Raderad medlem 51742
Guest
Har funderat på det där med påföljder som böter och körkortsindragning i relation till fortkörning med tanke på att hastighetsgränserna successivt sänks. Om man kör mer än 20 km/h för fort på en 30-väg utanför en skola ryker ju kortet och man får 4000 i böter (eller vad det nu är). Det är ju en signal om att detta är ett trafikbrott som man ser allvarligt på och det resonemanget tror jag de flesta förstår.
Tidigare har ju hastighetsgränser varit kopplade till trafiksäkerhet och risk för olyckor, men nu blir det mer och mer så att man sänker hastighetsgränserna av miljöpolitiska skäl. Ett exempel är Göteborgs Stads nya miljöprogram där man bland annat planerar en sänkning av hastighetsgränsen till 30 inom stan och 70 på större trafikleder för att "minska bränsleförbrukningen och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft" som det så vackert heter.
Detta innebär att på en bred och säker gata där man tidigare kunnat köra 51 km/h utan problem kommer nu denna hastighet resultera i indraget körkort och flera tusen i böter - inte för att man kört trafikfarligt utan för att man inte kört miljöpolitiskt korrekt (bidragit till något mer buller och gjort bussen mindre attraktiv i jämförelse). Dvs syftet med bestraffningen har blivit något helt annorlunda än när trafikregler och lagar konstruerades.
Man kan fråga sig om straffet då längre står i proportion till hur allvarligt brottet är? Kanske skulle man då behöva ha särskilda lägre bötesbelopp (typ 500 spänn) för de hastighetsöverträdelser där man visserligen inte kört miljöpolitiskt korrekt, men samtidigt inte äventyrat trafiksäkerheten, men det inser ju alla att det är en praktisk omöjlighet. Frågan är om politiker och tjänstemän egentligen insett hur knasigt det blir när man börjar utnyttja lagar och regler för helt nya syften är de var tänkta för från början?
Tidigare har ju hastighetsgränser varit kopplade till trafiksäkerhet och risk för olyckor, men nu blir det mer och mer så att man sänker hastighetsgränserna av miljöpolitiska skäl. Ett exempel är Göteborgs Stads nya miljöprogram där man bland annat planerar en sänkning av hastighetsgränsen till 30 inom stan och 70 på större trafikleder för att "minska bränsleförbrukningen och öka kollektivtrafikens konkurrenskraft" som det så vackert heter.
Detta innebär att på en bred och säker gata där man tidigare kunnat köra 51 km/h utan problem kommer nu denna hastighet resultera i indraget körkort och flera tusen i böter - inte för att man kört trafikfarligt utan för att man inte kört miljöpolitiskt korrekt (bidragit till något mer buller och gjort bussen mindre attraktiv i jämförelse). Dvs syftet med bestraffningen har blivit något helt annorlunda än när trafikregler och lagar konstruerades.
Man kan fråga sig om straffet då längre står i proportion till hur allvarligt brottet är? Kanske skulle man då behöva ha särskilda lägre bötesbelopp (typ 500 spänn) för de hastighetsöverträdelser där man visserligen inte kört miljöpolitiskt korrekt, men samtidigt inte äventyrat trafiksäkerheten, men det inser ju alla att det är en praktisk omöjlighet. Frågan är om politiker och tjänstemän egentligen insett hur knasigt det blir när man börjar utnyttja lagar och regler för helt nya syften är de var tänkta för från början?