Så blev man av med kortet!!!

Gamen

Nybliven myndighetsföraktare
Gick med
20 Feb 2006
Hoj
Bytt från sport till motard, aldrig varit lyckligare
Så hände det absolut värsta, myndigheterna drog in lapparna, både a och b. :(

Som bakgrund får jag nog berätta att en liten incident förekom i höstas närmare bestämt augusti! Jag vet att det inte är någon ursäkt men rådande trafikförhållande (rusningstrafik) och en del idioter till bilister samt viss idioti från min sida ledde till att jag gick omkull. Hojen var rätt trasig och själv traskade man därifrån med bruten tumme. Ingen annan tog stryk.

På plats tog pappa polisen en redogörelse och därefter var det sjukstugan som gällde, ska tilläggas att det gick ca 20 blås under hastighetsgränsen pga just trafiken.

Sedan kom ett litet brev på posten :betala böter för att du ej hållit korrekt avstånd. Jaha, ingen idé att bråka med överheten så jag betalade.

Nu kom idag ett beslut att massa månader senare ge upp mina körkort i 2 månader, :confused: :confused: :confused:

Nu tycker jag i min självömkan att det är lite gement att så lång tid efter olyckan få både a och b kortet indragna, när den psykiska ångesten äntligen har lagt sig och en ny säsong börjar bre ut sig.

Känns detta rättvist??? Visst om dom så gärna vill straffa så kan dom väl ta kortet på plats och ge mig en bot om våra kära makthavare nu tvunget måste suga ut mer pengar ur oss stackars motorburna entusiaster!!

Kommentarer på detta???? :3freak

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Gamen skrev:

Som bakgrund får jag nog berätta att en liten incident förekom i höstas närmare bestämt augusti! Jag vet att det inte är någon ursäkt men rådande trafikförhållande (rusningstrafik) och en del idioter till bilister samt viss idioti från min sida ledde till att jag gick omkull. Hojen var rätt trasig och själv traskade man därifrån med bruten tumme. Ingen annan tog stryk.

På plats tog pappa polisen en redogörelse och därefter var det sjukstugan som gällde, ska tilläggas att det gick ca 20 blås under hastighetsgränsen pga just trafiken.

Sedan kom ett litet brev på posten :betala böter för att du ej hållit korrekt avstånd. Jaha, ingen idé att bråka med överheten så jag betalade.

Nu kom idag ett beslut att massa månader senare ge upp mina körkort i 2 månader, :confused: :confused: :confused:

Nu tycker jag i min självömkan att det är lite gement att så lång tid efter olyckan få både a och b kortet indragna, när den psykiska ångesten äntligen har lagt sig och en ny säsong börjar bre ut sig.

Känns detta rättvist??? Visst om dom så gärna vill straffa så kan dom väl ta kortet på plats och ge mig en bot om våra kära makthavare nu tvunget måste suga ut mer pengar ur oss stackars motorburna entusiaster!!

Vad hände?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Gamen skrev:

Lider med dig. Tycker självklart att det är helt fel.
En liten fråga poliserna eller myndigheten kan ställa sig är:
Vad skulle hända om alla höll rätt avstånd när det köar till sig i Sthlm?
Mitt svar är att det skulle bli katastrof....

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Svara inte på brevet. Utan var okontaktbar för polisen tills mc-säsongen är över. Hör av dig till farbror blå efter sommaren med ett "hoppsan" och ge upp körkortet då istället i två månader.
Straffet kommer inte att bli värre för att du drar ut på det, samt att polisens pappersarbete kommner att ske så pass långsamt att du med lätthet kan dra ut på det tills efter säsongen.

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
låt dom ta det nu och få tillbaka i slutet av april är väl det bästa..då säsongen börjar..

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
St.Anger skrev:
Svara inte på brevet. Utan var okontaktbar för polisen tills mc-säsongen är över. Hör av dig till farbror blå efter sommaren med ett "hoppsan" och ge upp körkortet då istället i två månader.
Straffet kommer inte att bli värre för att du drar ut på det, samt att polisens pappersarbete kommner att ske så pass långsamt att du med lätthet kan dra ut på det tills efter säsongen.
Fast om han lämnar korten NU, så får han ju tillbaka det i slutet av April, och missar inte mycket av säsongen.
Det är ju bättre än om man blir stoppad under sommaren, och får det indraget när det är som roligast att köra.
(Han kan ju bli stoppad när han kör bil också)

Eller ??

