Sätta kakel på OSB-skiva

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Renoverar köket och missat att man inte kan kakla direkt på OSB-skiva. Nu sitter stommar och det mesta på plats. Hur kan jag sätta mosaik på OSB-skivan med minsta ansträngning? Ta ner allt och upp med renoveringsgips? Bredspackla med nåt smart (vad?)? Glasfiberväv samt spackel?
Ikeakök.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Måste ju rimligtvis finnas någon primer för ändamålet, blir lite fundersam själv då jag skall sätta kakel på spån.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Behöver du ta ner för att sätta renoveringsgips då? Ska du ha mosaik bara under skåp eller ska det upp på sidor och sånt också?
En variant är att du primar osb'n och sedan målar du med ett gummimembran och kaklar på det, enda lösningen jag kan komma på just nu utan att behöva gipsa.
Men om du kan så skulle jag montera renoveringsgips utan att plocka ner stommarna och sedan bara prima det och kakla.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måste ju rimligtvis finnas någon primer för ändamålet, blir lite fundersam själv då jag skall sätta kakel på spån.

Det är aldrig optimalt att kakla på material som inte är helt "dött" men jag har å andra sidan ner kakel från 60-talet som har suttit direkt på spånskiva, till och med trätex.
En bra primer löser det mesta, man kan eventuellt grunda med en vanlig häftprimer och sedan använda en ångspärr på det som ger ytterligare vidhäftning. Och sedan ett lite mer flexibelt fix på det.
Men varför kakla direkt på spån?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För att det sitter spån bakom spisen och att risken för fukt är minimal, och merarbetet är stooort rent tekniskt.

givetvis så är allt annat redan klart så att gipsa innebär att riva ner det mesta av det redan monterade köket.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Behöver du ta ner för att sätta renoveringsgips då? Ska du ha mosaik bara under skåp eller ska det upp på sidor och sånt också?
En variant är att du primar osb'n och sedan målar du med ett gummimembran och kaklar på det, enda lösningen jag kan komma på just nu utan att behöva gipsa.
Men om du kan så skulle jag montera renoveringsgips utan att plocka ner stommarna och sedan bara prima det och kakla.

Det blir ett parallellkök där ena väggen är gips och andra är osb. Mosaik ska sitta under skåpen samt runt fläktkåpan. Tar jag inte ner så kommer bänkskivan ha olika överhäng mellan sidorna (21 mm resp 15mm). Alternativt kommer bänkskivan "sticka in" i väggen (om man bara sätter renoveringsgips ner till där bänkskivan börjar. Då kommer vi behöva göra samma på diskbänken (måttbeställd sak) och då kommer mosaiken hänga en bra bit över diskbänken - kommer se sådär ut...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sätter man på spån riskerar man sprickor i fogarna och evt någon lös platta.

Gissa hur jag vet det.:glömdet

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Sätter man på spån riskerar man sprickor i fogarna och evt någon lös platta.

Gissa hur jag vet det.:glömdet

Jepp, och det är det jag vill undvika. Så hur får man till ett dött material ovanpå mosaiken som bygger så lite som möjligt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
I teorin, en 1mm plåt som du limmar på nuvarande vägg. I praktiken inte lika smidigt. Det går att kakla på plåt utan problem, med primer löser man allt. Men det är nog inte värt det direkt...
Det absolut bästa är om du åker och köper en pvc-matta/våtrumstapet som du limmar dit och sedan kaklar på. Problem solved.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
I teorin, en 1mm plåt som du limmar på nuvarande vägg. I praktiken inte lika smidigt. Det går att kakla på plåt utan problem, med primer löser man allt. Men det är nog inte värt det direkt...
Det absolut bästa är om du åker och köper en pvc-matta/våtrumstapet som du limmar dit och sedan kaklar på. Problem solved.

Tar en våtrumstapet/pvc-matta upp de rörelser som kommer av träet rör sig med luftfuktighet och temperatur?
För visst är det träets rörelser som ska neutraliseras?

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
cb600f -06
Är det inte lika bra att ta ner skåpen och göra det rätt. Så mycket extra tid kan det väl inte ta?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är det inte lika bra att ta ner skåpen och göra det rätt. Så mycket extra tid kan det väl inte ta?

Ner med med krönlister, skåp, belysning och el, smygar till ett fönster, inbyggnaden av snedställ köksfläkt, bortmontering av bänkskiva med blandare Nädå jag tror jag börjar redan i kväll.

Men jag har redan hittat en lösning IOM att det inte räknas som våtcell.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Epoxyfog/fix är svårslaget när det gäller tålighet OCH flexibilitet. Brukar få sättas direkt på primead plyfa/spån.

Däremot har epoxy så klart vissa nackdelar när det kommer till miljö och hälsa samt är inte alltid helt lättarbetat.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Stick av OSB skivan med en fein såg och skruva upp en gipsskiva istället.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Var in till två stora kakelbutiker och frågade. Enligt dem var det lugnt att sätta kakel på osb. Kan använda ett annat fix samt blanda i en tillsats i fogen så funkar det fint.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO