Söker lite svar ang sporthojsköp

Robin92

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
00
Hej, är relativt ny med motorcyklar men jag längtar tills jag någon gång äger en egen hoj och innehar ett A-kort.

Till grejjen, jag ska ta ett A körkort för begränsad MC på trafikskola.
Hur ska man övningsköra hemma, med handledare eller?

Sedan, tänkte köpa en nybörjarhoj, för runt 20 tusen kronor, ska jag bara köpa en på blocket eller hur ska man göra?

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Vad jag har hört så ska Honda CBR 600F vara en bra nybörjar hoj. den är betydligt billigare i försäkring än R-Hojarna men ser endå jävligt sportig ut

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Välkommen till klubben.
Vad du bör tänka på mest vad gäller hoj är väl att den passar dej storleksmässigt. Sen är det en jäkla djungel om du vill köra upp på din egen hoj istället för att hyra körskolans.
Just mellankort finns det inga hojar som landar i original utan det måste strypas för att både effekt och kubik gränserna ska klaras.
Kan rota fram sifforna om du inte hittat dom själv.

Angående hur man övningskör hemma så är det med handledare precis som för bil. Handledaren ska antingen köra egen HOJ eller sitta bak på din. Alltså inte i bil.
Han måste ju såklart även vara godkänd som handledare för dej men det ska inte vara några problem om han haft sitt körkort i 5 år eller något sådant.
Glöm inte skylten heller. Finns väldigt fräsiga reflexvästar med ÖVNINGSKÖRNING skrivet på ryggen. Går även ha när man cyklar mörka kvällar och sånt.

Ett tips är att fixa alla papper och tillstånd nu direkt för väntar man tills säsongen drar igång kan det ta väldigt lång tid.
Annars så är det bara lycka till och öva mycket krypkörning. Skrapa knän kan man göra när man fått kortet.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...