Edit- Mojjsan hann före... attans. :D

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Lämna in det när de uppmanar till det .. dvs NU av vad jag har förstått...

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag förstår hur du känner dig :pannkyss Var iaf glad att du får det i april, jag får vänta lite till :argpådato

Gamen

Nybliven myndighetsföraktare
Gick med
20 Feb 2006
Hoj
Bytt från sport till motard, aldrig varit lyckligare
St.Anger skrev:
Finns det regler, finns det undantag.

...och om det inte är något problem att bli av med kk just nu för att få tillbaka det till april förstår jag inte vad problemet var från första början
:)

Jo jag förstår din poäng, min däremot är att det till en början är sketen stil att dra korten sex månader efter tillbudet, vidare är det inte mc säsong just nu men tro fan bilen kommer väl till nytta istället. Hade de små maktmissbrukarna dragit kortet i samband med olyckan så är det en sak(hade ju gips i 4 veckor) men nu kan man kanske ha en massa planer och prylar för sig då kk behövs.

Kanske man ska bli informerad lite tidigare om att kortet eventuellt kan mistas om ca ett halvår, istället lever man med villfarelsen att saken är ur världen och endast ett ärr i handen, Nej ICKE!!

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zx10r -05 (lime)
Hhmm..?

Känns som om Farbro blå har förväxlat ditt ärende med någons annan... gå till din närmaste station och kolla upp att Ni har samma info...?

Hoppas det löser sig

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Gamen skrev:
Jo jag förstår din poäng, min däremot är att det till en början är sketen stil att dra korten sex månader efter tillbudet, vidare är det inte mc säsong just nu men tro fan bilen kommer väl till nytta istället. Hade de små maktmissbrukarna dragit kortet i samband med olyckan så är det en sak(hade ju gips i 4 veckor) men nu kan man kanske ha en massa planer och prylar för sig då kk behövs.

Kanske man ska bli informerad lite tidigare om att kortet eventuellt kan mistas om ca ett halvår, istället lever man med villfarelsen att saken är ur världen och endast ett ärr i handen, Nej ICKE!!

Ja man inte anklaga farbror polis för att vara snabb iallafall. För ca 2 år sen fick jag bilen beslagtagen pga ett tveksamt tillåtet handikapptillstånd...hrm...

Blev bestämt informerad om att det här skulle minsann bli rättegång av samt att jag inte fick hämta ut bilen om inte Tusse Batong var närvarande.
När jag skulle hämta bilen fick jag ta den ändå, när efter 4 timmars väntetid, polisen inte behagade komma.
Skulle få kallelse vid senare tillfälle istället...
Skulle inte förvåna mig ett skit om den dök upp på pensionsdagen.

(Nej jag är inte bitter, jag har bara svårt för hur poliser väljer att utöva sitt yrke)
:tungan

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
bara jag som tycker det är konstig att dom tar hans A och B behörighet för att ha klotat?
Visst han höll inte avstång men kan det verkligen räcka för att bli ifrån tagen behörigheterna?
säg ifrån om jag har fel!

/Blom

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
[blom] skrev:
bara jag som tycker det är konstig att dom tar hans A och B behörighet för att ha klotat?
Visst han höll inte avstång men kan det verkligen räcka för att bli ifrån tagen behörigheterna?
säg ifrån om jag har fel!
/Blom

Länstyrelsen drar alla behörigherter när kk't ryker. Du är inte lämpad att frambringa ett fordon menar dom alltså. Du får inte ens skaffa dig ett EU-moppe-kort...

Du får ALDRIG köra in i andra bakifrån. Det är vårdslöshet.

Jag blev av med kk't efter 6 månader också. Detta är vad jag läst inte alls ovanligt utan det är ungefär så här många månader som det tar innan kvarnarna malt igenom systemet. Jag förnekade brottet (fortkörning). Hade jag (gud förbjude) varit ärlig hade jag blivit av med kortet på våren då det hände. Jag blev av med det på hösten istället.

När man blir av med kk't så kommer det ett rekomenderat brev hem till dig. När du tagit emot det brevet har indragningen av ditt kk tagit laga kraft (eller vad det heter). Om du har kortet i din hand efter du hämtat ut ditt rekomenderade brev spelar ingen roll. Kortet är fortfarande förbrukat. Du har ju bevisligen tagit emot indragningen av kk't.

Bryt ihop och kom igen.

Last edited:

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Det är inte polisen som varit långsamma, det är länsstyrelsen...
Polisen släpper ärendet så fort de har rapporterat till länsstyrelsen.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...