Sätta punkt

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Victor skrev:
Dålig stavning kan jag i viss mån leva med, det är värre med folk som inte tänker innan de skriver massa dynga.
Fast det lustiga är att det brukar vara samma personer som slarvar med stavningen som slarvar med tänkandet.
Mmmmm... håller med... :)
Knappen "förhandsgranska inlägget" kanske kan göras större..??

(vad tror du Swedie..?)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Victor skrev:
Dålig stavning kan jag i viss mån leva med, det är värre med folk som inte tänker innan de skriver massa dynga.
Fast det lustiga är att det brukar vara samma personer som slarvar med stavningen som slarvar med tänkandet.

En del har otur när de tänker bara.

Cybernisse

Husqvarna 570 rockar....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husky 570 smr -04 (Pocketbike R1 -05)
Oldman skrev:
Tjena allihopa!!!.

Jag Oldman har ett handikapp!! Dyslexi.

Det har varit min hemmlighet sen jag gick ut grundskolan.

Jag har arbetat 24 år sen jag gick ut min golvläggarlinjen som är ett praktiskt arbete.

Jag höll på att bli tokig inombords! Så för tre års sen talade jag med min fam och mina vänner om mitt handikapp, ingen trodde riktigt på mig att jag hade sådan problem.

Jag sa upp mig på mitt arbete som mattläggare och började att studera på komvux, det var jäv tufft och det är tufft fortfarande, men på dessa fyra terminer har jag lärt mig lite om hur grammatiken fungera.

En ny värld har öppna sig för mig! För fyra år sen hade jag ingen kundskap om grammatik, idag törs jag prata om mina problem jag kan skriva så att det är förståligt tror jag.

MVH Oldman :tomten Född 63.

Då är vi två. :pannkyss

Var efter 14år tvungen att sluta jobba som byggnadsplåtslagare årsskiftet 98-99, p g a en arbetsskada. På arbetsförmedlingen gjorde dem något slags test för att se vilken nivå jag låg på läromessigt. :död
Det ena gav det andra och till slut satt jag -00 på en dyslexikurs och därpå 4 terminer komvux.

Idag öppen dyslexist :fakta Född 68

Oldman

Guest
Wunder skrev:
Själv stör jag mej hårt på felstavningar, särskrivningar, felmeningar samt brist på stora bokstäver, komman och punkter. Håller med om att antalet självutnämnda dyslektiker här på forumet är påfallande högt. Känns som att många inte orkar eller inte bryr sej hur de skriver, det tycker jag är fel. Tycker det är helt rätt att påpeka när folk stavar fel, då kan de förhoppningsvis lära sej till nästa gång. Istället blir de eller andra sura och kallar det för påhopp.
Ni som inte vill/kan/orkar stava rätt:
Försök hårdare!
Fungerar det fortfarande inte, försök ännu hårdare! :)[/QUOT

Tjena Wunder!!!

Jag ser att du blir störd av stor och små bokstäver.

Ett mycket vanligt fel, av oss som har läs och skrivsvårigheter.

Det är vanligare en du tror, jag höll det för mig själv i många år, och det var inte så himmla roligt när någon ville att jag skulle skriva ett meddelande och man fick skylla på de ena och de andra så att man slapp skriva.

Som jag har skrivit förut! Så får jag jobba hårt med ord och text så att det ska se så bra ut som det är möjligt och jag får verkligen jobba hårt.

Att skriva när man har ett handikap som dyslexi? betyder när man skriva under press, blir det ofta bara skit av ord och text men med datorns hjälp kan jag skriva i den takt som passar mig.

Kan väl hålla med om att det kan se lite lustigt ut när man skyller på dyslexi, när det är uppenbara stavfel, jag själv få slå upp ord som jag är osäker på och det gör att det tar tid att skriva med papper och penna.

MVH Oldman :tomten .

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Ni som har dyslexi, är det svårare eller lättare att skriva på datorn? Det är svårt för en som inte själv har dessa problem att förstå och tänka sig in i hur det egentligen är, vad det är som är svårt. Jag har en gång sett en text skriven av en klasskompis på högskolan, hon har dyslexi och den texten var inte lätt att läsa. Men det måste varit oerhört mycket svårare för henne att skriva den än det var för mig att läsa den.

Jag ska bli (gymnasie)lärare i bl.a. svenska och sannolikt lär jag stöta på en och annan med läs- och skrivsvårigheter. Vi har (ännu) inte fått läsa något om detta i skolan så jag är lite extra nyfiken på hur detta gestaltar sig i vardagen.

Skål på er alla! :fyllisar

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
~Settan~ skrev:
Ni som har dyslexi, är det svårare eller lättare att skriva på datorn? Det är svårt för en som inte själv har dessa problem att förstå och tänka sig in i hur det egentligen är, vad det är som är svårt. Jag har en gång sett en text skriven av en klasskompis på högskolan, hon har dyslexi och den texten var inte lätt att läsa. Men det måste varit oerhört mycket svårare för henne att skriva den än det var för mig att läsa den.

Jag ska bli (gymnasie)lärare i bl.a. svenska och sannolikt lär jag stöta på en och annan med läs- och skrivsvårigheter. Vi har (ännu) inte fått läsa något om detta i skolan så jag är lite extra nyfiken på hur detta gestaltar sig i vardagen.

Jag har ingen "klassad eller diagnostiserad" dyselexsi,däremot tappar jag ord och har oftast svårt att bilda meningar som betyder något vettigt.Stavning har jag genom åren övat upp.

Jag tycker att datorn är ett bra hjälpmedel så jag kan gå tillbaka och kontrollera mig själv.
Sen ser man bokstäverna framför sig och kan samtidigt ljuda orden högt,vilket iaf hjälper till när man stavar.Att stava för mig kräver 100% koncenration och helst flera genomläsningar.

Sen kör jag inte efter några grammatiska regler utan på hur orden skall se ut när jag stavar.

Till vardags skriver man enklare än när man har tid,man förenklar uttryck osv.
Jag låter mina kollegor på jobbet kontrollera vad jag skrivit,likadant privat med viktigare saker.Jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag har svårt med stavningen och därför ser jag det inte som ett stort handikapp.

Jag tycker hela disskutionen är sjuk när man kommer till att driva med folk som inte kan stava,jag hoppas innerligt att dessa personer aldrig behöver uppleva förnedringen av att folk inte förstår vad man skriver.

Eller när man på anställnings inteljuver får ett A4 och en bläckpenna att skriva sin levandshistoria på.

Detta medelande är ungefär 7 st ord rättade och 2 menigar omskrivna,samt 4 st ord borttagna.

Det tog mig ungefär 4 minuter att skriva detta.

@ Wunder ,har jag försökt hårt nog?

Last edited:

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Tycker att det är svårt att veta hur man ska stava en del krångligare ord. Dock lider jag inte av dyslexi, min enda ursäkt är att det är "många" år sedan som jag gick ur skolan. Man glömmer med tiden, tyvärr.

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Långa farbron skrev:
Jag har ingen "klassad eller diagnostiserad" dyselexsi,däremot tappar jag ord och har oftast svårt att bilda meningar som betyder något vettigt.Stavning har jag genom åren övat upp.
[...]
Detta medelande är ungefär 7 st ord rättade och 2 menigar omskrivna,samt 4 st ord borttagna.

Det tog mig ungefär 4 minuter att skriva detta.

@ Wunder ,har jag försökt hårt nog?

Tack för ditt svar! Tror jag förstår bättre. Jag undrar bara hur du menar med att du "tappar ord"? Att du helt enkelt inte kan minnas/kan se hur de stavas? Att du inte vet vilket ord du skulle skriva, att du glömde det?
Säkert korkade frågor... :rolleyes:

Skål igen! (Är ju lördag!)
:yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Problemet med dyslexi är att man ofta inte söker/får hjälp med det i tid, utan skaffar sig ett arbete där man kan undvika att läsa/skriva.
Därför blir dyslexi ofta "självdiagnosticerat", så tillvida att man har aldrig fått ett papper på att man lider av det.

Jag känner EN dyslektiker i verkligheten, han läser och skriver mycket i sitt nya jobb, men han vägrar att erkänna dyslexin.
Alla som känner honom vet om det, och alla är eniga om att han har det, men själv förnekar han det.
Han skyller istället på att han har bråttom när han skriver, att han är trött i ögonen när han läser osv.

Däremot träffar jag på en massa ungdomar och listor som dom har skrivit, och svenska undervisningen måste tamejfan vara avskaffad.

Frågar man vad det står så säger dom "ja, jag har lite dyslexi"

Inte fan har dom dyslexi allihopa, dom skriver lika bra som vilken sexåring som helst, d.v.s dom ritar bokstäver på papper, och försöker få dom i rätt ordning, sen skiter dom i resultatet.

Antingen har sjukdomen dyslexi blivit hundra gånger vanligare på senare år, eller så är det en bekväm ursäkt för väldigt många.

Oldman

Guest
~Settan~ skrev:

Hej Settan!!!

Vilket ämne detta blev? Du undrar och kommer troligtvis att stöta på dessa problem, men de som har fått hjälp från grundskolan och klar proven får störe hjälp när man har börjat på gymnasiet! På gymnasiet har de större möjligheter att få hjälp med hjälpmedel som de inte ha på grunskolan, finns ej pengar skyller de på.

Därför är det så viktigt att barn och ungdomar får hjälp i ett tidigt stadium.

Om dem nu går ut 9:an med icke godkända betyg och inte fått någon hjälp från skola och hem! Då kommer de att få problem i framtiden.

Själv har vi pratat med lärare och rektor om mina problem så att de vet vad det handlar om? Så dem har våra barn under uppsikt.

MVH Oldman :tomten .

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Gixxer 1 skrev:
...min enda ursäkt är att det är "många" år sedan som jag gick ur skolan. Man glömmer med tiden, tyvärr.
Hur kan man glömma hur man stavar rätt och bildar meningar? Det borde kanske vara möjligt för någon som aldrig skriver eller läser - men hur många är det?

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Nyteknik skrev:
Hur kan man glömma hur man stavar rätt och bildar meningar? Det borde kanske vara möjligt för någon som aldrig skriver eller läser - men hur många är det?
Nu skrev jag att det var krångliga ord som kunde vara svåra att komma ihåg hur de skulle stavas. Nog kan jag allt stava till det mesta och det funkar helt ok för mig. "Tyvärr" så är jag ingen bokmal utan läser endast tidningar utav lite olika sorter. Och det är ju inte alla tidningar som skriver korrekt svenska de heller.

Skriver gör jag bara hemma vid tangentbordet, aldrig behövt göra det inom mina yrken. Ok, att man har signerat sin namntecknig och så men det var ju säkert inte det du menade.

Kan inte låta bli att undra om du riktigt myser när du får tracka ner på inlägg som i din mening inte är skivna på rätt sätt? Hur kan man glömma skriver du. Bara för att du kanske inte gör det så finns det andra som kanske gör det. Hoppas att du inte tog för illa upp, finns nog många andra här i tråden som redan har gjort det, tro mig. Behövs inte en till!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Gixxer 1 skrev:
Nu skrev jag att det var krångliga ord som kunde vara svåra att komma ihåg hur de skulle stavas. Nog kan jag allt stava till det mesta och det funkar helt ok för mig. "Tyvärr" så är jag ingen bokmal utan läser endast tidningar utav lite olika sorter. Och det är ju inte alla tidningar som skriver korrekt svenska de heller.

Skriver gör jag bara hemma vid tangentbordet, aldrig behövt göra det inom mina yrken. Ok, att man har signerat sin namntecknig och så men det var ju säkert inte det du menade.

Kan inte låta bli att undra om du riktigt myser när du får tracka ner på inlägg som i din mening inte är skivna på rätt sätt? Hur kan man glömma skriver du. Bara för att du kanske inte gör det så finns det andra som kanske gör det. Hoppas att du inte tog för illa upp, finns nog många andra här i tråden som redan har gjort det, tro mig. Behövs inte en till!
Som jag redan har skrivit är det förstås enbart elakt och dumt att pika någon som är dyslektiker för sina stavfel. Vad är din poäng?

