Söker tips på prisvärd första hoj

Becca_83

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2021
Hoj
-
Hojarna I 10k segmentet brukar behöva lite kärlek, och du vill inte hålla på att skicka den till dyra verkstäder. Vill du samtidigt som du lär dig köra lära dig skruva hoj är det väl okej men annars är något lite dyrare antagligen bättre.
Vill inte lära mig skruva just nu ?
Så får gå upp i pris då!

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Slår också ett slag för billig förstahoj. Köpte en Gs750 - 84 för just 10k, behövde inte skruva en minut på den. Men det var 3 år sen och priserna har gått upp så den mer realistiska summan för "10k hojar" är nog snarare 15k. Saknar den hojen, trevlig att köra.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte en ER6 som första hoj efter kortet som är ungefär samma som en MT07. De borde gå att få lite billigare eftersom Kawasaki moderniserade den till Z650 (tänk Volvo 850 som blev V70 någon gång på 90-talet).
Hade en -08 som det inte var mycket strul med.

/R

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Hej,
Då jag enbart kan svara med egna erfarenheter så får du ta det för vad det är..
Jag körde sv650 på körskolan och köpte en er6n -13 privat för övningskörning och kan direkt säga att er6:an var betydligt smidigare att hantera, upplevde sv650 som lite tyngre att manövrera. Så ska du upp i 40-50 000:- bör du ändå hitta något du kan tänka dig ett tag framöver. Detta p.g.a. att priserna har gått upp senaste åren och inte helt säkert att priserna består efter att återgår till normalläge.
När du börjar köra så spelar det inte någon speciell roll om du köper en A2 hoj eller A om du inte tänker köra upp på den.
En äldre maskin kommer förmodligen inte att upplevas lika smidig men kan ge bättre träning..
I slutändan handlar det om att hitta något du själv känner dig komfortabel med under kommande 2 säsonger.

Anders_Rad4

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2020
Hoj
2019 Kawazaki Z900RS
Hej,

Jag planerar att ta A körkort i sommar och läser överallt om hur mycket man spar på att köpa en billig övningshoj för ca 10 tkr för att snabbt tjäna in pengarna under övningskörandet. Har hållt ögonen öppna i flera månader, men förstår inte var man hittar en sån billig hoj?

Vill gärna ha en smidig första hoj som liknar Yamaha MT 03/07 (som jag övningskör på med skolan) och gärna att köpa runt Sthlmsområdet.

Tacksam för tips om hur man hittar ngt prisvärt!

/Rebecca
När du letar så bocka i ABS som krav. Den funktionen räddade mig min första vecka som förare från att hamna under en lastbil.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin