Söker skjuts till Skottland!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här kommer en lite udda request: Finns här någon lastbilschaufför, budbilsförare eller annan långpendlande människa som ska till Skottland och tillbaka till helgen?
Har letat febrilt i två dagar nu efter det bästa och billigaste sättet att ta sig både dit och hem så att jag åtminstone kan spendera några timmar av lördagseftermiddagen i Edinburgh men inte hittat något som är vare sig praktiskt eller inom min prisklass... Så jag tänkte att jag ju alltid kan ge mig på ett långskott och fråga här:) Finns det någon DHL-förare eller liknande som har en tur till Edinburgh med omnejd (och gärna tillbaka också) med ankomstdatum lördag den 14:e (och gärna en ganska närstående hemfärd) och har plats för en passagerare?:)

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Vi flög ryan air med jobbet för ett år sen från skavsta till glasgow med handbagage för ca 300 kr/huvud.

Sen hyrde vi bil och körde via loch ness till inverness, till i närheten av Abelour, gjorde ett antal distilleribesök, sov där, sen till Aberdeen och övernattade, sen via Edinburough tillbaka till glasgow och hem.

En 3 dagarstripp, helt suveränt!
/D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kollat med Ryan Air?

No flights... De enda som flyger på lördag är holländarna (KLM), och de vill ha 6000 kr för en enkel biljett så det går fetbort. Helst skulle jag vilja flyga ett bolag ur Star Alliance eftersom jag då kan fixa rabattbiljetter (familjemedlem som är pilot i SAS), men de flyger inte heller på lördag... Saken är den att jag allra helst vill slippa en massa hotell och boendekostnader, har nämligen bara ett kort möte där just på lördagen så... Vill liksom bara dit och vända. Men det är det ingen annan som vill tydligen...:huvet Så, ingen som ska ta landvägen? Eller råkar vara kapten på förjorna och inte har något emot en fripassagerare?:näsblod

Vi flög ryan air med jobbet för ett år sen från skavsta till glasgow med handbagage för ca 300 kr/huvud.

Sen hyrde vi bil och körde via loch ness till inverness, till i närheten av Abelour, gjorde ett antal distilleribesök, sov där, sen till Aberdeen och övernattade, sen via Edinburough tillbaka till glasgow och hem.

En 3 dagarstripp, helt suveränt!
/D

Låter toppen, men jag ska som sagt bara dit över en dag... Vill slippa allt med bilhyrekostnader och boende, bara dit, möte och sen hem... Så edinburghs flygplats är helt klart önskvärt. Men tack för tipset:)

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kanske dum fråga, men varför kör du inte själv?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kanske dum fråga, men varför kör du inte själv?

För att det blir svindyrt. Bara bensinen blir ju ca 2000 kr enkel resa... Dessutom tar det 20 timmar nonstop. Letar hellre efter någon som ändå ska dit, deras bränslekostnader blir ju inte så mycket större för att jag är med menar jag...:)

Och som jens säger så har jag ingen bil, men jag känner att det är något mer han vill få fram...:gnissla

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
För att det blir svindyrt. Bara bensinen blir ju ca 2000 kr enkel resa... Dessutom tar det 20 timmar nonstop. Letar hellre efter någon som ändå ska dit, deras bränslekostnader blir ju inte så mycket större för att jag är med menar jag...:)

Och som jens säger så har jag ingen bil, men jag känner att det är något mer han vill få fram...:gnissla

Det finns alltid något mer min vän, alltid.... :gnissla

/ Jens

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vadan denna korta framförhållning? Har du raggat upp nån nätdejt i SKottland måntro?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det finns alltid något mer min vän, alltid.... :gnissla

/ Jens

Så sant så sant...:D

Vadan denna korta framförhållning? Har du raggat upp nån nätdejt i SKottland måntro?

Nej fan, jag har raggat upp en antik säckpipa:tummenupp Saken är den att den är smyckad med elfenben från elefant, och jag är rädd för tullbesvär om jag skickar efter pipan då den inte har några dokument. Så istället vill jag åka dit och ta den genom tullen själv för att kunna förklara och demonstrera att pipa och elfenben är så pass gammalt att det inte är några konstigheter. Och anledningen till den korta framförhållningen är att ägaren bara har möjlighet att träffa mig på lördag eftersom han sedan åker bort i två veckor, och så länge vill jag inte vänta.

