Sänkning Honda cbr 600-99

Gunnar Batong

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Honda Cbr 600f -99
Hallå...

Skulle behöva sänka min hoj kanske typ ett par cm då jag vill kunna sätta ner hela sulan i marken.Som det är nu så är det bara halva sulan i...(kort j...l) .Räker det med att ställa om alla de olika fjädringar som finns tro???

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Gunnar Batong skrev:
Hallå...

Skulle behöva sänka min hoj kanske typ ett par cm då jag vill kunna sätta ner hela sulan i marken.Som det är nu så är det bara halva sulan i...(kort j...l) .Räker det med att ställa om alla de olika fjädringar som finns tro???

Tjena, hänger på din tråd lite.. Jag sitter i samma sits, men jag når bara ned med tårna och det räcker för mig ;)
Berätta gärna hur det går, vad du gjorde.. hur det blev. Hur hon kändes efter/före osv..

Last edited:

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Muggen skrev:
Tjena, hänger på din tråd lite.. Jag sitter i samma sits, men jag når bara ned med tårna och det räcker för mig ;)
Berätta gärna hur det går, vad du gjorde.. hur det blev. Hur hon kändes efter/före osv..

jag hänger oxå på, har ingen honda ännu,ska väl försöka köpa en i höst hoppas jag.. :)

Jag är för övrigt überkort, bara 156 ½ cm.. :gnissla

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
"Dogbones"

I 99% av fallen kan man tillverka nya "dogbones" som sitter i fjädringslänkaget. Lite svårt att förklara med ord, men det brukar räcka att tillverka två plattjärn, med ett hål i varje ände, som är någon centimeter än orginal. Har själv gjort det på GSX-R1000, GSXR1100, Hayabusa, ZX-9r, Bandit 600 och en BMW F650. Fråga din lokala dragracingåkare- han/hon vet ! :)

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
J.J skrev:
I 99% av fallen kan man tillverka nya "dogbones" som sitter i fjädringslänkaget. Lite svårt att förklara med ord, men det brukar räcka att tillverka två plattjärn, med ett hål i varje ände, som är någon centimeter än orginal. Har själv gjort det på GSX-R1000, GSXR1100, Hayabusa, ZX-9r, Bandit 600 och en BMW F650. Fråga din lokala dragracingåkare- han/hon vet ! :)

hur mycket lägre kan man förvänta sig att den blir?
Hur långa hundben bör det vara?

Oohh, går de att sänka så pass? har alltid fått en sur blick och ett skakande huvud till svar då man försynt undrat om man kan sänka en gsxr 1000 så mkt... /

damen som har en djuup längtan efter att kunna köra en r1'a eller gixxer 1000 nån gång.. :brinnerup (tänker dock börja med 600)

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Min egen GSX-R1100 är ca. 10 cm. lägre än orginal i bak - dock endast att rekommendera i dragrace sammanhang. 3-5 cm. är nog inga problem vid "normal" körning, dock kanske inte vid "ban-smisk" på rundbana.
Man bestämmer helt enkelt hur låg man vill ha den med längden på "dogbone" stagen. Man provar sig enkelt fram med tex. depåstöd och garagedomkraft, och borrar hålen efter vad man tycker blir lämpligt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln