Söker handledare för MC-kort mot betalning!

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Jag är 19 år och tog B-körkort i somras. I vår/sommar 2010 tänker jag äntligen ta mitt MC-kort och för att spara pengar på lektioner tänkte jag undersöka möjligheten att betala någon för att övningsköra privat med mig... Jag kanske är helt ute och cyklar (hehe) här men mot en betalning på låt säga cirka 2-300 kronor (är grymt öppen för förslag) i timmen skulle det väl möjligtvis gå att hitta någon vänlig själ som vill ha ett litet extraknäck som handledare?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att fråga någon annan och körskolorna tar ju minst 6-800 kronor/timme så jag skulle väldigt gärna göra någon sorts överenskommelse med någon!

Jag har inte tillgång till egen MC men kommer att köpa en R1:a så fort jag har mitt körkort så det bästa vore om en eventuell privatlärare kunde tillgodose en liknande MC under lektionstiden... Skydd och andra tillbehör kan jag köpa själv innan vi drar igång.

Jag bor mitt i Götet men kan pendla i stort sett vart som helst inom Västsverige för rätt lärare..!

Om någon är intresserad så är det bara och skicka iväg ett mejl med eventuella frågor, förslag, prisbud eller liknande!

/Jimmy :)

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Hoj
Superdjuke
Tyvärr tror jag nog ingen lånar ut sin R1! eller plastraket p.g.a olika anledningar!!!! Men du kanske kan få napp på en mera vettig första hoj att åka på!

LYCKA TILL!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
G;teborgsforumet b;r du 'ven sl'nga in en tr[d i.

Edit/ Försökte skriva "Göteborgsforumet bör du även slänga in en tråd i", men min laptop ballade ur.
Köp även en billig häck för 10 000:- att övningsköra med samt köra upp på, du får tillbaka pengarna sen när du säljer den. Ingen vill nog låna ut din hoj för det priset, tyvärr.

Edit2/ Att övningsköra privat fungerar bra för övrigt, jag har kört upp privat alla gånger och man klarar sig utan körskolorna om man har vettiga personer i sin närhet som man kan lära av.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror nog det är lika bra att betala dom där 6-800 kronorna per timma och samtidigt få en kvalificerad körskollärare och en bra hoj att öva på. En R1 och liknande sporthojar är bra maskiner, men inte optimala för att lära sig köra. Dom är gjorda för att gå fort rakt fram och i kurvor och fungerar som bäst just då.

Gå till körskolan istället så får du en Bandit 600 eller likande att tuffa runt på. Betydligt smidigare och mer lämpad för övningskörning. Sporthoj kan du fundera på sen när du tagit kortet. Alla hojar fungerar på samma sätt men dom hanteras inte på samma sätt.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Finns ju ett par anledningar till varför körskolor inte använder supersporthojar till att övningsköra med. Börja med något lättare innan du slår på stort.

Har du kört något tvåhjuligt innan?

Överväg lite att inte skaffa en R1a som första hoj, speciellt med tanke på din ålder och vad det kommer kosta dig att försäkra. Finns många andra orsaker att inte skaffa retta som första hoj men orkar inte dra upp alla nu. :)

Du kommer ändå få höra allt med tiden.

Men lycka till med kortet iaf! :tummenupp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Kan ju bara tala för mig själv men jag skulle ALDRIG riskera mitt körkort genom att övningsköra med någon jag inte känner. Att du dessutom fått för dig att det ska göras på sportmaskin, som du inte ens äger själv, gör det än mindre troligt att hitta någon som ställer upp.

..men lycka till, för bövelen. :tummenupp

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Fan, det låter ju inte så grymt bra hittills..! Kanske borde sänka mina krav en smula...:confused: Men om någon skulle ha en sån där billigare variant skulle ju det självklart vara super ! :rolleyes:

Jag är mer inne på tänket att om jag väl får tag i körkortet kan jag börja övningsköra på egen hoj och därmed lära mig allt som man ju faktiskt inte kan när man precis fått kortet i handen... Så var det med B-körtkortet mitt, gick intensivkurs när jag aldrig ens suttit i förarsätet på en bil och hade körkortet i handen en månad senare efter 20 timmars betald träning, nu kan jag inte köra nåt annat än lärarens trimmade Volvo s60 men lär mig succesivt! :tummenupp

Jag har faktiskt aldrig ens haft moppe även om jag är en gud på cykeln :tungan och det där med försäkringen har jag kommit fram till att det är värt för en monstersnygg blå R1:a när jag är 20 :D

Tror ni det finns hopp för en drömmare som jag? :rolleyes:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Fan, det låter ju inte så grymt bra hittills..! Kanske borde sänka mina krav en smula...:confused: Men om någon skulle ha en sån där billigare variant skulle ju det självklart vara super ! :rolleyes:

Jag är mer inne på tänket att om jag väl får tag i körkortet kan jag börja övningsköra på egen hoj och därmed lära mig allt som man ju faktiskt inte kan när man precis fått kortet i handen... Så var det med B-körtkortet mitt, gick intensivkurs när jag aldrig ens suttit i förarsätet på en bil och hade körkortet i handen en månad senare efter 20 timmars betald träning, nu kan jag inte köra nåt annat än lärarens trimmade Volvo s60 men lär mig succesivt! :tummenupp

Jag har faktiskt aldrig ens haft moppe även om jag är en gud på cykeln :tungan och det där med försäkringen har jag kommit fram till att det är värt för en monstersnygg blå R1:a när jag är 20 :D

