Söker vägtips från Luleå till Värmland

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Ska upp till Luleå trakterna på tisdag för att köpa en till mc. Tar flyget dit men jag har ingen aning om vilken väg jag ska åka hem:confused: Söker därför lite tips :)

Var i Piteå förra sommarn och då åkte jag E4 upp, kan väl säga som så att jag gärna åker en annan väg hem...:brinnerup
E45an har jag också testat 3gånger så den hoppar jag gärna över...

Finast hade ju varit att ta E12 eller 95an via Arvidsjaur in mot Norge. Även Kiruna till Narvik är säkert fint. Men eftersom jag har lite bråttom så ska försöka göra denna resa på 1-2dagar, därför skippar jag gärna Norge.

Asfalt eller grus spelar inte så stor roll :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Som du säger så är varken E4 eller inlandsvägen någon höjdare. Snarare ren transportsträcka där man får göra sitt bästa för att inte somna. De går att göra mer intressanta med avstickare, men det är svårt att hitta intressanta avstickare som fortfarande håller ihop en rutt söderut. Jag skulle istället rekommendera följande: Luleå-Boden-Älvsbyn-Arvidsjaur-Arjeplog och sedan vidare mot Merkenäs och Norge. Eventuellt en avstickare upp mot Bodö. Annars ner mot Mo i Rana och vidare mot Trondheim och södra Norge. Denna väg bör du klara på två dagar utan avstickare, kan förlängas upp mot en vecka med riktigt intressanta avstickare.
Se upp för de norska poliserna. Låga hastighetsbegränsningar och något mer på hugget än den svenska kåren. Och ta med regnstället, det är Norge vi pratar om...

Bifogat

• karta.JPG
    karta.JPG
    30.1 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...