Sånt här gillar jag, orsak och konsekvens som missar allt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
http://hd.se/landskrona/2013/06/01/lakare-var-berusad-pa-jobbet-far/

Klart killen skall ha jobbet kvar, hur svårt kan det egentligen vara att vara läkare., bara att kunna sitta på en stol och skriva så att ingen förstår.

2 rätt av 2 är inte fel.

Läkaren kom flera gånger berusad till sin arbetsplats på Landskrona lasarett. Nu har hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd beslutat att han får behålla sin legitimation under en prövotid på tre år.
Det var i början av förra året den nu 45-årige läkaren stängdes av på sin arbetsplats vid Landskrona lasarett.

Han hade flera gånger kommit berusad till arbetsplatsen och då skickats hem eftersom han, enligt verksamhetschefen på lasarettet, hade ett riskbeteende som utgjorde en fara för patientsäkerheten.

Dessutom var det flera gånger han inte alls dök upp på jobbet och även på andra sätt misskötte han sitt arbete. Det hade vidare gjorts flera noteringar om avvikelser, alltså där det bedömts att läkaren kan ha gjort fel i kontakterna med patienter. Många patienter och anhöriga hade dessutom varit missnöjda med honom.

Verksamhetschefen beslutade därför att han inte skulle få arbeta kvar och gjorde samtidigt en anmälan till Socialstyrelsen.

Sedan dess har läkaren, som arbetat på lasarettet i tio år, varit under utredning.

Nu har hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd beslutat att läkaren ska åläggas en prövotid på tre år. Under den tiden ska han genom behandling och kontroll för att han ska kunna bli fri från sitt missbruk. Enligt beslutet riskerar han att mista sin läkarlegitimation om han inte följer prövotidsplanen men kan alltså fortsätta vara verksam som läkare.

Socialstyrelsens utredning visar inte att någon patient skulle ha blivit medicinskt felbehandlad av den aktuella läkaren.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu är jag lite partisk men iallafall....

Killen har problem med spriten uppenbarligen. Givetvis skall han bli av med sitt jobb och givetvis skall han ha prövotid på sin leg dvs han skall genomgå nykterhetskontroller/behandlingsprogram och arbeta under övervakning. Men att dra in hans leg på livstid är ett orimligt straff.
Som busschaffis med alkoholproblem blir du av med ditt körkort och jobb men när du kan bevisa för trafikverket att du framgångsrikt blivit av med ditt missbruk får du börja köra igen. Att blåsa positivt gör inte att du blir av med kortet på livstid.

Att man blir anmäld visar bara att du gör ditt jobb, blir du aldrig anmäld av patienter gör du fel. Första gången jag blev anmäld av en patient var när jag vägrade sjukskriva denne, hen skulle hämnas och anmälde mig till både socialstyrelsen och HSAN.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja du är partisk, inget ont i det.

men förhelvete vi pratar läkare, inte någon industriarbetare vid en CNC maskin med alla tekniska skydd som finns.

Jag tror inte att en operatör som har ansvar för ett metallstycke med ett splitterfritt skydd mellan sig själv och det han arbetar med hade fått denna stöttning i ryggen från LO:s och Industrins ansvarsnämnd?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja du är partisk, inget ont i det.

men förhelvete vi pratar läkare, inte någon industriarbetare vid en CNC maskin med alla tekniska skydd som finns.

Jag tror inte att en operatör som har ansvar för ett metallstycke med ett splitterfritt skydd mellan sig själv och det han arbetar med hade fått denna stöttning i ryggen från LO:s och Industrins ansvarsnämnd?

Fast nu har vi inte då så ont om cnc-operatörer....

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är ungefär samma regler för en vanlig arbetare.Men vill han inte genomgå behandlig så åker han ut

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är ungefär samma regler för en vanlig arbetare.Men vill han inte genomgå behandlig så åker han ut

Jag kan räkna till kanske 6 samlade orsaker till avsked eller i bästa fall uppsägning, inte många får den möjligheten och en fortsatt anställning, välbefogat ofta men den borde ju slå lika hårt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag kan räkna till kanske 6 samlade orsaker till avsked eller i bästa fall uppsägning, inte många får den möjligheten och en fortsatt anställning, välbefogat ofta men den borde ju slå lika hårt.

Alkoholproblem brukar det finnas handlingsplaner för på de flesta arbetsplatser.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Full på jobbet är inte mer ok än full bakom ratten/styret. Rätt enkelt. Konsekvenser är nyttigt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tre års prövotid låter väldigt långt. Ett halvår känns mer rimligt. Om han seriöst vill komma tillbaka lär det synas framsteg i rehabarbetet redan då.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Killen har problem med spriten uppenbarligen. Givetvis skall han bli av med sitt jobb och givetvis skall han ha
Att man blir anmäld visar bara att du gör ditt jobb, blir du aldrig anmäld av patienter gör du fel. Första gången jag blev anmäld av en patient var när jag vägrade sjukskriva denne, hen skulle hämnas och anmälde mig till både socialstyrelsen och HSAN.

Lite OT men helt rätt, våga vägra sjukskriva! Du sätter fingret på en av de största kommande utmaningarna för moderna välfärdssamhällen.

Med det inte sagt att ingen ska sjukskrivas men ribban måste höjas en aning i vissa fall.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Tre års prövotid låter väldigt långt. Ett halvår känns mer rimligt. Om han seriöst vill komma tillbaka lär det synas framsteg i rehabarbetet redan då.
det är väl bra med lång tid, då är det mer säkert att han är fri innan han "släpps"

Och självklart ska han sköta sig under den tiden

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...