Tewdie
Medlem
Nu är det bekräftat att Miton är skuren, så jag får väl göra en tråd precis som alla andra.
Så eftersom detta turligt nog är första gången för mig så får jag väl be om lite tips och hjälp med ställe som fixar grejjor.
Det hela hände efter att jag pressat på en stund. Först dog den på tomgång, tänker inte mer på det utan kör vidare. Sen tvärdör den vid ca. 6k rpm efter att jag släppt på gasen. Drar in kopplingen och startar i farten, inga problem. När den efter några hundra meter dör igen stannar jag och kollar runt lite under tanken etc. Testar att starta igen, men det bara tuggar. Inser redan då att det känns allvarligt, man har ju läst om andra som skurit hojar.
I förtvivlat hopp börjar man såklart springa, kolla gnista osv. Får igång den, men den går som ett helvete. Summa sumarum gjorde detta knappast saken bättre och nu står jag med en kass kolv och en repad cylle.
Och nu börjar det egentliga problemet, varför????? Ringarna har mer eller mindre fastnat i framkanten av kolven och det är här cylindern fick som värst också. Bytade kolven för 200 mil sen och cylindern har förmodligen varit med sedan den var ny, ca. 1800 mil. Enda teorin jag har om vad som hände är helt enkelt slitage. När jag bytade kolven var ju inte cylindern ny direkt, och med högre komp etc. kan det ha blivit mer än den klarade.
Inte särskilt kul att gräva ner pengar nu för att den ska skära igen om 200 mil.
Och till sist, tips på var man kan nicasilbehandla/ köpa ny cylinder etc.?
MVH En ledsen person som känner att hojen kommer vara nere en stund.
Så eftersom detta turligt nog är första gången för mig så får jag väl be om lite tips och hjälp med ställe som fixar grejjor.
Det hela hände efter att jag pressat på en stund. Först dog den på tomgång, tänker inte mer på det utan kör vidare. Sen tvärdör den vid ca. 6k rpm efter att jag släppt på gasen. Drar in kopplingen och startar i farten, inga problem. När den efter några hundra meter dör igen stannar jag och kollar runt lite under tanken etc. Testar att starta igen, men det bara tuggar. Inser redan då att det känns allvarligt, man har ju läst om andra som skurit hojar.
I förtvivlat hopp börjar man såklart springa, kolla gnista osv. Får igång den, men den går som ett helvete. Summa sumarum gjorde detta knappast saken bättre och nu står jag med en kass kolv och en repad cylle.
Och nu börjar det egentliga problemet, varför????? Ringarna har mer eller mindre fastnat i framkanten av kolven och det är här cylindern fick som värst också. Bytade kolven för 200 mil sen och cylindern har förmodligen varit med sedan den var ny, ca. 1800 mil. Enda teorin jag har om vad som hände är helt enkelt slitage. När jag bytade kolven var ju inte cylindern ny direkt, och med högre komp etc. kan det ha blivit mer än den klarade.
Inte särskilt kul att gräva ner pengar nu för att den ska skära igen om 200 mil.
Och till sist, tips på var man kan nicasilbehandla/ köpa ny cylinder etc.?
MVH En ledsen person som känner att hojen kommer vara nere en stund.