Söker enklare dual sport

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Hej
Letar efter en enklare dual sport i klass med Yamaha XT 250 eller Suzuki DR200, vilken av dessa är att föredra eller finns bättre för alternativ i denna klassen?

Fastnade för dessa då de verkar vara trevliga, framför allt låg sitthöjd och lätt vikt.
Tanken är främst att åka runt och utforska.

Dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej
Letar efter en enklare dual sport i klass med Yamaha XT 250 eller Suzuki DR200, vilken av dessa är att föredra eller finns bättre för alternativ i denna klassen?

Fastnade för dessa då de verkar vara trevliga, framför allt låg sitthöjd och lätt vikt.
Tanken är främst att åka runt och utforska.

Dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
De hojarna är gamla och eftertraktade om de är i fint skick. Kan en KLX230 funka? Väger som en moped och är en billig beater med både abs och insprut.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Motostar i Sjöbo har en Honda CRF450L 2020 för 99000kr
Vet inte om den motsvarar lättare dualsport?
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hej
Letar efter en enklare dual sport i klass med Yamaha XT 250 eller Suzuki DR200, vilken av dessa är att föredra eller finns bättre för alternativ i denna klassen?

Fastnade för dessa då de verkar vara trevliga, framför allt låg sitthöjd och lätt vikt.
Tanken är främst att åka runt och utforska.

Dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
Prioriterar du låg sitthöjd o smidighet så kanske en Yamaha Tricker kan vara något…?

OM du lyckas hitta någon…
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
De hojarna är gamla och eftertraktade om de är i fint skick. Kan en KLX230 funka? Väger som en moped och är en billig beater med både abs och insprut.
KLX230 är för hög för mig, då jag mäter 160cm lång och en sitthöjd på runt 83cm då når jag ner med tårna.

Prioriterar du låg sitthöjd o smidighet så kanske en Yamaha Tricker kan vara något…?

OM du lyckas hitta någon…
Tack, ska kolla in den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur är detta med sitthöjden verkar ju som att en hel del kortväxta personer i stället lär sig hantera en hög hojen istället för att sänka den. Första tanken som kommer upp är ju Gaston Rahier, han vann ju Paris Dakar och han nådde väl inte ner med fötterna till marken. Han var ju tävlingsförare så det kanske är lite svårt att jämföra med en glad amatör? Har även sett en tjej på runt 160 cm som hanterade en stor GS utan problem, troligtvis betydligt bättre än vad u undertecknad skulle göra. Nån som vet hur lång Itchy Boots är hon kör ju Honda 250 nu.

Tänker mest med detta inlägg att man kanske inte ska låsa sig med att man måste ha en låg hoj.

Jag med mina 175 cm når väl inte ner med mer tårna på min KLR650C, dock orkar jag utan problem hålla den lutande med en fot i marken. Största problem är att kommer upp på hojen om marken lutar åt fel håll, då är det kört att få benet över sadel?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur är detta med sitthöjden verkar ju som att en hel del kortväxta personer i stället lär sig hantera en hög hojen istället för att sänka den. Första tanken som kommer upp är ju Gaston Rahier, han vann ju Paris Dakar och han nådde väl inte ner med fötterna till marken. Han var ju tävlingsförare så det kanske är lite svårt att jämföra med en glad amatör? Har även sett en tjej på runt 160 cm som hanterade en stor GS utan problem, troligtvis betydligt bättre än vad u undertecknad skulle göra. Nån som vet hur lång Itchy Boots är hon kör ju Honda 250 nu.

Tänker mest med detta inlägg att man kanske inte ska låsa sig med att man måste ha en låg hoj.

Jag med mina 175 cm når väl inte ner med mer tårna på min KLR650C, dock orkar jag utan problem hålla den lutande med en fot i marken. Största problem är att kommer upp på hojen om marken lutar åt fel håll, då är det kört att få benet över sadel?
Höjden brukar inte vara ett bekymmer om du har elstart , känner själv att kör man lite och har hög hoj med kick så kan man va lite less på det periodvis ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast jag måste invända lite om frågan om höjd alltså.

Om man kör i stadstrafik med korsningar och rödljus där man tvingas sätta ned foten för jämnan så är det ett jäkla stressmoment att inte nå ned. Varje stopp måste planeras så att man inte hamnar tokigt. T ex uppe på en "bula" i asfalten och måste sätta ned foten i en "grop".

Nu talar vi visserligen om Göteborgs gator som ibland ser ut som om ett pansarförband dragit fram och gjort burnouter. Men jag vet att det inte är den enda staden med sk*tdålig asfalt.

"Så varför kör du i stan, då" kanske någon säger. Jo, man kanske bor där. Eller, som i mitt fall, där jag ibland måste köra genom stan för att komma ut på landet. Jag har ägt och kört hojar som varit för höga för mig och många gånger upplevt den otäcka känslan när man halvdesperat paddlar med foten och letar efter fast mark.

"Man får lära sig att köra ordentligt" är en annan invändning. Men jag har kört närmre 20 000 mil så det är inte enbart relaterat till körvana. Benlängden spelar också roll.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
KLX230 är för hög för mig, då jag mäter 160cm lång och en sitthöjd på runt 83cm då når jag ner med tårna.


Tack, ska kolla in den.
Den går att sänka. Vill du ha en upptäckarhoj så måste du räkna med att den är lite högre för markfrigången. Om du inte behöver någon högre markfrigång eller fjädringsväg så kan du köpa vilken gammal UJM som helst och slänga på grövre däck.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
KLX230 är för hög för mig, då jag mäter 160cm lång och en sitthöjd på runt 83cm då når jag ner med tårna.


Tack, ska kolla in den.
Senaste årsmodellen har lite kortare fjädringsväg och är alltså lägre. Sadeln går alltid att karva ur eller beställa lägre också.
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Den går att sänka. Vill du ha en upptäckarhoj så måste du räkna med att den är lite högre för markfrigången. Om du inte behöver någon högre markfrigång eller fjädringsväg så kan du köpa vilken gammal UJM som helst och slänga på grövre däck.
Tack för det, tror det har en del med att man inte är helt van heller och självförtroendet också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för det, tror det har en del med att man inte är helt van heller och självförtroendet också.
Det tror jag också. En klx230 hanterar du med dina 160cm. Vad är det värsta som kan hända? Du välter och får några repor. So what? En upptäckarhoj ska ha repor.

Ser i din profil att du har en drz 400 sm. Är inte de mycket högre?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man sänker en KLX230 med några cm närmar man ju sig 80 cm sitthöjd och då kan ju inte skillnaden vara så stor om man är 160 cm lång på en KLX230 mot som jag vara 175 cm på en KLR650C med 89 cm sitthöjd. Sen beror det väl på hur man är byggd, har en kompis med korta ben som skulle vara runt 1,5-2 cm längre om han hade mina proportioner i förhållande till sin överkropp.

Ska erkänna att jag lagt omkull KLR :en några gånger men då på skogsexkursioner då det "tagit stopp" och foten hamnat i en grop och jag inte orkat hålla det tunga aset, sen har jag lagt omkull i en krasch "på riktigt" men där hade inte sitthöjden nån betydelse.

KLX230 med 134 kg våtvikt har nog en jäkla fördel i att även om hojen börjar luta en del orkar man nog hålla mot hojen betydligt lättare mot en fet gris som KLR:en. Frågan om KLX230 verkligen väger 134 kg våt med fulltank, KLR650C är uppgiven till 189 kg våtvikt och min är lättad minst 5 kg troligtvis närmare 7-8 kg och väger ändå 196 kg vilket är 7 kg mer än specen fulltankad i verkligheten.

Bäst är väl att åka och kolla in olika hojar och testsitta och testköra om man har möjlighet till det.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top