Sälja prylar på loppis? Tips sökes

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag hatar att sälja saker, oftast, och det leder ju att man hamstrar på sig en del skrot. Visst har man gått på loppis några ggr, har en i närheten och när man ändå går förbi kan det vara kul att kolla. Saken är ju dock den att även fast den är ganska stor, kanske något hundratal säljare så verkar det mest vara lump och hittills aldrig hittat något som varit i närheten till att ge något habegär.

Men nu är ju loppissäsongen snart här och jag behöver bli av med grejjer, blocket kanske någon tänker men orka hålla på skicka grejjer, syssla med överföringar, postförskott (eller vad det heter) för småsummor.

Det jag ska ha väck är i runda svängar:

En del möbler som soffbord, tv/sereomöbel, badrumsskåp, fint gammalt fällbart skrivbordsskåp komplett med alla lådor och nycklar.

Något hundratal dvd filmer (bra smak dock inga stänkare), tv-spel/x-box 360, Playstation 2, 10 tal spel några kontroller, stationär dell XPS burk med några år på nacken.

Cannondale mtb från 2002-2003, hydraulisk skivbroms, framdämp med låsning, pheta fälgar på sin tid, trainer (sån man cyklar på i vardagsrummet fast då normalt med en racer) och allehanda tillbehör.

En del kläder/skor av schysst kvalitet/skick/märke.

Någon uppsättning aluminiumfälgar med däck, kanske, lös volvofälg som någon vill ha som reservhjul eller slangvinda, någon bil om man nu får ställa ut det på "vanlig" loppis :va

Samt massa ospecificerat som reservdelar, tillbehör, verktyg/utrustning, elektronikprylar, stärkare, gamla mobiltelefoner osv

Så... alla nomader, miljöpartiser, dagmammor eller söderortsbor:

-Går det att sälja sånt här på loppis och finns det något tips för prissättning? Eftersom jag inte kunnat hitta något särskilt likt det jag har att sälja på marknaden har jag inte kunnat bilda mig någon uppfattning. Även om det är önsketänkande så vore det ju fint att bli av med merparten på en helg så alla tips är välkomna men tippen är inget alt förrän jag åtminstone har försökt :tummenupp

Det är ju svårt att komma med någon exakt prissättning utifrån de generella beskrivningar du kommit med här.

T.ex. när det gäller prissättningen av trampcykeln så vore det minst lika nyttigt att veta t.ex. vilka växlingskomponenter det är samt om kuggkransar och kedja är i bra skick som att den har hydraulisk skivbroms.

När det gäller just en sak som en cykel så kan det hända att någon lokal idrottsklubb har en "cykelbytardag" eller något. Då kanske de tar emot din cykel och och låter den stå för försäljning till det pris du begär. Sedan tar de 15% av priset som provision om den blir såld och blir den inte såld så får du tillbaka cykeln.

Annars så finns det ju diverse bakluckeloppisar och annat liknande.

Jo fast det var ju ingen antikrundanvärdering jag syftade på och därav beskrivningen av alltihop utan mer "skjut från höften" och om det är någon idé med ovan nämda pinaler på en "allmänloppis" =) Samt om det finns andra tips för någon som inte sysslat med detta förut.

Kör garageloppis hos dig själv istället när du har så där mycket prylar. Släng upp anslag i närområdet och kör en lördag.

Jag hatar också att sälja saker, sådant som är förbrukat och avskrivet i mina ögon. Gör det lätt för mig.

Brukar ringa http://www.framtid-hbg.se/ och be dem hämta grejerna. Kolla om det finns något liknande där du bor. Kläder skänker jag bort i sådana insamlingsstationer där de förhoppningsvis kommer till glädje. T om en gammal smoking skjorta i nyskick hamnade där för att jag inte hade mage att kasta bort den ett år.

Sådant som det är lite mer värde i kan du ju slänga ut en annons på.

Har en moster som hade "garageloppis" när de skulle flytta. Satte ut en annons i tidningen och det kom massor med folk. Bjöd på kaffe och så. Folk gillar gratis bjudningar :D Jag har för mig att det var en succé och att hon i princip rensade ut allt hon tänkt sig.