Tror ni det finns hopp för en drömmare som jag? :rolleyes:

Så du menar att du tänker betala 100K om året för en monstersnygg blå R1a? Jag som är tjej fick premie på 50papp på min R6a så ja kan ju bara tänka mig vilka premier du kommer få. :rolleyes:

Va lite realistisk. :tummenupp

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Som illebror skriver, du får inte köra R1an nästa sommar. Köp en gammal Er-5a eller liknande och övningskör på. Den förlorar inte särskilt mycket i värde över en sommar heller. Så kan du köpa vad för raket du vill sen när du fyllt 21. Tvilar starkt på att du kommer hitta någon som vill låna ut en hoj för övningsköra, allra minst en R1a.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
ring ett försäkringsbolag och kolla vad det kostar att försäkra en R1, jag kan gissa på ca 50 000.- / år i halvförsäkring (beroende på årsmodell).

därefter kommer du inse att det är värt att kolla på andra modeller än just R1

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Jaa, det där med 21 år suger ju faktiskt lite, men med lite tur blir jag sponsrad av morföräldrarna mina, så en begagnad R1:a är inte helt utom räckhåll...
Oavställbar trafikförsäkring för mig på en 2001 års R1:a kostade enligt Trygghansa 27000/år... Undrar vad man kan hitta för månadspremie där det är billigast men det borde väl inte bli mycket mer än 2-3000 eller? Jag kanske har helt fel... En 2001 R1:a i bra skick på blocket går att hitta för ca 40 000 och det är ju inte så farligt... Men ska fundera starkt på det där med en billigare variant att börja med, skulle ju verkligen vara värt om det där med privatlektioner skulle gå att fixa!

Grymt mkt tack för svaren, om någon har några bra förslag på billigast möjliga begagnade MC på mer än 125 kubik (alltså en att träna på för A-körkort, inte A1-körkort) är jag jävligt tacksam :tungan

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Alltså...du ser ju själv att du kommer att betala MER i försäkring på 2 år än hojen är värd. Och då snackar vi trafikförsäkring. Som några redan skrivit så är er-5 eller liknande hojar utmärkta förstahoj som inte kostar skjortan och ändå är helt ok att leka med. Sök på blocket, det finns drivor av dom.

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Så du menar att du tänker betala 100K om året för en monstersnygg blå R1a? Jag som är tjej fick premie på 50papp på min R6a så ja kan ju bara tänka mig vilka premier du kommer få. :rolleyes:

Va lite realistisk. :tummenupp

[Off Topic]
up up up....
varför skulle det spela någon roll om det var en tjej eller kille som försäkrar fartvidundret.
Det skulle ju vara könsdiskriminering!
[/Off Topic]

Måste vara ett Troll

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
[Off Topic]
up up up....
varför skulle det spela någon roll om det var en tjej eller kille som försäkrar fartvidundret.
Det skulle ju vara könsdiskriminering!
[/Off Topic]

Måste vara ett Troll

Det spelar stor roll om det är tjej eller kille. Finns tjejförsäkringar, om du inte sett d så finns det 30+, 45+ och lite andra alternativ med. :tummenupp

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Weidmann, förslagsvis släpper du helt snacket om R1. Se till att hitta en hoj du kommer klara uppkörningen på. R1 är definitivt inte rätt val. Inte ens säker på att du KAN klara manöverprovet med den hojen om du så heter Rossi och har tävlat motoGP.

Har du B-kort idag är det manöverbanan som kommer bli din svåraste utmaning. Den klarar man med en enkel och "vanlig" mc. Du bör därför leta efter någon som har en cb 700, bmw r 850 r eller liknande. Att köra upp/övningsköra med en R1 är helt enkelt inte inom ramen av sunt förnuft.

Ta nu denna kritik på ett konstruktivt sätt. Ingen som vill dig illa, bara hjälpa till.

Försöker komma på en bra jämförelse, det bästa jag kan komma på är att köra upp för bilkörkort med en F1-bil. Det verkar iofs lite mer puckat, men inte så mkt ;)

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Ta nu denna kritik på ett konstruktivt sätt. Ingen som vill dig illa, bara hjälpa till.

Självklart..! Eftersom jag är så mycket nybörjare som går att bli uppskattar jag alla råd och tips :)

Kanske skulle passa perfekt att köpa en sån där ER-5:a att dels ha som första hoj och även övningsköra på privat om jag skulle hitta någon lärare till rimligt pris... Om värdeminskningen på en begagnad ER-5 inte är alltför stor skulle jag i bästa fall kanske nästan spara ihop hela värdeminskningen och försäkringen för hojen på minskade körkortsutgifter..!

Jo, försäkringen verkar vara mycket billigare på en sån där och det är väl inte så omständigt att strypa den till 25kw tills jag når guldåldern, dvs. 21 år...

Tror att jag har ett nytt mål inför sommaren tack vare tipsen ! :D Får lägga ut lite annonser här och var när det börjar närma sig vår och hoppas på att någon nappar på handledaridén! Nu är det först och främst teoriprovet i vinter jag får satsa på...

Tusen tack allihop :) och håller med om diskrimineringsgrejen förresten, snacka om att dra alla över en kam ! Fröken Money är säkert värsta galningen på cykeln medan jag, iaf. i början, "kör som en kärring" :p

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy