Söker tips på prisvärd första hoj

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Hej,

Jag planerar att ta A körkort i sommar och läser överallt om hur mycket man spar på att köpa en billig övningshoj för ca 10 tkr för att snabbt tjäna in pengarna under övningskörandet. Har hållt ögonen öppna i flera månader, men förstår inte var man hittar en sån billig hoj?

Vill gärna ha en smidig första hoj som liknar Yamaha MT 03/07 (som jag övningskör på med skolan) och gärna att köpa runt Sthlmsområdet.

Tacksam för tips om hur man hittar ngt prisvärt!

/Rebecca

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Tips och tips? Men Yamahas MT-07 är kanske den mest prisvärda hojen någonsin. Tro inget annat - väldigt mycket bang for the buck i mellanklassen! Själv har jag kört MT-03 sedan 2018 och häpnar över de kvaliteter man inte trodde fanns på ett sånt här japanskt/indonesiskt snikbudgetbygge! Tre vintrar i rad har den fått stå utomhus utan motorvärmare, underhållsladdning, eller annat bling/bling hojmys, och den svarar bara med: ready to go! Jag har ägt betydligt större och dyrare hojar som givit upp för mycket, mycket mindre. Bra skit, det där, Yamaha MT...

1618265233340.png

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Hoj
Ingen än
10K är ju inte mycket och du får något gammalt åbäke för dom pengarna. Jag köpte själv en Yamaha MT07 när jag började övningsköra och tog mitt kort efter tips och kan väl bara säga att det var nog det bästa alternativet. Den är lätt att köra, lättmanövrerad med motstyrning och glider lätt mellan koner, lågfartsbanan gick galant tack vare vikten och att den är så lättmanövrerad som den är. Effekten sitter där man vill ha den och det är en toppen mellanklasscykel.

Köper du den för ca 40-50k begagnad får du garanterat tillbaka nästan 100% när du säljer den.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Wow, tack för alla länkar! Bra att få en realistisk prisuppfattning då. 10 000 verkar ju väldigt lågt för de flesta, så jag ska nog gå upp i pris för att få en nyare modell.

Tycker många förskönar budgeten för att ta körkort (både lektioner, MC och utrustning)

Tack!

Last edited:

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
10K är ju inte mycket och du får något gammalt åbäke för dom pengarna. Jag köpte själv en Yamaha MT07 när jag började övningsköra och tog mitt kort efter tips och kan väl bara säga att det var nog det bästa alternativet. Den är lätt att köra, lättmanövrerad med motstyrning och glider lätt mellan koner, lågfartsbanan gick galant tack vare vikten och att den är så lättmanövrerad som den är. Effekten sitter där man vill ha den och det är en toppen mellanklasscykel.

Köper du den för ca 40-50k begagnad får du garanterat tillbaka nästan 100% när du säljer den.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
Tack! Bekräftar min uppfattning att det är en värd modell att satsa på då. Bra att veta att man kan sälja av den till bra pris framåt också.

De flesta verkar dock lägga ut som A2, men det kanske är en lätt fix att styra om? :unsure:

/Rebecca

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Tips och tips? Men Yamahas MT-07 är kanske den mest prisvärda hojen någonsin. Tro inget annat - väldigt mycket bang for the buck i mellanklassen! Själv har jag kört MT-03 sedan 2018 och häpnar över de kvaliteter man inte trodde fanns på ett sånt här japanskt/indonesiskt snikbudgetbygge! Tre vintrar i rad har den fått stå utomhus utan motorvärmare, underhållsladdning, eller annat bling/bling hojmys, och den svarar bara med: ready to go! Jag har ägt betydligt större och dyrare hojar som givit upp för mycket, mycket mindre. Bra skit, det där, Yamaha MT...

View attachment 459919
Ok, bra att höra ju! Då låter det som att de tål en hel del då. Tror då att jag ska lägga kronorna på en Yamaha MT för att börja bra som du säger.

Tack!!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tack! Bekräftar min uppfattning att det är en värd modell att satsa på då. Bra att veta att man kan sälja av den till bra pris framåt också.

De flesta verkar dock lägga ut som A2, men det kanske är en lätt fix att styra om? :unsure:

/Rebecca
Köp en A-klassad direkt. Krångla inte med omreggning.
Jag hade valt vilken som i listan ovan, så gråter du inte så mycket om du vurpar den.
Det är säkert lite prutmån och du får tillbaka det mesta du lägger ut om du inte köper en rishög.
Kaworna och Yamman är nog lämpligast för manöverprovövningar.
De av mina barn som tagit MC-kort har köpt en lämplig hoj i den prisklassen och kört allt med den utom risk-2. Och fått tillbaka det mesta när de var klara.
Lägg pengar på bekväma och säkra kläder och skydd som du kan ha länge även efter uppkörning.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Köp en hoj som du har råd att tappa i backen, för risken är stor för det när du övningskör, men samtidigt så ny och problemfri som du har råd med. En hoj för 4-50 000 är högst troligt bättre än en motsvarande äldre för 10-15 000, men den kommer också att tappa mycket mer i värde av repor och bucklor.

Köp heller inte drömhojen*, för det kommer att ändras efter ett tag, köp hellre den när du har lite mer koll på hojar, kan köra hyggligt och vet vad du vill ha.