Uppe i Norrland har jag sett aktioner där man säljer ut allt möjligt på plats ute på gården där de bor. Ofta rör det sig om dödsbon men inte alltid. Folk kör flera mil för att ta sig dit. De ser till att det finns lite försäljning av mat, kaffe och så vidare. Åkte själv ut på ett par sådana för ett par år sedan när jag var där uppe.

Sedan finns det ju bakluckeloppis som nämndes tidigare.

Har även sett "butiker" där man hyr sitt bord och ställer ut sina saker prissatta under en tid. Man behöver inte vara där utan de har en butikssäljare som tar hand om själva försäljningen. Går att hitta väldigt fina saker på den typen av ställen. Folk vet inte alltid vad de säljer för något.

Det där med prissättning är oerhört svårt på saker som man kanske inte längre värderar särskilt högt själv. Åk runt lite på loppisar och se vilken prisnivå de håller och vad som säljs.

De större sakerna kan du slänga ut på blocket, typ cykel och ev dator/tv-spel. Även göra ett paket på alla dvd-filmer.

Annars så får du inventera släkt/grannskap efter någon yngling som får sälja allt och ta procent.

Minsta jobbet är nog att försöka att lämna in det som är säljbart på någon aktionsfirma.

Jo det e klart, typ på lyxfällan o liknande kvalitetsprogram tar dom ju hem auktionsfolk som pröjsar cash.. någon verklighet i det? Eller åtminstone att man kan ta en släpkärra till dom så får dom köpa det dom vill ha, finns det?

Jo det e klart, typ på lyxfällan o liknande kvalitetsprogram tar dom ju hem auktionsfolk som pröjsar cash.. någon verklighet i det? Eller åtminstone att man kan ta en släpkärra till dom så får dom köpa det dom vill ha, finns det?

Vet inte om lyxfällans program har något speciellt med att de får betalt för grejorna direkt, men annars så får man ta en sväng med släpkärran o lämna av grejorna, hämta pengar och det som inte blev sålt några dagar/veckor senare. Man slipper ju annonser, att gissa värdet, postförskott, skicka grejer på posten och det som blir kvar kan man ju skänka till myrorna.

Kolla efter firmor som köper lösören av mindre värden från bl à dödsbon. Brukar annonsera i tidningar. De ger dig en klumpsumma, men räkna med låg ersättning.

Vet inte om du varit med om att avveckla ett dödsbo. Ofta tar man in en aktionsfirma som som tar det av värde. Sedan låter man en loppis köpa resten. Ibland ingår flyttstädning i loppispriset.

En del auktionsfirmor köper direkt från bostaden ja, men allt som oftast brukar de ta procent på det du lämnar in. Men ring dem och kolla men du får räkna med skambud men kan du ta det så är det ju lugnt.
Sånt de inte vill ha kan du alltid skänka bort och som Harmon Raab redan har påpekat så finns det välgörenhetsorganisationer som hämtar.
Jag anlitade brödet och fiskarna senast då de var den enda "oreligiösa" organisationen som verkade vettig.
Röda korset brukar finnas här och där med butiker där vinsten av det som säljs går till 3:e världen.

Jag håller på och ska rensa upp på föräldrarnas gård och där kommer vi troligtvis annonsera om loppis när man har slängt allt skräp och fått kvar en del.
Jag säger bara; Var glad över att du inte har en lada med tillhörande loge full med möbler och prylar (3-400kvm), ett garage med vindsvåning fylld till bredden samt en mindre lada med massa prylar :näsblod
Är dock glad över att jag fick tag på en som kommer och hämtar all metallskrot, då slipper vi några vändor till återvinningsstationen...

E
Jag håller på och ska rensa upp på föräldrarnas gård och där kommer vi troligtvis annonsera om loppis när man har slängt allt skräp och fått kvar en del.

Jag säger bara; Var glad över att du inte har en lada med tillhörande loge full med möbler och prylar (3-400kvm), ett garage med vindsvåning fylld till bredden samt en mindre lada med massa prylar :näsblod

Ett tips:

Sådant som inte går att sälja på en loppis eller aktion och är brännbart. Lägg upp ett par högar på tomten och elda upp det. Jag vet vad du går igenom :näsblod

Ett tips:

Sådant som inte går att sälja på en loppis eller aktion och är brännbart. Lägg upp ett par högar på tomten och elda upp det. Jag vet vad du går igenom :näsblod

Köp en back öl och lite grillkorv och få hjälp av polarna att dra ut det med...:p

Ett tips:

På ämnet är det värt att försöka sälja en graderob och en badrums öhm möbel? Fint skick men inget jag vill ha.

