Så här ska man göra om man orka!

P!cxs

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda nsr

Kolla alla skruvar och muttrar så att dom är dragna riktigt.
Blanda 4% 2-taktsolja dom första 2 tankarna.
Därefter blandar man ca 2-2.5% 2-taktsolja.
Kolla med jämna mellanrum skruvar och muttrar.
Använd LOCTITE om det behövs.
Tuta o kör!!

:tummenupp

Kolla alla bultar och muttrar.
Speciella bultar som behöver kollas extra noga är
bultarna till motorfästena, det är en bakom motorn och den andra
sitter ovan motorn.
Kolla så att dessa sitter hårt åt och att motorn inte vrider sig vid gaspådrag. Kolla oljenivån med oljestickan, den korsade ytan
skall vara full, inte mer.
Om det är för mycket olja i tappa ur denna.
Märk att det finns ingen oilswitch eller bensinkran på dessa modeller.
Kör lugnt!!!

:tummenupp

Kolla skruvar, bult o mutter.
Dra åt om det behövs.
Kolla oljenivån med stickan. Den korsade ytan skall vara full, inte mer.
Dra ej tanklocket för hårt då bensinen kan få gängorna
på tanken att svälla något och tanklocket kan kärva fast.
Dra åt precis så att det låser.
Tuta o kör!!!

:tummenupp


Spänn åt ekrar lite extra innan körning första gången. Det medföljer ekerspännare.
Loctita hajfenan bak under drevet, dom 2 insexskruvarna vill gärna vibrera loss annars.
Ta bort justerskruv för bromspedalen om sådan finnes.
Tanklocket dras åt precis så att det låser sig, inte hårdare. Gasa Hårt!!!

:tummenupp

Kolla alla bult, muttrar och skruv.
Denna maskin varvar mycket och är extra känslig.
Oljeblandning vid inkörning skall vara 8% dom fyra första tankarna.
Därefter så kör man på ca 4.5-5% 2-taktsolja.
Kolla så att inte luft finns i kylsystemet, lufta isf.
Kör aldrig hojen under 30kmh nån längre stund, då räcker inte kylningen till.
Låt den ALDRIG stå på depåstöd en hel tank för att köras in!!!
GOD SPEED!!!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är egentligen lite märkligt att de rekommenderar ökad oljeinblandning under inkörning vilket är något man normalt inte ska göra.
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Teddy skrev:
Det är egentligen lite märkligt att de rekommenderar ökad oljeinblandning under inkörning vilket är något man normalt inte ska göra.

Är inte alla sådana här sk "råd" detsamma som att en blind leder en annan blind.
Tro, det är att inte veta.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Varifrån har du kopierat texten? Frågade du tillstånd först?

Texten ser otroligt kopierad ut, samma sak kommer flera gånger samt "Denna maskin varvar mycket och är extra känslig." passar inte riktigt in då du inte specifierat någon speciell maskin.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
6008pro skrev:
Är inte alla sådana här sk "råd" detsamma som att en blind leder en annan blind.
Tro, det är att inte veta.
Ordet "tro" var du först med att använda i denna tråd. Nu förstår jag inte exakt vad du menar med ditt inlägg men eftersom jag vet att du är gammal i gården så antar jag att du med ditt inlägg syftar på att texten i första inlägget är troende och inte vetande.

F ö är texten i första inlägget klippt från Minimotocenters hemsida. Det är råd angående användandet av deras produkter. Jag råkar känna till detta eftersom jag just köpt en Miniquad därifrån.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Teddy skrev:
Ordet "tro" var du först med att använda i denna tråd. Nu förstår jag inte exakt vad du menar med ditt inlägg men eftersom jag vet att du är gammal i gården så antar jag att du med ditt inlägg syftar på att texten i första inlägget är troende och inte vetande.

F ö är texten i första inlägget klippt från Minimotocenters hemsida. Det är råd angående användandet av deras produkter. Jag råkar känna till detta eftersom jag just köpt en Miniquad därifrån.

kör du in med mineral olja eller?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mr Helmut skrev:
men är det inte så att man får en tätare motor om inkörningen är på mineral olja?
Jo det sägs så och en del gamla rävar kör efter det receptet. Efter att ha ställt stök och bök mot förväntat resultat har beslutat mig för att skillnaden inte är så pass stor att det motiverar en till merarbetet. Märk väl att jag inte vet exakt hur stor skillnaden är! Det jag däremot vet att om inkörning med mineralolja var en universalsanning med mätbara skillnader så skulle det vara rekommenderat av tillverkare och oljebolag. Dessutom byter man kolvar så pass ofta på en hårdtrimmad tvåtaktare att man inte behöver straffas så länge för sin lathet. Om man skulle ångra sig så får man en ny chans snart. Bland racerfolket har jag dock inte stött på en enda som kör in kolvar eller ringar med mineralolja, där kör alla helsyntetiskt stån start till stopp, undantaget den handfull förare som kör på vegetabilisk rincinolja.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Teddy skrev:
Jo det sägs så och en del gamla rävar kör efter det receptet. Efter att ha ställt stök och bök mot förväntat resultat har beslutat mig för att skillnaden inte är så pass stor att det motiverar en till merarbetet. Märk väl att jag inte vet exakt hur stor skillnaden är! Det jag däremot vet att om inkörning med mineralolja var en universalsanning med mätbara skillnader så skulle det vara rekommenderat av tillverkare och oljebolag. Dessutom byter man kolvar så pass ofta på en hårdtrimmad tvåtaktare att man inte behöver straffas så länge för sin lathet. Om man skulle ångra sig så får man en ny chans snart. Bland racerfolket har jag dock inte stött på en enda som kör in kolvar eller ringar med mineralolja, där kör alla helsyntetiskt stån start till stopp, undantaget den handfull förare som kör på vegetabilisk rincinolja.

okey, men det är alltså ingen av er som gör det... inom cross tror jag då det var ganska vanligt :rolleyes:

startade en tråd för ett tag sen
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79354
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mr Helmut skrev:
okey, men det är alltså ingen av er som gör det
Det är väl inte helt kosher att sitta här och föra andras talan på lösa grunder. Det här måste undersökas närmare.
Jag måste visst lägga en tråd i 2t-forumet... :)
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Teddy skrev:
Det är väl inte helt kosher att sitta här och föra andras talan på lösa grunder. Det här måste undersökas närmare.
Jag måste visst lägga en tråd i 2t-forumet... :)

Du kan sitta helt lugnt Teddy, inkörningen av kolvar och ringar i en 2t racer brukar normalt vara någon varmkörning + de sighting och warm up laps som behövs för race start. Allt enligt min mentor som kört 2t racing i 20 år med stor framgång.
 

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
va skulle denna guide va bra för står ju inte vad som gäller till vilka modeller

alla som undrar kan ju kika på minimotocenters hemsida o leta upp sin modell.

,
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top