Hell
Mobilis in mobil
- Gick med
- 5 Jul 2007
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hejsan på er. Jag är inne och kollar lite då och då här på forumet men har inte skrivit så värst mycket hittils. Kanske blir ändring på det fr.o.m. nu.... Jag har några frågor men först lite annat om det kan intressera sällskapet. Lite bilder och en film från 2009....
Bilder - Nordkalotten, svenska och finska Lappland samt Nordnorge. 700 mil.
Film - Stockholm, Oscarshamn, Halmstad, Regna, Stockholm i oktober -09. 120 mil.
Jag är varken bra på att fotografera eller filma så ni får stå ut. Bilderna är över lag tagna med en Fuji F30 kompakt digitalkamera och jag har filmat med en V.I.O. hjälmkamera. Vi tog oss runt Nordkalotten på ca 2 veckor och min egen lilla tur i oktober (filmen) tog ett par/tre dagar.
Jag och sambon kör som ni ser BMW R1200GS Adventure hojar nu från våren -09 efter många (!!) år på HD hojar. Otroligt glad över att vi bytt hojar om jag ska vara helt ärlig. Nu håller vi som bäst på att planera inför nästa säsong och tanken vi har är att leta oss ner genom Europa genom Tyskland, Tjeckien, Österike/Schweiz, Italien, båten över till Tunisien och sen väster ut genom Algeriet och Marocko för att därefter ta oss till Spanien/Portugal. Sen är väl tanken att följa Atalantkusten norrut genom Frankrike, Belgien, Holland och därefter tillbaka hem. Och nu till mina egentliga frågor....
Är det någon/några här som gjort en liknande tripp tidigare? Europa är ju inga större problem och Tunisien likaså men Algeriet är jag lite mer osäker på. Någon som har erfarenhet? Denna tripp bör vara runt 1.300 - 1.500 svenska mil lång och det BÖR man väl kanske orka köra på 6 - 7 veckor ca. Det kan ju bli väldigt varmt i nordafrika (och även nere på kontinenten också) så frågan är om det är dags att skaffa något mer luftigt än våra rejäla Rukka kläder vi kör i nu. Både jag och flickvännen har faktiskt mest hållit oss till våra mer humana breddgrader vad det gäller temperaturer förutom en tripp t/r till Spanien som jag gjorde på min gamla sidventilare från -47 för en massa år sedan. På den tiden körde jag i skinnkläder utan skydd och öppen kruka men jag har blivit betydligt mer säkerhetstänkande sedan dess. Så för att summera:
* Tips om att köra i varmt (+35 grader) klimat?
* Algeriet. Någon som kört där och har några tankar?
* Tunisien, Algeriet och Marocko. Erfarenheter och tankar? Finns det BMW verkstäder? Allmänna råd och tips? Något vi bör tänka på eller undvika? Behövs internationellt körkort i dessa länder och visum till åtminstone Algeriet av vad vi förstått.
* Tips om övriga länder vi kommer att passera? Sevärdheter som man inte bör missa? Vackra hojvägar? Alla tips välkomnas.
Är det några fler som tänker sig en liknande tripp i sommar? Vore skojjigt att utbyta tankar och erfarenheter. Tanken är att lämna Stockholm runt den 20:e juni och vara hemma igen senast runt den 10:e augusti. Tänkte ta en lite längre semester i år än vi vanligtvis gör. Ursäkta ett långt inlägg. Tacksam för tips och tankar.
MVH//Jan
Bilder - Nordkalotten, svenska och finska Lappland samt Nordnorge. 700 mil.
Film - Stockholm, Oscarshamn, Halmstad, Regna, Stockholm i oktober -09. 120 mil.
Jag är varken bra på att fotografera eller filma så ni får stå ut. Bilderna är över lag tagna med en Fuji F30 kompakt digitalkamera och jag har filmat med en V.I.O. hjälmkamera. Vi tog oss runt Nordkalotten på ca 2 veckor och min egen lilla tur i oktober (filmen) tog ett par/tre dagar.
Jag och sambon kör som ni ser BMW R1200GS Adventure hojar nu från våren -09 efter många (!!) år på HD hojar. Otroligt glad över att vi bytt hojar om jag ska vara helt ärlig. Nu håller vi som bäst på att planera inför nästa säsong och tanken vi har är att leta oss ner genom Europa genom Tyskland, Tjeckien, Österike/Schweiz, Italien, båten över till Tunisien och sen väster ut genom Algeriet och Marocko för att därefter ta oss till Spanien/Portugal. Sen är väl tanken att följa Atalantkusten norrut genom Frankrike, Belgien, Holland och därefter tillbaka hem. Och nu till mina egentliga frågor....
Är det någon/några här som gjort en liknande tripp tidigare? Europa är ju inga större problem och Tunisien likaså men Algeriet är jag lite mer osäker på. Någon som har erfarenhet? Denna tripp bör vara runt 1.300 - 1.500 svenska mil lång och det BÖR man väl kanske orka köra på 6 - 7 veckor ca. Det kan ju bli väldigt varmt i nordafrika (och även nere på kontinenten också) så frågan är om det är dags att skaffa något mer luftigt än våra rejäla Rukka kläder vi kör i nu. Både jag och flickvännen har faktiskt mest hållit oss till våra mer humana breddgrader vad det gäller temperaturer förutom en tripp t/r till Spanien som jag gjorde på min gamla sidventilare från -47 för en massa år sedan. På den tiden körde jag i skinnkläder utan skydd och öppen kruka men jag har blivit betydligt mer säkerhetstänkande sedan dess. Så för att summera:
* Tips om att köra i varmt (+35 grader) klimat?
* Algeriet. Någon som kört där och har några tankar?
* Tunisien, Algeriet och Marocko. Erfarenheter och tankar? Finns det BMW verkstäder? Allmänna råd och tips? Något vi bör tänka på eller undvika? Behövs internationellt körkort i dessa länder och visum till åtminstone Algeriet av vad vi förstått.
* Tips om övriga länder vi kommer att passera? Sevärdheter som man inte bör missa? Vackra hojvägar? Alla tips välkomnas.
Är det några fler som tänker sig en liknande tripp i sommar? Vore skojjigt att utbyta tankar och erfarenheter. Tanken är att lämna Stockholm runt den 20:e juni och vara hemma igen senast runt den 10:e augusti. Tänkte ta en lite längre semester i år än vi vanligtvis gör. Ursäkta ett långt inlägg. Tacksam för tips och tankar.
MVH//Jan
Last edited: