Såhär ser en hjälm ut på insidan.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eftersom jag råkade ha lite tid över idag plus en kasserad hjälm och en bågfil så tog jag och sågade isär hjälmen. För att se hur den såg ut inuti.

Hjälmen är en gammal AGV DemonV Top, vilket är en ganska ordinär integralhjälm i prisklass mellan Lidl och Shoei (ca 2-3000kr när den var ny). Den uppges väga 1300g +/-50g.

Skalet är gjort i något som AGV kallar för ACF. Det står för Advanced Composite Fibers. Exakt vad det innebär kommer jag inte ihåg, men det kliar i alla fall mellan fingrarna nu. Skalet är ca 1mm tjockt.

Frigoliten ligger egentligen dikt mot hjälmskalet när hjälmen är i ett stycke. Den vill bara inte ligga så snällt mot det när man har sågat isär den.

Utsidan
hjlm1.jpg

Insidan
hjlm2.jpg

Tänk på vad det är i den senare av bilderna som skyddar skallen när ni är ute och åker. 1mm fiberförstärkt plast och 40-47mm frigolit är vad som står mellan leva eller inte om man klotar. :tummenupp

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Första tanken som slog mig...
En plåthink och byggskum... Det MÅSTE ju vara säkrare..
:skrattaåt

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
skall nog såga isär min krashade hjälm och se skillnaden (Arai Chaser, ca 5000.-)

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
skall nog såga isär min krashade hjälm och se skillnaden (Arai Chaser, ca 5000.-)

Har du möjlighet så skulle det vara guld..
Lite dyrare hjälm samt relativt vanlig..
(Plus att jag har en på hyllan. :D)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jo tack, jag har hållt i ett rått skal, utan lack eller något till en AGV värsting, inte imponerande direkt.
På McKompaniet har dom tre uppsågade hjälmar, en oarmerad("plasthjälm"), en agv glasfiber och en Arai RX, ..

fast nu ska jag inte skriva längre, för jag kom just ihåg att jag är på SH nu och här är ju biltema och Lidl bäst..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Arai chaser för 5papp? är det motivlack eller något?

Köpte min chaser och Shoei xr 1000 för 2900:-styck.
hmm fast det var iofs på rea...

EDIT: googlade lite snabbt och 3300-3500 hittade jag på chaserar ;)
Dock såg jag att faktiskt rekomenderat pris var 5papp... Där ser man...

Last edited:

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
hur är det om du sågar isär ena halvan på bredden, hur ser det ut på den sidan som ska skydda sidan av vår skalle? det är ju det man oftast slår i och det är det sårbaraste området på skallen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
hur är det om du sågar isär ena halvan på bredden, hur ser det ut på den sidan som ska skydda sidan av vår skalle? det är ju det man oftast slår i och det är det sårbaraste området på skallen.

Både jag och nej.
Det är sant att området runt tinningarna är den plats där kraniet är som tunnast och således lättast att spräcka. Men det är med ett slag med ett föremål. Men har man något som fördelar kraften litegrann så klarar man ganska hårda smällar från sidan. Kolla på boxare till exempel.
dom kan ta ganska många träffar som träffar i sidan utan att gå ner för räkning men en enda fullträff med en uppercut på käken så golvar dom.
Så man kan säga att det inbyggda skalskyddet är sämre från sidan men för rena stötar som inte spräcker skallen så är det farligare med smällar i skallens längsriktning.
Det hänger ihop lite med att hjärnan är lite avlång och ligger och flyter inne i skallen (I princip.)
Vid en smäll motohuvudet så kommer hjärnan att skvalpa runt inne i huvudet och på grund av att den är lite längre än den är bred så blir våldet på själva hjärnan värre av en smäll framifrån än samma smäll från sidan. Under förutsättning att inte smällen spräcker benet då.

Men det är ju ändå ganska intressant att se hur hjälmen är uppbyggd där. Det har ju en viss betydelse om den är uppbyggd så att den kan ta upp en smäll och fördela ut kraften så man inte får spräckt skallben.

Dock misstänker jag att man inte kommer att se några anmärkningsvärda skillnader mellan en dyrare hjälm och en billigare. Det dom sparar pengar på för att kunna göra hjälmen billigare är inte frigoliten. Den är ganska billig.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Det som är farligt är ju när huvudet börjar rotera. Tex vid en uppercut börjar skallen rotera direkt medans hjärnan laggar efter. Samma fenomen vid en krok på hakan.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Arai chaser för 5papp? är det motivlack eller något?

Köpte min chaser och Shoei xr 1000 för 2900:-styck.
hmm fast det var iofs på rea...

EDIT: googlade lite snabbt och 3300-3500 hittade jag på chaserar ;)
Dock såg jag att faktiskt rekomenderat pris var 5papp... Där ser man...

5900 på AVA MC, köpte min för 4800 från england å fick ett tonat visir på köpet

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...