Så meningslöst med reservationspris...

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Kanske bara jag som inte fattar men vad meningen med det så kallade reservationspriset på Tradera.

Om ngn har tex ett par hörlurar till salu, sätter ut dem för 1SEK som startpris och ett reservationspris på tex 500SEK?
Varför inte sätta ut dem för 500 på en gång?

Otroligt irriterande att man skall behöva bjuda x antal ggr innnan reservationspriset uppnås som jag inte har en aning om var det ligger.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kanske bara jag som inte fattar men vad meningen med det så kallade reservationspriset på Tradera.

Om ngn har tex ett par hörlurar till salu, sätter ut dem för 1SEK som startpris och ett reservationspris på tex 500SEK?
Varför inte sätta ut dem för 500 på en gång?

Otroligt irriterande att man skall behöva bjuda x antal ggr innnan reservationspriset uppnås som jag inte har en aning om var det ligger.

Är väl ganska välkänt att om man väl får igång folk att buda mot varandra så har dom en tendens att gå längre än om det var ett mer realistiskt utgångspris från början. Detta på grund av tävlingsinstinkter etc och är samma orsak som man hade (har) lockpriser vid lägenhetsförsäljning där folk nekas köpa för vinnande bud trots att det är över utgångspris.

Det funkar så därför använder folk det.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Är väl ganska välkänt att om man väl får igång folk att buda mot varandra så har dom en tendens att gå längre än om det var ett mer realistiskt utgångspris från början. Detta på grund av tävlingsinstinkter etc och är samma orsak som man hade (har) lockpriser vid lägenhetsförsäljning där folk nekas köpa för vinnande bud trots att det är över utgångspris.

Det funkar så därför använder folk det.
Du kanske har rätt men i det här fallet budar man ju inte mot ngn annan på det sättet utan mot ett dolt minpris

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har aldrig fattat det heller. Inte på en sån slags auktion. Jag lägger ett bud som är en bit under mitt maxbud. Blir jag överbjuden så provar jag upp till mitt max men sen lägger jag av.

Är reservationspriset under marknadsvärde kommer jag ju vara beredd att buda över det. Men om utgångspriset är under marknadsvärdet kommer jag ju likt förbannat buda på det.
De enda man missar med högre utgångspris är ju de sega fan som sitter och slöbudar skambud på all möjlig skit. Men som sällan eller aldrig följer med upp i budgivningen.

På tal om tradera såg jag för några år sen bud på ett PS3 som var ÖVER vad jag precis köpte samma konsoll för i butik. Folk är dumma nå jävulskt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad spelar det för roll, du har ju ändå en idé om hur mycket du max vill betala?
Japp, men givetvis vill han ha hörlurarna så billigt som möjligt. Då vill han köpa dem av säljaren med lägst reservationspris, men det går ju inte eftersom det är dolt.
Alltså måste han provbuda på en jäääääävla massa auktioner innan han hittar lägsta pris.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Japp, men givetvis vill han ha hörlurarna så billigt som möjligt. Då vill han köpa dem av säljaren med lägst reservationspris, men det går ju inte eftersom det är dolt.
Alltså måste han provbuda på en jäääääävla massa auktioner innan han hittar lägsta pris.

lite som o få ligga...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Men reservationspriset säger ju inget om vad slutpriset kommer bli....

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Jag sålde av mass saker på tradera och satte startbud som något jag kunde tänka mig. Det sålde dåligt:p
Sen satte jag 1 kr och det ramlade in massor med bud och fick bättre betalt i slutet, så tävlingsinstikter som nån nämnde tror jag spelar roll.
Man märkte skillnad iaf:)

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag sätter alltid ut allt för 1kr på Tradera och det utan reservationspris. Däremot höjer jag frakten nån eller några tior över verkligt fraktpris. Om det inte är riktig skit man säljer får man alltid bud. För några veckor sen fick jag iofs sälja en minst 10år gammal laptop för 1kr men den hade gått till skroten annars.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag sätter alltid ut allt för 1kr på Tradera och det utan reservationspris. Däremot höjer jag frakten nån eller några tior över verkligt fraktpris. Om det inte är riktig skit man säljer får man alltid bud. För några veckor sen fick jag iofs sälja en minst 10år gammal laptop för 1kr men den hade gått till skroten annars.

På köpet fick du det roliga med emballage osv.:tummenupp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Men reservationspriset säger ju inget om vad slutpriset kommer bli....
Jo, om han är enda budaren på reservationspriset och ingen annan vill gå högre.
Men det priset vet han ju som sagt inget om eftersom det muppigt nog är dolt.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hela systemet är såklart uppbyggt för att med låga utropspriser locka många budgivare som möjligt samtidigt som man vill ha så höga försäljningspriser som möjligt för att locka så många säljare som möjligt för att sin sin tur locka så många potentiella köpare som möjligt för att i sin tur locka så många säljare som möjligt.

Cirkeln är sluten samtidigt som de säljer fler annonser.

Hade Tradera ansett att de kunde tjäna mer pengar genom att till exempel skylta med reservationspriserna hade de säkert haft de synliga.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...