Cybernisse

Husqvarna 570 rockar....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husky 570 smr -04 (Pocketbike R1 -05)
~Settan~ skrev:

Skriver jag ett A4 på datorn gör jag en stor tidsvinst imot att handskriva. Både för att jag får det rättstavat och gramatiskt rättat samt att jag skriver fortare på maskin än med penna. Att skriva en text på papper kräver ett par suddigumm innan man har en färdig text.

Dyslexi hos mig visar sig främst på läsningen (hastigheten). I ett test jag gjort (läs/förståelsetest) hade jag en svag 2:a (8-9åring) i hastighet och en 9:a i förståelse. Medelsvensson har c:a 7 points på båda dessa parrametrar.

Till vardags har jag inte haft några större problem eftersom jag jobbat inom byggnads. Det lilla man måste läsa då fixar jag, men kanske att man tar en stund extra på sig. Att få någon att skriva åt en har inte varit något problem för mig. Men semestervykort till flickväner har det inte blivit några.
Största problemet för mig är att se på utlänska tv-program/filmer där de inte talar engelska. Jag hinner bara med en textrad innan nästa kommer. När man ser engelskspråkiga program/filmer så tar jag hälften av infon från text och hälften från talet.

Skååål :fyllisar

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
Nyteknik skrev:
Som jag redan har skrivit är det förstås enbart elakt och dumt att pika någon som är dyslektiker för sina stavfel. Vad är din poäng?
Tror nog han menar att alla inte är som dig.. en del kan väl helt enkelt glömma bort?

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Det är inga problem alls :)
Jag gick en linje på gymnasiet som i princip enbart innehöll praktik och sedan jobbade jag utan att behöva skriva ett ord i 5-6 år.
När jag sen fick ett jobb som krävde skrivande hela tiden var det som en chock.
Jag hade glömt bort det mesta ifrån skolan :död
Nu har det gått 10 år och jag har börjar få fart på meningarna :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
~Settan~ skrev:
Tack för ditt svar! Tror jag förstår bättre. Jag undrar bara hur du menar med att du "tappar ord"? Att du helt enkelt inte kan minnas/kan se hur de stavas? Att du inte vet vilket ord du skulle skriva, att du glömde det?
Säkert korkade frågor... :rolleyes:

Skål igen! (Är ju lördag!)
:yoparty

Nja mer att man helt inte märker att det fattas.

Det verkar inte finnas någon koppling mellan hjärnan skrivandet,man tänker att så här skall jag skriva och sedan när man läser vad man skrivit så fattas det ord.

Man ser inte alltid att dom fattas,även när man läser efter,så man får helt enkelt läsa meningen "högt" för sig

Sen tappar man ibland stavningen på ord som man helt enkelt inte kan komma på (dock är det sällan).Men då finns det ordböcker.

Andra saker som kan vara jobbiga tex siffror skall jag skriva av ett tal så blir det ofta någon form av mix av alla siffror dock inte i rätt ordning.
Men med koncentration så går det också.

Har också stora problem med tex vilken månad som har vilken siffra, och att få till alfabetet i rätt ordning.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Det är inga problem alls :)
Jag gick en linje på gymnasiet som i princip enbart innehöll praktik och sedan jobbade jag utan att behöva skriva ett ord i 5-6 år.
När jag sen fick ett jobb som krävde skrivande hela tiden var det som en chock.
Jag hade glömt bort det mesta ifrån skolan :död
Nu har det gått 10 år och jag har börjar få fart på meningarna :tummenupp
Men även om du inte skrev i arbetet så måste du väl ha läst böcker och/eller skrivit brev?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant att den medlem som hyfsat frekvent beklagat sig över fascistoida tendenser på forumet startar en hetskampanj mot de som stavar mindre bra, med undertonen att de är mindre begåvade. Rasbiologi.se kanske vore något?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin