälja privat, till att anlita en besiktningsman i förväg som kryper och kravlar runt och dessutom kan om man betalar extra mäta efter fukt och mögel!?

korvgubbe skrev:
Varför inte lägga en del av pengarna, man spar in på att sälja privat, till att anlita en besiktningsman i förväg som kryper och kravlar runt och dessutom kan om man betalar extra mäta efter fukt och mögel!?

Vi pröjsa 7000 för en besiktning, inklusive fukt & mögel

korvgubbe skrev:

Vi hade besiktningsman här för ett år sedan, när vi köpte huset och allt var ok då. Enligt banken så gäller den fortfarande.
Men det ligger egentligen på köparen att se till att allt är grönt (med besiktning). Inte på oss...
Vet att man kan ordna försäkring som skyddar oss. Ska kolla upp var & hur. Någon som vet...?

exiteme skrev:
Vi hade besiktningsman här för ett år sedan, när vi köpte huset och allt var ok då. Enligt banken så gäller den fortfarande.
Men det ligger egentligen på köparen att se till att allt är grönt (med besiktning). Inte på oss...
Vet att man kan ordna försäkring som skyddar oss. Ska kolla upp var & hur. Någon som vet...?

Gjorde den besiktningsmannen sådana fukt och mögelmätningar som tydligen skall kunna utföras?
Vår besiktningsman gjorde det inte och med tanke på att ni vill ha torrt på fötterna när ni säljer kanske det är värt att kompletera med den typen av kontroll..

Utan mäklare?

exiteme skrev:
Hur löser man det rent praktiskt och juridiskt? Kan man hitta papper på nätet att printa ut? :va

Varför sälja utan mäklare? Man tjänar på att sälja med mäklare dels för att många köpare vill att köpet görs upp med mäklare för att slippa krångel och dels för att hitta fler spekulanter och därmed trissa upp priset.

Men om man ska sälja till nån man känner så kan jag förstå att man inte vill betala flera tusen till mäklarn.

twinspark skrev:
Varför sälja utan mäklare? Man tjänar på att sälja med mäklare dels för att många köpare vill att köpet görs upp med mäklare för att slippa krångel och dels för att hitta fler spekulanter och därmed trissa upp priset.

Men om man ska sälja till nån man känner så kan jag förstå att man inte vill betala flera tusen till mäklarn.

Vi skulle spara 50 000kr på att sälja själv. Satte in annons i förrigår på blocket och har redan haft folk som vill köpa. De väntar bara på klartecken från banken...

exiteme skrev:

Jag har sålt två hus själv.Det ena annonserade jag ut på blocket.
Det andra sålde jag på annat sätt, men båda gångerna lät jag en mäklare sköta papprena (handpenning ,köpekontrakt, ansökan om lagfart mm).
kostade 4000 kr ena gången och 5000 andra.

Om du inte vill oroa dig för att köparen ska komma att kräva dej på kosing om typ 8 år för ett fel som dom tycker att du borde känt till vid tiden för köpet så kan man skriva in en sk friskrivningsklausul i köpekontraktet.

Köparen måste givetvis gå med på det - en förhandlingsfråga.
Ett tips är ändå att vara ärlig om dom brister man känner till.

lycka till med försäljningen :tummenupp

exiteme skrev:

När jag köpte min kåk så hjälpte banken mig med pappersexercisen.
Dealade gjorde jag med direkt tanten som ägde huset.

Kostade 3000kr 1996

Enl jordabalken gäller inte muntliga avtal fast egendom dvs hus,bostadsrätter.

Allt skall ner på papper.

Kanske ett skittips men ändå något.

Last edited:
exiteme skrev:
Vi skulle spara 50 000kr på att sälja själv. Satte in annons i förrigår på blocket och har redan haft folk som vill köpa. De väntar bara på klartecken från banken...

Jag fick 100 000 mer för min lägenhet än vad jag trodde den var värd (hade dessutom en villig köpare) Men pga. tidsbrist anlitade jag en mäklare och jag ångrar mig inte det minsta!

UrbanTiger skrev:
. Man kan inte friskriva sig för dolda fel heller som en del tror.QUOTE]

Där har du nog fel iallafall.Om inte min mäklare är helt ute och cyklar.
Eller VET du att det är så??? :confused:

Ron Dell skrev:
UrbanTiger skrev:
. Man kan inte friskriva sig för dolda fel heller som en del tror.QUOTE]

Där har du nog fel iallafall.Om inte min mäklare är helt ute och cyklar.
Eller VET du att det är så??? :confused:

Jo man kan friskriva sig från dolda fel som man ej vetat om. Dock ej fel som du borde vetat om eller förtigit.

Last edited:
Värde?

exiteme skrev:

Hur vet du att ni sparar 50000 kr jämfört med om en mäklare säljer? Möjligen så är kanske kostnaderna för att sälja huset 50000 lägre om man gör det själv fast å andra sidan så kanske försäljningspriset blir 200000 kr lägre.

För att ungefär veta hur mkt ett hus är värt så kan det vara bra att kolla upp hos Lantmäteriverket vad närliggande fastigheter har sålts för. Priserna i annonser från mäklarna fungerar ofta som lockpriser och kan ligga 20-50% under det slutliga priset och ger därför dålig information om vad ett hus är värt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick