Sätta på stålomspunna bromsslangar

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
I helgen skall de nya slangarna på. Sist jag luftade ur ett helt tomt system så tog det tamigtusan tre timmar innan jag fått ur det sista av luften. Någon som har några tips för att kapa tiden något? Back-ventiler vet jag ju funkar, men inte äger jag några sådana, så andra förslag är välkommna.

/Freppa

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
En grej som funkade för mig var att trycka upp bromsvätskan igenom luftnippeln och där igenom fylla systemet....
Jag använde en dtor spruta med en passande gummislang.
Ang luftning så håller jag fortfarande på att luftar de små små bubblorna.... Tur att hojen står i förrådet i lägenheten!

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
Freppa skrev:
I helgen skall de nya slangarna på. Sist jag luftade ur ett helt tomt system så tog det tamigtusan tre timmar innan jag fått ur det sista av luften. Någon som har några tips för att kapa tiden något? Back-ventiler vet jag ju funkar, men inte äger jag några sådana, så andra förslag är välkommna.

/Freppa

Enkelt :D
jag fyller alltid ett system nerifrån och upp när det är helt tomt.

På flaskan med bromsvätska har jag monterat en slang anslutning och satt på en siliconslang. Sedan trycker jag bromsvätskan igenom luftnings nippeln genom systemet nerifrån och upp. Det blir mycket naturligare då luften inte blandas med bromsvätskan utan trycks framför vätskan, på så sätt slipper man att vänta på att alla luftbubblorna ska ta sig igenom slangarna och upp till koppen.

Några saker att tänka på:

Glöm inte att lossa luftnippeln för annars kommer det att bli svårt att fylla på ;) (lätt att glömma om man har bråttom)

På R1 och R6 så kan det vara tight mellan luftningshålet och kolven. Det går mycket lättare och snabbare att fylla systemet om man tar bort bromsgreppet så att kolven kan fjädra ut till ändläget.

#11 :tummenupp

Last edited:

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
Freppa skrev:
Huh? Nippel? Hur då? Erklärung Bitte!
O jag som trodde att jag hade lyckats svamla till det tillräckligt så att ingen skulle kunna ställa några frågor :)

Jag har uppdaterat texten så att den (förhoppningsvis) blir lättare att förstå.

Är någonting fortfarande oklart så ring 0709-85 33 99 el 013-18 01 56

Hälsn. Ola

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Såg någonstans luftningsniplar med inbyggd backventil.. dom hade tefloninlägg i gängan (för att täta där vid luftning) å tätade som vanligt med konan när man drog åt dom.. verkade smart på nåt vis.. fast jag kommer katten inte ihåg vart jag såg dom, å billiga var dom ju inte heller.. Det blev i vicket fall inget köp..

/B

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
Bj.O.rn skrev:
Såg någonstans luftningsniplar med inbyggd backventil.. dom hade tefloninlägg i gängan (för att täta där vid luftning) å tätade som vanligt med konan när man drog åt dom.. verkade smart på nåt vis.. fast jag kommer katten inte ihåg vart jag såg dom, å billiga var dom ju inte heller.. Det blev i vicket fall inget köp..

/B

Jag kan, jag kan!!!!!

www.speedbleeder.com

Ps. Bjorn du har läst om dem på www.cowin-tech.com/ducati!? Ds.

Bifogat

• sbani.gif
    sbani.gif
    41.2 KB · Visningar: 689

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Samma idé, fabrikatet vet jag inte.. annars är det på pricken.. fast man behöver ju en tumnyckel till dom här :skrämd

/B

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
#11 hade en hel del goda råd över telefon, så jag kör nog på hans modell (dvs köpa en nippel, slang och sedan spruta i bakifrån... vänta nu, hur lät det där?!)

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Skruva loss nippeln helt och lägg på ett par varv gängtejp så blir det tätt, en klar fördel när man fyller "bakvägen". Obs! bara tejp på gängan så att konan tätar metall-metall!

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
FZ1 skrev:
Skruva loss nippeln helt och lägg på ett par varv gängtejp så blir det tätt, en klar fördel när man fyller "bakvägen". Obs! bara tejp på gängan så att konan tätar metall-metall!

Aaaahha det har jag inte tänkt på .

Bra tips :tummenupp

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Glömde säga att när jag fyller bakvägen trycker jag alltid in kolvarna fullt i oket för att få bort all gammal vätska.

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Jag köpte en oljekanna för 19,90 på biltema och ett par småsmå slagklämmor men tyvärr så gick det inte att använda slagen på kannan direkt utan jag fick ta en annan lite mjukare slang så funkade det fint att trycka vätskan baklänges...
En annan bra ide för att lufta är att köpa så kallat Racekit med bara två slangar om man nu inte redan har det för det är jävligt mycke lättare att luffta ett sånt system helt när man inte har riktiga verktyg.
Annars om man är miljonär eller bara inte har några andra intressen så kan man ju gå till närmaste mc-skojare och beställa en sån här http://www.duells.se/katalog/prodfs...4&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053
men det kanske ä lite onödigt om man bara ska lufta sin egen hoj...

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawwa zx6r
Jag hade tänkt byta vätskan i frambromsen imorgon. Är det lättast att tömma ur hela systemet och sen häller i underifrån, eller är det bättre att släppa ut lite itaget och fylla på med mera vätska i behållaren på styret när det börjar ta slut där och sen hålla på så tills all gammal vätska är borta, eller någon som har nått annat förslag?

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
FZ1 skrev:
Glömde säga att när jag fyller bakvägen trycker jag alltid in kolvarna fullt i oket för att få bort all gammal vätska.

Ok, detta är ett spam-inlägg men... Har du tänkt på vad ett stört och mycket freudiansk sinne kan få den där meningen till?

Mina arbetskamrater tycker inte att jag är trovärdig i mitt jobb när jag sitter och skrattar ner mig i min stol...

/J

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man :eek:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0