På ämnet är det värt att försöka sälja en graderob och en badrums öhm möbel? Fint skick men inget jag vill ha.

Ingen aning, en symbolisk skulle du möjligtvis kunna få. Men jag tror att det är sådant man får ge bort gratis för att slippa ta det till återvinningen själv. Beror givetvis på vad det är för något. Idag har ju folk vissa krav på designen på saker och ting. Då spelar det ingen roll om handfatet från 80- talet är i nyskick och aldrig använt.

En kompis fick nyligen ge bort ett badkar som var helt nytt och aldrig använt av den tidigare ägaren som åkte in på ålderdomshem när föreningen beslöt att byta stammar och renovera upp badrummen. Min kompis tyckte givetvis inte om stilen på badrummet och blåste det helt och hållet och installerade en dusch istället.

Ingen aning, en symbolisk skulle du möjligtvis kunna få. Men jag tror att det är sådant man får ge bort gratis för att slippa ta det till återvinningen själv. Beror givetvis på vad det är för något. Idag har ju folk vissa krav på designen på saker och ting. Då spelar det ingen roll om handfatet från 80- talet är i nyskick och aldrig använt.

En kompis fick nyligen ge bort ett badkar som var helt nytt och aldrig använt av den tidigare ägaren som åkte in på ålderdomshem när föreningen beslöt att byta stammar och renovera upp badrummen. Min kompis tyckte givetvis inte om stilen på badrummet och blåste det helt och hållet och installerade en dusch istället.
Ungefär va jag gissa, dock så är även symboliska summor bra summor den här månaden. :gnissla

De här sakerna är nog nya och inte helt uppåt vägarna pensio, hade jag behövt mer förvaring så hade jag nog haft kvar dem men nu blir det så pinsamt uppenbart hur lite saker jag har (och tänker fortsätta ha:hihi)

angående din polare där så kan sånt där bli intressant, jobbar på ett stambyte i de lite finare delarna av stan nu och det känns väldigt märkligt att se as fräscha badrum bombas ut och veta att ägaren måste slanta upp ordentligt för att inte få snik saker monterat istället.:D

Last edited:

Där vet jag faktiskt fall vid renovering, folk som satt ut rangliga garderober, gamla energislukande tvättmaskiner osv och det går som smör i solsken. Visst det är inga pengar men en femhundring för en tvättmaskin istället för tippen är naturligtvis bättre och endast mot avhämtning såklart :tummenupp

Roligast var de som kom infarande och skulle ha gamla köksskåp o lite sånt, fick de höra att man hivat diskbänken modell tråkplåt standard 80-90 tal i containern och de grämde sig oerhört över det, den hade de velat haft... Så i storsthlm verkar det funka med det mesta iaf =)

Där vet jag faktiskt fall vid renovering, folk som satt ut rangliga garderober, gamla energislukande tvättmaskiner osv och det går som smör i solsken. Visst det är inga pengar men en femhundring för en tvättmaskin istället för tippen är naturligtvis bättre och endast mot avhämtning såklart :tummenupp

Roligast var de som kom infarande och skulle ha gamla köksskåp o lite sånt, fick de höra att man hivat diskbänken modell tråkplåt standard 80-90 tal i containern och de grämde sig oerhört över det, den hade de velat haft... Så i storsthlm verkar det funka med det mesta iaf =)
Muhaha ska jag komma ihåg när jag gör om köket i vinter :D (storstockholm, bor man i så)

Ja vafan 30 spänn kostar annonsen ska fan testa.

OBS OBS ingen annons!! nej sa jag..

Snabb som man e har jag bestämt mig för att börja inventera iaf, började med filmer och spel.. det är konstigt att man inte är tjockare än vad man är. Nästan komplett, har ett gäng utlånade till en o samma person men de flesta av de tror jag kommer att sparas.

Höger stapel ska säljas, 81 filmer/serier och 18 spel:

mavv.jpg

Imorrn ska jag nog gå igenom t-shirts, ca 140-160st fast det är frågan om det inte går till någon insamling istället, f-n va ECO jag är...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back