Och jag har letat flighter och annat i två dagar nu så... Men nu kanske jag har hittat något! Det verkar gå flighter från danmark till edinburgh på fredag eftermiddag kväll och sen hem lördag morgon, så om han bara kan träffa mig lördag morgon så kan jag ta mig dit på fredag, hålla mig vaken och kuta omkring i stan till lördag morgon, träffa honom och köpa pipan och sen hem! Det bygger dock på att min far hinner komma hem och boka rabattbiljetter åt mig... Han drog till usa idag och kommer hem på fredag... Så lite tight är det. Skulle han bli försenad spricker med andra ord hela planen, så om det är någon som erbjuder en garanterad resa så är jag fortfarande intresserad!

Aldrig nätdejting i skottland:näsblod
http://xo.typepad.com/blog/2009/02/married-man-travels-400-miles-for-hoax-facebook-affair.html
[YOUTUBE-ID]v11sQlZ4qsY&feature=fvw[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Säckpipa? :va
Nu har jag inte stenkoll på detta, men hur mycket kollar tullen egentligen när det fraktas inom EU? Jag menar elfenben är väl inte direkt något deras hundar luktar sig till. Dessutom bör en korrekt tulldeklarering samt bra kontaktuppgifter funka lika bra som personal delivery. Och tullkontrollen sker väl typ i Malmö så det är väl enklare för dig att köra dit när godset ankommer..

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Om du tänkt gömma helig sprit i pipan så är det big NO NO :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Säckpipa? :va
Nu har jag inte stenkoll på detta, men hur mycket kollar tullen egentligen när det fraktas inom EU? Jag menar elfenben är väl inte direkt något deras hundar luktar sig till. Dessutom bör en korrekt tulldeklarering samt bra kontaktuppgifter funka lika bra som personal delivery. Och tullkontrollen sker väl typ i Malmö så det är väl enklare för dig att köra dit när godset ankommer..

Ja, något fel på säckpipa eller?:)

Det är faktiskt ganska noga när det gäller elfenben och andra utrotningshotade grejer, så det kollas nog upp rätt rejält om jag bestämmer mig för att ta det genom tullen. Några av tankarna med att åka dit själv är dels att det kostar ungefär lika mycket som frakten hit, dels att få se en del av skottland, dels att få se pipan innan jag köper den och dels att ta pipan som handbagage (dvs inte särskilt mycket tagandes av pipa genom tull). Blir jag ändå kontrollerad så är det också skönt att vara där eftersom jag då personligen kan förklara att förtullning och tillstånd för export av denna vara inte behövs eftersom elfenbenet är 100 år gammalt och därmed inte påverkas av defra och cites elfenbenshandelsspärr.

Om du tänkt gömma helig sprit i pipan så är det big NO NO :D

Helig sprit?:va Du pratar en sån massa konstigheter:D Självklart kommer det handlas lite tax free, men inte ska det gömmas i pipan inte;)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Så du tror att det är lätt att bara förklara att benet är över 100 år gammalt o så tror dom på dig?
Finns en anledning till att dom kräver dokumentation på sånt där.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Så du tror att det är lätt att bara förklara att benet är över 100 år gammalt o så tror dom på dig?
Finns en anledning till att dom kräver dokumentation på sånt där.

Jag ringde till både Defra UK och svenska jordbruksverket, och de sa att det bör vara lugnt samt att det inte finns några papper eller tillstånd för just det här fallet eftersom åldern på elfenbenet är lätt att bestämma till före 1985 (då lagen satte in) på grund av dess karakteristiska färg. Elfenben är mer eller mindre vitt när det är färskt, och mörknar med tiden, och på den här pipan så är det mer eller mindre orange. Dessutom har pipan daterats av ledande experter på området till ca 1880 (har dock inga papper eller intyg påd etta, bara muntliga uttalanden), och enligt de två myndigheter jag talat med så sent som idag ska dessa två "bevis" göra att det är lugnt. Så ja, jag hoppas det:)

Vilka svin :hihi Don't Date Chicks Through Facebook

Ja:D Nej, fan heller:näsblod

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Men om det nu är lätt att se att den är gammal, vad är probleeeeeeeemet att skicka den då? Vad gör det om den fastnar en vecka i tullen? :confused:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Men om det nu är lätt att se att den är gammal, vad är probleeeeeeeemet att skicka den då? Vad gör det om den fastnar en vecka i tullen? :confused:

Kan ju bli förstörd :va

Plus att bushen ville sett en del av skottland när han ändå hade chansen.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen