Sätta punkt

Oldman

Guest
Dyslexi!!!

Tjena allihopa!!!.

Jag Oldman har ett handikapp!! Dyslexi.

Det har varit min hemmlighet sen jag gick ut grundskolan.

Jag har arbetat 24 år sen jag gick ut min golvläggarlinjen som är ett praktiskt arbete.

Jag höll på att bli tokig inombords! Så för tre års sen talade jag med min fam och mina vänner om mitt handikapp, ingen trodde riktigt på mig att jag hade sådan problem.

Jag sa upp mig på mitt arbete som mattläggare och började att studera på komvux, det var jäv tufft och det är tufft fortfarande, men på dessa fyra terminer har jag lärt mig lite om hur grammatiken fungera.

En ny värld har öppna sig för mig! För fyra år sen hade jag ingen kundskap om grammatik, idag törs jag prata om mina problem jag kan skriva så att det är förståligt tror jag.

MVH Oldman :tomten Född 63.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Oldman skrev:
Tjena allihopa!!!.

Jag har arbetat 24 år sen jag gick ut min golvläggarlinjen som är ett praktiskt arbete.

Jag höll på att bli tokig inombords! Så för tre års sen talade jag med min fam och mina vänner om mitt handikapp, ingen trodde riktigt på mig att jag hade sådan problem.

Jag sa upp mig på mitt arbete som mattläggare och började att studera på komvux, det var jäv tufft och det är tufft fortfarande, men på dessa fyra terminer har jag lärt mig lite om hur grammatiken fungera.

En ny värld har öppna sig för mig! För fyra år sen hade jag ingen kundskap om grammatik, idag törs jag prata om mina problem jag kan skriva så att det är förståligt tror jag.

Bra jobbat!!!
Fattar allt och känner igen en del av resan.

För övrigt bra meningsbyggnad.

Last edited:

sandstream

Guest
Jag tror inte att det var Nytekniks mening att hänga ut en viss person utan att starta en diskussion med ett bra exempel.
Nu visade sig exemplet inte vara så jättebra, tyvärr.

Om någon på fullaste allvar tror att Nyteknik ville håna killen så hade det nog gjorts på ett helt annat sätt.

Seså, var snälla mot varandra nu! :pannkyss :fyllisar

@oldman: Starkt jobbat! :tummenupp

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Nyteknik skrev:
Gillar teckningen. Var kommer den ifrån! Menar allvar.

René Magritte var en av de stora inom surrealismen. Hans plommonstops försedda män som regnar från himmelen, eller har sina huvuden dolda av äpplen är kända verk.

Bilden på pipan med underskriften "detta är ingen pipa" (målningen är döpt till (fritt översatt) "Bildens förädiskhet") fick ett stort genomslag.

"Detta är ingen pipa, det är en bild av en pipa"

Bifogat

• f963-magritte.jpg
    f963-magritte.jpg
    21.9 KB · Visningar: 41
  • 5813.jpg
    5813.jpg
    30.5 KB · Visningar: 52

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
benrangel skrev:
René Magritte var en av de stora inom surrealismen. Hans plommonstops försedda män som regnar från himmelen, eller har sina huvuden dolda av äpplen är kända verk.

Bilden på pipan med underskriften "detta är ingen pipa" (målningen är döpt till (fritt översatt) "Bildens förädiskhet") fick ett stort genomslag.

"Detta är ingen pipa, det är en bild av en pipa"
Visst känner jag till Magritte. Pipan såg bekant ut. Kan du tipsa om en bra Magritte-site?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
En sån tråd. :D

Jag har dörrar på väggarna med någons sorts skärm på, som liksom visar ungefär samma bild hela tiden.
Ibland händer det något, till exempel något lurvigt djur som går förbi.
Skitkonstigt. Vet någon något om detta?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Oldman skrev:
Tjena allihopa!!!.

Det där var fanimig det bästa jag läst på hela veckan.
Strongt jobbat.

Oldman

Guest
Långa farbron skrev:
Bra jobbat!!!
Fattar allt och känner igen en del av resan.

För övrigt bra meningsbyggnad.

Jag tackar för dem orden.

Tjena Långa farbron!!! Jag ser att du är född 1918 och jag 1963 alltså måste det bli ungefär 45 års skillnad mellan oss.

Vad säger du!! Ska vi byta nicke namn ??? :lol

MVH Oldman :tomten

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Oldman skrev:
Jag tackar för dem orden.

Tjena Långa farbron!!! Jag ser att du är född 1918 och jag 1963 alltså måste det bli ungefär 45 års skillnad mellan oss.

Vad säger du!! Ska vi byta nicke namn ??? :lol

MVH Oldman :tomten

Haha nja...jag ljuger om min ålder jag är ynka 33 istället för 68 :)

Sen är det väl så att tjejerna är vana vid Oldman nu så det skulle väl bara göra dom förrvirade om vi bytte namn.

:7peta :)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Själv stör jag mej hårt på felstavningar, särskrivningar, felmeningar samt brist på stora bokstäver, komman och punkter. Håller med om att antalet självutnämnda dyslektiker här på forumet är påfallande högt. Känns som att många inte orkar eller inte bryr sej hur de skriver, det tycker jag är fel. Tycker det är helt rätt att påpeka när folk stavar fel, då kan de förhoppningsvis lära sej till nästa gång. Istället blir de eller andra sura och kallar det för påhopp.
Ni som inte vill/kan/orkar stava rätt:
Försök hårdare!
Fungerar det fortfarande inte, försök ännu hårdare! :)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
[Mr.Schufemtii] skrev:
Jag blir uppriktigt förbannad när jag ser såna här påhopp, då killen i fråga uppenbarligen har problem med skriften och stavningen. Jag har ett antal vänner som har dyslexi och jag vet hur jävligt de är för dem ibland.
//Olle

Jag tycker att det är märkligt att folk i allmänhet verkar känna så förbannat mycket dyslektiker till höger och vänster, själv känner jag en (1) med diagnosen dyslexi. Är det självdiagnostiserada vänner du råkar ha möjligtvis?

Ja det stör mej när folk klipper av ord, använder chatspråk osv. Jag finner det svårt att ta det dom skriver på allvar och jag skulle själv aldrig uttrycka mej på det viset till en arbetsgivare, kund, leverantör eller någon annan eftersom jag tycker att det ser ovårdat ut.

mina 2c

/B

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Dålig stavning kan jag i viss mån leva med, det är värre med folk som inte tänker innan de skriver massa dynga.
Fast det lustiga är att det brukar vara samma personer som slarvar med stavningen som slarvar med tänkandet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin