Såga i stubbar med kedjesåg på vintern?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Har en Greenworks kedjesåg som är köpt på Jula. Jag har lite problem med att såga i stubbar som jag vill ha ner under marknivån. Det är nyligen nersågade och det har frusit i marken. Kan det vara fruset vatten i stubbarna som ställer till det?

Den här sågen:
http://www.jula.se/catalog/tradgard...och-tillbehor/elkedjesagar/elkedjesag-721192/

Blir inte klok på vad jag ska ha för ny kedja heller om jag vill byta den.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Stubbar är hälften sand...

Fruset vatten är inget hinder för ett såg.:crash

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Okej... Fortsätta med sågen? Borra håll, fylla hålen med vatten, plugga hålen och hoppas på att vattnet får den spricka?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Okej... Fortsätta med sågen? Borra håll, fylla hålen med vatten, plugga hålen och hoppas på att vattnet får den spricka?

Jag skulle hyra in en med stubbfräs om jag absolut ville ha bort den, såga kan du glömma, frysa sönder är nog inte möjligt.

Men en sak är säker, har du bara tålamod försvinner den av sig själv.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jävulska tuahäckar som ståt precis vid fasaden så lite rädd för att slita för mycket i dem om de skulle skada fasaden. Får se hur jag går vidare då.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Börja med att fila kedjan innan du köper en ny. Och innan du har lyckats få bort stubben kommer du nog bli duktig på att fila kedjor. Detta då stubbar innebär stor risk för närkontakt med jord och stenar, och sånt gör en sågkedja slö på nolltid.

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
från Byggahus.se;

"Varför inte elda bort den?
Tag motorsågen och såga en grop i mitten så djup du kan sen sågar du rakt ner i ytterkanten så att det kommer in luft.
Sen är det bara att tända en bras och elda på, tar lite tid men det är ju inte ansträngande."

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Kanske dumt om de står nära huset?
Ring en stubbfräsare,känner en som sysslar med sånt.Diametern vid marknivå i Dm x 100:- tror jag han tar.Värt varenda öre :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hillbillymetoden är att ta en hink med hästskit och ställa upponer över stubben på våren.
Till hösten är den borta.
Vetenskapsnerdmetoden är att borra några hål och fylla med magnesiumsulfat (engelskt salt/bittersalt) och trä en plastpåse över.
Går fortare.
Motormanmetoden:

Eller så ber du bara närmsta vän med maskin dra upp den.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jävulska tuahäckar som ståt precis vid fasaden så lite rädd för att slita för mycket i dem om de skulle skada fasaden. Får se hur jag går vidare då.

Brukar väl ha ganska "koncentrerad" rotklump. Gräva runt så kommer de rätt lätt. Gjorde Far på ett tiotal rätt ansenliga trän för att vara tuja och han var då rätt till åren kommen. Seg man iofs. Häck kanske är värre?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Tuja träd menade jag iofs, 3-4dm rot.
Plockade fram yxan och lyckades besegra 2 av 3. Den sista kom jag halvvägs med och kan nog ta resten med motorsågen tror jag. Jag är jäkligt envis! :yoparty

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ska man arbeta med stubbar utan stubbfräs eller liknande. Så ska man ha yxa, spett och spade. Gräva hacka och bända. Sen kan ett spel(talja) vara bra att ha för att sätta i spänn.

Sen är det bara att sätta igång med arbetet. Den som ger sig först har förlorat.
3-4dm tuja stubbar kanske man kan rycka upp? Bygg en ställning ovanför och kör med spelet uppåt.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
en liten domkraft funkar med .Och har man många så är en liten grävmaskin smidigt .Men det kostar ju en del o hyra

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!