Säsongen 2010 Europa + nordafrika m.m.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hejsan på er. Jag är inne och kollar lite då och då här på forumet men har inte skrivit så värst mycket hittils. Kanske blir ändring på det fr.o.m. nu.... Jag har några frågor men först lite annat om det kan intressera sällskapet. Lite bilder och en film från 2009....

Bilder - Nordkalotten, svenska och finska Lappland samt Nordnorge. 700 mil.

Film - Stockholm, Oscarshamn, Halmstad, Regna, Stockholm i oktober -09. 120 mil.

Jag är varken bra på att fotografera eller filma så ni får stå ut. Bilderna är över lag tagna med en Fuji F30 kompakt digitalkamera och jag har filmat med en V.I.O. hjälmkamera. Vi tog oss runt Nordkalotten på ca 2 veckor och min egen lilla tur i oktober (filmen) tog ett par/tre dagar.

Jag och sambon kör som ni ser BMW R1200GS Adventure hojar nu från våren -09 efter många (!!) år på HD hojar. Otroligt glad över att vi bytt hojar om jag ska vara helt ärlig. Nu håller vi som bäst på att planera inför nästa säsong och tanken vi har är att leta oss ner genom Europa genom Tyskland, Tjeckien, Österike/Schweiz, Italien, båten över till Tunisien och sen väster ut genom Algeriet och Marocko för att därefter ta oss till Spanien/Portugal. Sen är väl tanken att följa Atalantkusten norrut genom Frankrike, Belgien, Holland och därefter tillbaka hem. Och nu till mina egentliga frågor....

Är det någon/några här som gjort en liknande tripp tidigare? Europa är ju inga större problem och Tunisien likaså men Algeriet är jag lite mer osäker på. Någon som har erfarenhet? Denna tripp bör vara runt 1.300 - 1.500 svenska mil lång och det BÖR man väl kanske orka köra på 6 - 7 veckor ca. Det kan ju bli väldigt varmt i nordafrika (och även nere på kontinenten också) så frågan är om det är dags att skaffa något mer luftigt än våra rejäla Rukka kläder vi kör i nu. Både jag och flickvännen har faktiskt mest hållit oss till våra mer humana breddgrader vad det gäller temperaturer förutom en tripp t/r till Spanien som jag gjorde på min gamla sidventilare från -47 för en massa år sedan. På den tiden körde jag i skinnkläder utan skydd och öppen kruka men jag har blivit betydligt mer säkerhetstänkande sedan dess. Så för att summera:

* Tips om att köra i varmt (+35 grader) klimat?

* Algeriet. Någon som kört där och har några tankar?

* Tunisien, Algeriet och Marocko. Erfarenheter och tankar? Finns det BMW verkstäder? Allmänna råd och tips? Något vi bör tänka på eller undvika? Behövs internationellt körkort i dessa länder och visum till åtminstone Algeriet av vad vi förstått.

* Tips om övriga länder vi kommer att passera? Sevärdheter som man inte bör missa? Vackra hojvägar? Alla tips välkomnas.

Är det några fler som tänker sig en liknande tripp i sommar? Vore skojjigt att utbyta tankar och erfarenheter. Tanken är att lämna Stockholm runt den 20:e juni och vara hemma igen senast runt den 10:e augusti. Tänkte ta en lite längre semester i år än vi vanligtvis gör. Ursäkta ett långt inlägg. Tacksam för tips och tankar.

MVH//Jan
 
Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Inga tips men skall bara säga att det var härliga bilder från Norge, vi drar dit i Juni....härligt...
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Inga tips men skall bara säga att det var härliga bilder från Norge, vi drar dit i Juni....härligt...

Tack. :) Norge är fantastiskt. Lite kallt bara. + 1 som kallast men fina vägar. Lofoten är verkligen otroligt fint. Tromsö likaså.

MVH//Jan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tjing!

Kul att ni är nöjda med era nya hojar! Jag sa ju det! Fler och fler verkar faktiskt upptäcka att MC-åkning kan handla om så mycket mer än att polera krom eller brassa satan.

Kul tripp ni planerar! Hade gärna gjort den själv, men just nu är jag grounded med spädbarn....

Beträffande dina frågor:

1: Klädsel: Jag har kört i mitt BMW Rally Pro Ställ i >40C. Varmt, men det funkar. Jackan går att öppna längs HELA armarna, stora delar av framsidan går att öppna osv.

Stället har för övrigt plats för camelback för den som inte har tid att stanna och dricka :)

En annan variant är att köra med skyddsjacka (tunn tröja med alla skydd inbyggda) sen crosströja utanpå. Säkrast i lite lägre hastigheter, men luftigt när det är riktigt varmt.

2-3: Olika länder: Kolla www.advrider.com. Där finns hur mycket info som helst. Kolla även http://www.horizonsunlimited.com/
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tjing!

Kul att ni är nöjda med era nya hojar! Jag sa ju det! Fler och fler verkar faktiskt upptäcka att MC-åkning kan handla om så mycket mer än att polera krom eller brassa satan.

Kul tripp ni planerar! Hade gärna gjort den själv, men just nu är jag grounded med spädbarn....

Beträffande dina frågor:

1: Klädsel: Jag har kört i mitt BMW Rally Pro Ställ i >40C. Varmt, men det funkar. Jackan går att öppna längs HELA armarna, stora delar av framsidan går att öppna osv.

Stället har för övrigt plats för camelback för den som inte har tid att stanna och dricka :)

En annan variant är att köra med skyddsjacka (tunn tröja med alla skydd inbyggda) sen crosströja utanpå. Säkrast i lite lägre hastigheter, men luftigt när det är riktigt varmt.

2-3: Olika länder: Kolla www.advrider.com. Där finns hur mycket info som helst. Kolla även http://www.horizonsunlimited.com/

Tjenare. :) Jag förmodar att det är Kristian. Har inte lyckats para ihop användarnamnen i huvudet än då jag inte skrivit så värst mycket här än. Hoppas att allt är bra och att bäbis och fru mår prima.

Jo vi är lite smått överexalterade vad det gäller hojjarna. Otroligt användbara och väldigt skojjiga att köra. Flickvännen är fortfarande bättre på grus än vad jag är.... :rodnar Men på asfalt och ute i skogen slår hon mig inte. Än... Har varit en sväng till Touratech så nu är dom utrustade för långkörning. Blev strålande. :)

Tack för länktips. Vi gillar våra Rukka kläder i mångt och mycket men dom har hängt med ett tag. Och det kan ju kanske vara bra med något tunnare/mer luftigt att komplettera med. Man vill ju inte välja bort säkerheten heller. Nordafrika kan ju bli otroligt varmt. Ska kolla lite mer på detta och kanske kliva iväg och testa lite BMW kläder också. Verkar ju vettiga som tusan. Har aldrig provat några av BMW´s kläder än tyvärr. I dom bästa av världar vill man ju hitta någonting som funkar både när det är varmt och kallt. Man har ju oftast inte plats för dubbla ställ i packningen heller....

Har kollat med Algeriets ambassad och om man bor på hotell och kör när det är ljust ska det vara ganska riskfritt sa dom. Fick någon liknande info från en kompis som varit där och kört hoj. Återkommer i ärendet.

MVH//Jan
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tack för länktips. Vi gillar våra Rukka kläder i mångt och mycket men dom har hängt med ett tag. Och det kan ju kanske vara bra med något tunnare/mer luftigt att komplettera med. Man vill ju inte välja bort säkerheten heller. Nordafrika kan ju bli otroligt varmt. Ska kolla lite mer på detta och kanske kliva iväg och testa lite BMW kläder också. Verkar ju vettiga som tusan. Har aldrig provat några av BMW´s kläder än tyvärr. I dom bästa av världar vill man ju hitta någonting som funkar både när det är varmt och kallt. Man har ju oftast inte plats för dubbla ställ i packningen heller....

Nackdelen med BMW's "Corporate Suit", som den elakt kallas på advrider.com, är väl det inte helt överkomliga priset. Själv så kör jag med Rukkas värstingställ och det har funkat bra allt mellan -10° och +30°. Sjukt nöjd med det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tjenare. :) Jag förmodar att det är Kristian. Har inte lyckats para ihop användarnamnen i huvudet än då jag inte skrivit så värst mycket här än. Hoppas att allt är bra och att bäbis och fru mår prima.

Jodå, det är jag. Glömde bort att jag skriver under annat namn här. Inte så lätt. Kul att ni är nöjda. De där hojarna har ju minst sagt lite fler användningsområden än en Harley. Tror faktiskt fler och fler börjar inse fördelen med "multihojar", speciellt nu när de börjar bli så dyra att äga. Man vill ha EN hoj som klarar lite av varje.

Vad köpte du till på Touratech?
Har massa pryttlar jag skall skruva på min hoj nu till våren, men vet inte riktigt om det är värt besväret eftersom det nog inte kommer bli jättemycket åka denna säsong pga lillkillen. Sen byter jag ju hoj till hösten igen som vanligt, och då måste man riva av alla grejjerna igen. Får se hur jag gör.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nackdelen med BMW's "Corporate Suit", som den elakt kallas på advrider.com, är väl det inte helt överkomliga priset. Själv så kör jag med Rukkas värstingställ och det har funkat bra allt mellan -10° och +30°. Sjukt nöjd med det.

Jo vi har också Rukkas värstingställ, har tyvärr glömt bort vad modellen heter, och det är kanon. Men det verkar som att BMW´s kläder faktiskt är några kronor billigare än Rukka. Åtminstone Rukkas dyrare prylar. Fast om det är bättre än Rukka vet jag inte. Körde i ett gammalt helslitet skinnställ i många, många år och bestämde mig för att börja köra textil. Så jag skaffade ett svindyrt HD ställ. Skit. Från början till slut. En av dom största misstagen jag gjort i hela mitt liv. Regnade rätt igenom, dragkedjor gick sönder och sömmar släppte. Så jag tvingade dom att ta tillbaka prylarna efter bara några veckor och sen skaffade både jag och flickvännen Rukka. Vi har varit väldigt nöjda. Och dom senaste av deras top of the line-kläder verkar ju helst fantastiska. Vi har outlast-foder i våra prylar men nu har dom tydligen hittat på någonting som gör att ytskiktet inte påverkas av uv-strålning, hur det nu funkar. Så tanken är väl att även helsvarta kläder inte ska bli så satans varma. Om det funkar vet jag inte men lite gör det säkert. Fördelen med vissa av BMW´s kläder är ju att dom faktiskt inte är svarta. Svart är dumt när det är varmt. :)

//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vad köpte du till på Touratech?
Har massa pryttlar jag skall skruva på min hoj nu till våren, men vet inte riktigt om det är värt besväret eftersom det nog inte kommer bli jättemycket åka denna säsong pga lillkillen. Sen byter jag ju hoj till hösten igen som vanligt, och då måste man riva av alla grejjerna igen. Får se hur jag gör.

Skaffade till en hel del. Jag bytte sadel på min men det gjorde inte Eva. En massa skyddsprylar och väskor, bagagenät, styrstopp och annat. + GPS navigatorer. Sen hittade vi bluetooth intercom system som faktiskt funkar väldigt bra så länge man är närmare varandra än 400 - 500 meter fast det skaffade vi inte på Touratech. Inte en sladd behövde man dra utan bara en liten mojäng som man sätter fast på hjälmarna. Så nu är det ett rackarns babblande. Bra att kunna kommunicera. Underlättar ofta. Nu måste jag gå och sova. Ha det bäst så hörs vi någon annan dag. :)
 

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Åker du igenom Schweiz till Italien kan jag varmt rekommendera att du siktar in dig på Davos och sen Stelviopasset in i Italien, passet kanske inte är direkt bekvämt att ta sig igenom men ja, vad vet jag...

Som stimulans:

http://www.youtube.com/watch?v=EZm8VFCKNj4&feature=related

Herrarna i filmen kör ju visserligen bilar men vi vet väl alla ration i körglädje bil vs. hoj :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Åker du igenom Schweiz till Italien kan jag varmt rekommendera att du siktar in dig på Davos och sen Stelviopasset in i Italien, passet kanske inte är direkt bekvämt att ta sig igenom men ja, vad vet jag...

Som stimulans:

http://www.youtube.com/watch?v=EZm8VFCKNj4&feature=related

Herrarna i filmen kör ju visserligen bilar men vi vet väl alla ration i körglädje bil vs. hoj :)

Bra tips. Strålande. Stort tack. Sökte lite på nätet och hittade en hel del. Verkar ju faktiskt vara fantastiskt fint i dom där krokarna. Tack för tipset. :tummenupp

MVH//Jan
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Bra tips. Strålande. Stort tack. Sökte lite på nätet och hittade en hel del. Verkar ju faktiskt vara fantastiskt fint i dom där krokarna. Tack för tipset. :tummenupp

MVH//Jan

Ciao, Inga problem, hoppas det bidrar till en grym trip!

Yes, det var supernice, enda behållningen var att jag hade en gammal cbr600; den blev rätt sur på de där höjderna, tror dock inte era hojar har de problemen.

Antar ni sover och så som alla andra BWM-riders, vet inte om ni planerar in det som checkpoint, öhh men, anyways; vi chilla på Davos Youthpalace ett par nätter (http://www.youthhostel.ch/), helt ok budgetställe, går att hussla till sig en skön balkong med utsikt om det e lågsäsong....
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top