Säljarbetyg, Trader rating

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ett annat forum jag ibland besöker (som inte har med motorcyklar att göra, vill ju inte vara otrogen) har såkallad trader rating, dvs när man sålt nåt i köp och sälj hörnan kan man sedan klicka positivt eller negativt på säljare/köpare med en liten kommentar, sådär lite ebay-inspirerat. Sen ser man trader rating på folk i alla inlägg bland infon under avataren.

Tycker det är en bra grej speciellt när man ska köpa/sälja delar som ofta skickas genom land och rike. Kanske nåt att införa?

Är ingen data-haxxxor så vettefan hur svårt det skulle vara att implementera

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Kanske inte så tokigt att ha något liknande på vanl handlare. Kan ju vara ett rättvist sätt att veta om de sköter sig?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Kanske inte så tokigt att ha något liknande på vanl handlare. Kan ju vara ett rättvist sätt att veta om de sköter sig?

Det finns redan, klicka på MC-firmor uppe i menyn.

Men visst vore det bra med trader rating på medlemmar med :tummenupp

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Bra idé. Men hur styr man att det bara är den som köper något som kan lämna kommentar? Som det fungerar nu görs väl de flesta köp upp via epost eller kanske pm. Låter som någon haxxor får tänka till.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Bra idé. Men hur styr man att det bara är den som köper något som kan lämna kommentar? Som det fungerar nu görs väl de flesta köp upp via epost eller kanske pm. Låter som någon haxxor får tänka till.

Tex när man tar bort annonsen får man skriva in vem som köpte den, och sen registrerar systemet det så säljaren kan betygsätta köparen och vise versa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tex när man tar bort annonsen får man skriva in vem som köpte den, och sen registrerar systemet det så säljaren kan betygsätta köparen och vise versa.
Alla köpare är ju inte medlemmar, så det faller ju tyvärr lite där. Och även om dom är det så känns det lite konstigt att kräva deras nick om dom ringer och köper något.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Alla köpare är ju inte medlemmar, så det faller ju tyvärr lite där. Och även om dom är det så känns det lite konstigt att kräva deras nick om dom ringer och köper något.

Man kan tex ha en ruta för "såld till:" där man kan skriva nick på köparen och en annan ruta för "osåld/köpare okänd"

Sidan jag tänker på är ls1tech.com och där verkar det funka mycket bra, dock har jag bara köpt saker och aldrig sålt nåt så är osäker på hur de byggt upp systemet rent tekniskt. Men kika gärna om ni inte förstår hur jag menar :)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ska det vara rättvis omdöme måste både säljare och köpare känna att det är på bådas vilkor. För det finns både idioter som säljare som köpare och tas inte detta seriöst kommer det bli pajkasning o liknande. Och säljer nån nåt till en utanför sh kan det markera en vän eller ta ett låsas konto för att ge sig själv bra omdömen.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Ska det vara rättvis omdöme måste både säljare och köpare känna att det är på bådas vilkor. För det finns både idioter som säljare som köpare och tas inte detta seriöst kommer det bli pajkasning o liknande. Och säljer nån nåt till en utanför sh kan det markera en vän eller ta ett låsas konto för att ge sig själv bra omdömen.

Visst kan man fuska, kan man på tradera/ebay också.

Därför man klickar in på statestiksidan, och har nån känd omtyckt SH profil lämnat bra omdömme så kan man ju känna sig säker att handla där.

Har personen i fråga 5st positiva omdömen och alla av bullysmile blir man ju genast väldigt misstänksam :tungan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det finns ett liknande system på tlzone.net, det har väl funkat bra där tror jag. Det hänger ju som sagt på att folk är ärliga...

Kan vara fel forum för att prova det här på då. ;)

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Visst kan man fuska, kan man på tradera/ebay också.

Därför man klickar in på statestiksidan, och har nån känd omtyckt SH profil lämnat bra omdömme så kan man ju känna sig säker att handla där.

Har personen i fråga 5st positiva omdömen och alla av bullysmile blir man ju genast väldigt misstänksam :tungan

Lite mer krävande och avancerat att fuska på tradera/ebay så det går inte att jämföra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man kan tex ha en ruta för "såld till:" där man kan skriva nick på köparen och en annan ruta för "osåld/köpare okänd"

Sidan jag tänker på är ls1tech.com och där verkar det funka mycket bra, dock har jag bara köpt saker och aldrig sålt nåt så är osäker på hur de byggt upp systemet rent tekniskt. Men kika gärna om ni inte förstår hur jag menar :)
Jag säger inte att det är en dum idé, men det kräver ju både en liten tankeinsats av den som bygger det och lite ansträngning för köpare/säljare :)

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sedan är det lite skillnad att köpa och sälja till främlingar än göra det till "vänner" och ryggdunkare. Detta forum går inte att jämföra med ebay eller liknande köp o sälj sidor, kommer aldrig bli en tillförlitlig omdömes betyg

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...