så purfärsk så det nästan är omöligt!

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Hej!

Jag vill börja med att tacka [fyll i valfri sökmotor här] för hjälpen att hitta hit!
Sedan vill jag redan nu tacka alla existerande medlemmar för det bastanta innehållet som finns här!

Jag kan börja med att säga att, jag har faktiskt ingen hoj, men jag letar febrilt efter en kawa er-5:a (efter rekommendationer från andra åkare) på grund utav att den skall vara lättkörd, relativt enkel, men framför allt bensinsnål :D .

Jag har inte några direkta erfarenheter av körande som bara inkluderar fyra hjul - aldrig ägt en moped (men dock kört och lånat ganska flitigt :tungan ).

Håller på och tittar på utrustning just nu. Det enda jag har (som skall bytas bort fort som s*tan) är en plasthjälm av något suspekt märke, dock inköpt som ny. Tyvärr så är jag inte direkt... smal av mig ( inte heller lång, ännu en anledning till kawan ) så att hitta ett ställ som inte får mig att se mer ut som en boll än vad jag redan är (gärna att den får mig att se aningen slimmare ut, :lol ) kan bli en kul utmaning.

Så, min första fråga här är - Var köper ni era saker ni andra stollar som bor i tokholm? Har ni några vettiga tips på vägval som kan få en att tänka lite när man övningskör?

Fler frågor kommer när tid ges!

/Mvh,

Björn

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Din-MC handlar jag hos, men det finns ju fler. MC-Varuhuset, AVA-MC osv....
Skulle nog välja en annan första hoj om jag var du, Hornet 600/900 tex eller varför inte nya GSR600 :)

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Kapten Blåskägg skrev:
2212060 Din-MC handlar jag hos, men det finns ju fler. MC-Varuhuset, AVA-MC osv....
Skulle nog välja en annan första hoj om jag var du, Hornet 600/900 tex eller varför inte nya GSR600 :)

AVA-Mc har jag tittat in hos o fastnade för en jacka (blixlås-för-byxor-varianten), även tittat in på mcpoolen en snabbis, får titta närmare på dina förslag.
Mjasså, vadav dina val? (jag håller på o letar frenetiskt efter de alternativ du angav just nu =). En sprillans ny kan bli lite kinkigt att införskaffa (den där roliga delen som heter pengaflöde ;). Tack för tipsen hur som helst!

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Välkommen. :)

Det där med ställ är f-n jobbigt om man inte följer deras mått.
Vill dock tipsa om att vissa fabrikat har modeller med 7 cm kortare ben, trots att det är typ storlek 54 eller vad det nu kan vara i övrigt. Kanske kan vara nåt?

Annars kan man beställa måttsydda saker. Det tar dock lite tid. :(

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
SwedB skrev:
2213908 Välkommen. :)

Det där med ställ är f-n jobbigt om man inte följer deras mått.
Vill dock tipsa om att vissa fabrikat har modeller med 7 cm kortare ben, trots att det är typ storlek 54 eller vad det nu kan vara i övrigt. Kanske kan vara nåt?

Annars kan man beställa måttsydda saker. Det tar dock lite tid. :(

Hoppsan i uppsala, det var ett tips värt att lägga på minnet, tack o bock =).
Måttställa ställ får vänta ett tag, blir nog lättare o hitta någe goretex byxor eller liknande super-fluff-deluxe =). däremot viker jag mig inte från en skinnjacka ;)

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
ewook skrev:
2212092 AVA-Mc har jag tittat in hos o fastnade för en jacka (blixlås-för-byxor-varianten), även tittat in på mcpoolen en snabbis, får titta närmare på dina förslag.
Mjasså, vadav dina val? (jag håller på o letar frenetiskt efter de alternativ du angav just nu =). En sprillans ny kan bli lite kinkigt att införskaffa (den där roliga delen som heter pengaflöde ;). Tack för tipsen hur som helst!

Det är väl iofs inget fel på ER-5 men det finns andra hojar med lite mer mos som också är lättkörda. En del envisas med att rekommendera små hojar till nybörjare, jag har aldrig fattat varför.
Kolla med de som åker Hornet 600/900 här på SH, de flesta verkar väldigt nöjda.

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
ewook skrev:
2214125 Hoppsan i uppsala, det var ett tips värt att lägga på minnet, tack o bock =).
Måttställa ställ får vänta ett tag, blir nog lättare o hitta någe goretex byxor eller liknande super-fluff-deluxe =). däremot viker jag mig inte från en skinnjacka ;)

Jao, det är ett bra tips!

Har dock gjort likadant, kör med bra Cordura-byxor samt skinnjacka.
Det kanske bryter mot någon cool mc-kod, men det spelar ingen roll.... jag har iaf en hoj.. det är tufft nog. :yoparty

Kolla upp Jofama/Halvarsson som någon skrev. :)

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
tjena och välkommen!

jag gillar mc-varuhuset men även MC-bolaget när det gäller typ service och annat, de är riktigt bra att ha och göra med...när det sedan gäller hojval var jag inne på samma hoj för ett år sedan när jag tog kort, det är en bra hoj men jag skulle absolut rekommendera något lite tyngre, du vänjer dig väldigt fort med den kubik du har...jag är mega-nöjd med min hoj men ska ändå byta inom kort till något lite tyngre, men en rf som jag har är både snygg, ganska billig i inköp och försäkring och lite av en modern klassiker, den är dessutom ganska låg vilket uppskattas av de som inte är så himla långa, men det beror på om du vill ha kåphoj eller kanske naket...det beror ju på...lycka till hur som helst...

när det gäller vägar för övningskörning vet jag inte så många, men typ gamla södertäljevägen från hallunda är ju ganska trevlig att träna lite landsväg på, lagom lång dessutom, där brukar jag stöta på en hel del övningskörare...

hur som helst, lycka till med allt!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...