Sälja motorcykel till utlandet

Antonbor3n

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2022
Hoj
Yamaha R1
Hej jag har en motorcykel ute på blocket. Blev kontaktad av en från tyskland som vill att jag mejlar ett köpkontrakt till henne och efter det sätter hon över pengar på mitt Ibannr. Och sen kommer det någon och hämtar hojen. Är det så enkelt eller blir jag lurad?

Mvh Anton

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hej jag har en motorcykel ute på blocket. Blev kontaktad av en från tyskland som vill att jag mejlar ett köpkontrakt till henne och efter det sätter hon över pengar på mitt Ibannr. Och sen kommer det någon och hämtar hojen. Är det så enkelt eller blir jag lurad?

Mvh Anton
Finns många trådar på sporthoj om detta. Gamalt fejk, du ser pengarna o skriver över bågon sedan drar dom tillbaka pengarna via banken. NO monny no bike?

Antonbor3n

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2022
Hoj
Yamaha R1
Finns må ga trådar på sporthoj om detta. Gamalt fejk, du ser pengarna o skriver över bågon sedan drar dom tillbaka pengarna via banken. NO monnyno bike
Det jag misstänkte, Tack för snabbt svar ?? Ny här håller på att försöka lära mig hur jag hittar allt på forumet. Tack återigen ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Blåsning.

En annan vanligare metod de använder är att de säger sig sätta över pengar. Visar skärmdump på överföringen (fejkad givetvis) De "råkar" sätta över för mycket pengar och ber dig att skicka tillbaka överskottet. Folk är sedan dumma och skickar "överskottet" som aldrig skickat eller funnits och blir några tusen fattigare.
Alla utländska köpare som vill skicka ett bud för att hämta hojen är bluff.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har svarat Cash only på sånna förfrågningar..

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Finns många trådar på sporthoj om detta. Gamalt fejk, du ser pengarna o skriver över bågon sedan drar dom tillbaka pengarna via banken. NO monny no bike?
Hur går sånt till? Kan någon gå in och dra pengar som sitter på mitt konto? Det är väl bara jag som kan röra pengarna på mitt konto, och möjligen kronofogden efter domstolsbeslut.
Man lämnar förstås inte ifrån sig hojen innan man har pengarna på kontot.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Flera möjligheter för bedragaren.
En vanlig banköverföring gjord vid rätt tid på dygnet visar på köparens banksida att pengar är överförda,men du kan inte se på din banksida förens fagen efter.
Då har köparen möjlighet att dra tillbaka överföringen ända tills banktransfertidpunkten infaller. Olika men oftast mitt i natten.
Alternativ två är att köparens överföring inte godkänns då banken verifierar den, då kan du ha hunnit se pengarna på ditt konto. Tror inte det händer nu för tiden.
Swish flyttar alltid in pengarna på mottagarens konto omedelbart och kan inte ångras.
Det finns några fler trick men jag drar inte dem här.
Så kontanter och en kvittokopia så du kan sätta in pengarna eller Swish eller bankväxel där ni båda går till din bank är alltid säkrast.
Men jag skulle inte ta kontanter idag då jag inte kan skilja en falsk från en äkta, knappt en svensk från något annat heller.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En vanlig banköverföring gjord vid rätt tid på dygnet visar på köparens banksida att pengar är överförda,men du kan inte se på din banksida förens fagen efter.
Då har köparen möjlighet att dra tillbaka överföringen ända tills banktransfertidpunkten infaller. Olika men oftast mitt i natten.
Alternativ två är att köparens överföring inte godkänns då banken verifierar den, då kan du ha hunnit se pengarna på ditt konto. Tror inte det händer nu för tiden.
Swish flyttar alltid in pengarna på mottagarens konto omedelbart och kan inte ångras.
Det finns några fler trick men jag drar inte dem här.
Så kontanter och en kvittokopia så du kan sätta in pengarna eller Swish eller bankväxel där ni båda går till din bank är alltid säkrast.
Men jag skulle inte ta kontanter idag då jag inte kan skilja en falsk från en äkta, knappt en svensk från något annat heller.
Går att mygla med swich osso det förklaras hur i en annan tråd.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det borde man kunna undvika genom att vägra lämna ifrån sig hojen/objektet innan man ser pengarna på sitt eget konto. Det är väl ett rimligt krav från säljarens sida.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det borde man kunna undvika genom att vägra lämna ifrån sig hojen/objektet innan man ser pengarna på sitt eget konto. Det är väl ett rimligt krav från säljarens sida.
Man kan alltid undvika att bli lurad, det är den obetänksamme/blåögde som blir lurad.
Det är inte många som går på sådant här men det finns tillräckligt många för att locka till sig oseriösa "köpare"

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man kan alltid undvika att bli lurad, det är den obetänksamme/blåögde som blir lurad.
Det är inte många som går på sådant här men det finns tillräckligt många för att locka till sig oseriösa "köpare"
Ja, det kostar ju inget att skicka tusentals annonssvar, och nappar 1 promille så är det nog ändå ganska bra timlön.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ibland kan man tycka det borde vara något straff för de som blir lurade också. Vore det inte för de som tror gott om alla andra skulle dessa bedrägerier inte finnas.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kan du inte bara "gå med på" dealen och vänta på snubben som hämtar? När de kommer så lämnar du över en leksakshoj för typ 150 spänn och säger adjö. :FU

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har sålt ett fordon till Polen och ett till Tyskland via Blocket. Har man något som är ovanligt och eftertraktat där nere är det inget konstigt. Är det en vanlig standardhoj som går att hitta lokalt är det så klart scam.

Dock ska man verkligen vara säker på att pengarna är hemma innan man släpper fordon eller papper. Seriösa köpare är medvetna om problemet med scammers och agerar därefter.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan du inte bara "gå med på" dealen och vänta på snubben som hämtar? När de kommer så lämnar du över en leksakshoj för typ 150 spänn och säger adjö. :FU
Vill minnas att det för typ årtiondet sedan var en medlem här som till England skickade iväg två trasiga tvättmaskiner i en godslåda för MC. Blev därefter kontaktad av en arg lurendrejare som kände sig snuvad på en gratis hoj.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vill minnas att det för typ årtiondet sedan var en medlem här som till England skickade iväg två trasiga tvättmaskiner i en godslåda för MC. Blev därefter kontaktad av en arg lurendrejare som kände sig snuvad på en gratis hoj.

Åhh, så underbart, då får ju köparen ändå betala frakten

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Den personen är en hjälte! :Bugar:Bugar:Bugar

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...