*Om det nu inte råkar vara så att du vill ha tex en HD från mellankrigstiden och renovera den till nyskick för skruvandets skull, det kommer ju ändå inte bli en brukshoj, då köper du den när du hittar den. Hojen du övningskör med kommer ändå vara en annan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hojarna I 10k segmentet brukar behöva lite kärlek, och du vill inte hålla på att skicka den till dyra verkstäder. Vill du samtidigt som du lär dig köra lära dig skruva hoj är det väl okej men annars är något lite dyrare antagligen bättre.

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Köp en A-klassad direkt. Krångla inte med omreggning.
Jag hade valt vilken som i listan ovan, så gråter du inte så mycket om du vurpar den.
Det är säkert lite prutmån och du får tillbaka det mesta du lägger ut om du inte köper en rishög.
Kaworna och Yamman är nog lämpligast för manöverprovövningar.
De av mina barn som tagit MC-kort har köpt en lämplig hoj i den prisklassen och kört allt med den utom risk-2. Och fått tillbaka det mesta när de var klara.
Lägg pengar på bekväma och säkra kläder och skydd som du kan ha länge även efter uppkörning.
Det är mest att nästan alla Yamaha MT: or på blocket redan är A2: or....
Och tror jag efter denna tråd mest är ute efter en sån, så därav frågan.

Tack för inspel!

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Försök hitta en billig (läs prisvärd) er-6 eller likande. Om man köper till rätt pris är risken inte så stor att förlora speciellt mycket. Om den redan har lite småskavanker och speglas i prisbilden så är det inte heller fel.
Lättkörd och smidig ska absolut inte underskattas om det handlar om första hoj. Att brotta runt med 250kg 80-90 tals hoj kan göra att mc-intresset avtar i stället.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag köpte en (för dyr) Kawasaki ZR-7 från 1999 av en handlare förra året för 29000kr när jag började övningsköra. Efter 550mil (både övningskörning och körning efter avklarat körkort) bytte jag in den till samma handlare och fick tillbaka 24000kr, så det blev inte så dyra mil ändå. Nytt bakdäck var enda kostnaden i övrigt på hojen. Detta är den lilla kostnaden när man tar körkort...

Jag övningskörde privat ca 200mil, så det blev inte mer än 4-5 lektioner på körskola plus de nödvändiga riskutbildningarna. Kortet kostade totalt ändå ca 13-14000kr, förutom min egna hoj. Lägg till 10000kr för kläder och utrustning, så är du hemma. Men billigt, det är det inte. Fast värt varenda krona! :banana

Elliot Long

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Bergamont 19' 29 Revox Elite (270295-009)
Jag råder dig att vara uppmärksam på Yamaha MT-07. Det här är en riktigt cool motorcykelmodell, även om den kostar mer. Jag tror att om du vill köpa en kvalitetsmotorcykel kan du inte spara på den. När jag köpte en motorcykel bestämde jag mig till och med för att ta ett lån för att få den mest lämpliga modellen. Jag gick till webbplatsen https://paydaysverige.com/ och läste kreditvillkoren för olika banker. Som ett resultat valde jag det bästa lånealternativet för mig själv och köpte en cykel.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är mest att nästan alla Yamaha MT: or på blocket redan är A2: or....
Och tror jag efter denna tråd mest är ute efter en sån, så därav frågan.

Tack för inspel!

Var uppmärksam på att det kan vara ganska komplicerat och dyrt att regga om en A2 till A på nyare årsmodell, EU-regler som försvårat det, minns dock ej från vilket år (2018?). Minst byte av ECU för att kunna få en A2 till A, förmodligen även andra grejer, vilket snabbt blir dyrt (10 000+ antagligen).

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Oj, okej! Hade inte uppfattat att det var så dyrt när det kostar runt 2000 att göra en A till A2. Synd att så många säljs som A2...
Men tack för infon!

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Jag köpte en (för dyr) Kawasaki ZR-7 från 1999 av en handlare förra året för 29000kr när jag började övningsköra. Efter 550mil (både övningskörning och körning efter avklarat körkort) bytte jag in den till samma handlare och fick tillbaka 24000kr, så det blev inte så dyra mil ändå. Nytt bakdäck var enda kostnaden i övrigt på hojen. Detta är den lilla kostnaden när man tar körkort...

Jag övningskörde privat ca 200mil, så det blev inte mer än 4-5 lektioner på körskola plus de nödvändiga riskutbildningarna. Kortet kostade totalt ändå ca 13-14000kr, förutom min egna hoj. Lägg till 10000kr för kläder och utrustning, så är du hemma. Men billigt, det är det inte. Fast värt varenda krona! :banana
Då verkar man kunna komma undan med ett bra andrahandsvärde ändå!
Och Grattis till kortet.
Så billigt kommer jag nog inte komma undan men känns som jag ändå kan spara en del gnm att köp egen hoj.

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Försök hitta en billig (läs prisvärd) er-6 eller likande. Om man köper till rätt pris är risken inte så stor att förlora speciellt mycket. Om den redan har lite småskavanker och speglas i prisbilden så är det inte heller fel.
Lättkörd och smidig ska absolut inte underskattas om det handlar om första hoj. Att brotta runt med 250kg 80-90 tals hoj kan göra att mc-intresset avtar i stället.
Jag kommer nog satsa på en Yamaha MT 07 efter tidigare svar i tråden.
De verkar finns för runt 50 tkr på Blocket.

Vad tror du om det?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...