Sömnapné och fricamping.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Denna tråd är tänkt som tips/inspiration till alla er därute som lider av sömnapné behandlad med CPAP maskin.
-Jag fick min diagnos för två år sedan, tydligen självströp jag mig själv 10-20 sekunder per minut genom hela natten. Det resulterade i att jag alltid vaknade med något som kan liknas vid en ordentlig baksmälla utan illamåendet.
Började med en bettskena som jag efter ett år förkastade helt och hållet, för min del var den värdelös. Fick ut en CPAP och det kändes som en nystart på livet! Vaknar pigg och utvilad varje morgon. Ser dock inte speciellt erotisk ut med masken på mig, man väl se det som ett minus :)
Har varit sugen på att tälta eller köra med hängmatta sedan jag skaffade motorcykeln. Iden har bromsats av CPAP maskinen, hur ska den drivas ute i skogen!? Läste på nätet och såg uppgiven effektförbrukning uppemot 50-60W i timmen, det skulle göra en batteribank löjligt stor, alldeles för stor för att ta med sig ut. Original batteripacket var fruktansvärt dyrt och sades bara klara tillfälliga driftstörningar.
Bestämde mig för att göra en egen effektmätning under tio dagar. Resultatet visade en förbrukning på ca 5-6W i timmen istället för det jag läst på nätet (utan värme och fuktare).
Ninjade iväg och köpte två 5Ah 12V batterier (ger 120Wh), kopplingstråd och snabbkopplingar. Glad i hågen kopplade jag ihop allt med snabbkopplingar så att jag kunde skifta mellan parallell för laddning och serie för drift. Inhandlade en 2,5M förlängning till CETEK laddaren som slaktades och ansluts till batterierna (paralellt för laddning) Hittade en lämplig DC plug och meckade ihop allt.
Provstartade enheten - inget hände!? Dubbelkollade allt och fick ut 24VDC i pluggen precis som det ska va... Sökte vidare på nätet och fann ut att yttermantel är -0V som vanligt men istället för att 24VDC på stiftet ligger där en kontrollspänning på +3V och 24VDC ligger i innermanteln.
Hittade en "stepup" adapter på nätet för 430kr, denna skulle vara anpassad för AirSense10 (CPAP).
Får hem, skalar bort ciggplugg adaptern och upptäcker att jorden ligger som en fläta runt den isolerade plus ledaren (på 12V sidan). Efter mycket avancerat krympslangande och lite lödning satt i alla fall allt på plats.
Testkörde batteripacket hemma för att vara säker på att det lirade - Succè!!!

Batterierna silvertejpade ihop och placerades i ena sidoväskan, cetekkabeln kopplades ihop med motorcykelns CETEK kontakt för laddning. Detta säkerhetsställer att batteripacket alltid är full laddat.

När hammocken väl var uppsatt placerades den vattentäta sidoväskan på marken bredvid, CPAP maskinen placerades ovanpå och slangen in genom myggnätets dragkedja.

Med min användning klarar batteripacket 2 nätter utan laddning, tror att max 2 timmars körning återladdar batterierna helt.
Allt som allt kostade denna lösning strax över 1000kr. Original batteripack till CPAP maskinen kostar 5000kr och går inte att ladda på motorcykeln utan någon modifiering (tror jag iaf).

Sjuk nöjd med lösningen och har sovit riktigt bra i hängmattan!
IMG20220903093015.jpg

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Intressant lösning!
Får man fråga om du provat sova i det fria utan maskinen någon gång?

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Intressant lösning!
Får man fråga om du provat sova i det fria utan maskinen någon gång?
Jajjemän, testade faktiskt innan jag satte ihop grejerna.
En total katastrof! Snudd på att det är bättre att inte sova alls tyvärr.
När jag yngre gick jag på scouterna, varje morgon på läger eller hajker vaknade jag fint inbäddad av allt löst som mina kamrater hittat i tältet och kastat på mig ?

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Häftigt bygge! :tummenupp Vad väger batteripacket? Lägg gärna upp mer bilder på grejerna!
Absolut, kan fota senare.
I och med att detta var ett test så har jag använt 5Ah blyackar från Biltema. Om jag inte minns fel är totalvikten på batterierna 3,7kg, stepup convertern 12->24 väger drygt 200gram.
Funderade på lithiumbatteri istället men kostnad vs vikt och lagringskapacitet gör att det inte lönar sig för mig. Därtill tveksammare funktion då de laddas parallellt med motorcykelns batteri.
Skulle det ens fungera att blanda bly och lithium? Jag tror att jag skulle riskera en härdsmälta i sidoväskan ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Absolut, kan fota senare.
I och med att detta var ett test så har jag använt 5Ah blyackar från Biltema. Om jag inte minns fel är totalvikten på batterierna 3,7kg, stepup convertern 12->24 väger drygt 200gram.
Funderade på lithiumbatteri istället men kostnad vs vikt och lagringskapacitet gör att det inte lönar sig för mig. Därtill tveksammare funktion då de laddas parallellt med motorcykelns batteri.
Skulle det ens fungera att blanda bly och lithium? Jag tror att jag skulle riskera en härdsmälta i sidoväskan ?
Nu tänker jag kanske lite väl mycket utanför boxen, men med powerbanks och en trafo, så att du får ut 24V, då kan du dels ladda dom var som helst, och dels ha ett mer skalbart system, bortsett från att det är lättare då. Ska du ut en natt, 1 powerbank, ska du ut en vecka, ta några fler.

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Nu tänker jag kanske lite väl mycket utanför boxen, men med powerbanks och en trafo, så att du får ut 24V, då kan du dels ladda dom var som helst, och dels ha ett mer skalbart system, bortsett från att det är lättare då. Ska du ut en natt, 1 powerbank, ska du ut en vecka, ta några fler.
Har tänkt tanken men det faller på att det är få eller inga tillverkare som är ärliga med antalet Wh. Vill vara säker på att ha en natts marginal om något oförutsett händer.
Sen just laddning om den bara tar emot via 5V USB, ger ju som mest då 3A (USB-C)
Det ger ju iofs 15Wh per timme utan förluster inräknat. Runda nedåt till 12Wh med förluster (kanske lite optimistiskt).
Då måste motorcykeln köras i minst 5timmar i sträck för att täcka behovet för en natt utan att ha några marginaler.
Jag gillar tanken och har tänkt den själv som sagt, men det faller på spänningen.. Kanske om det finns någon som kan ta emot 12V 5A.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har tänkt tanken men det faller på att det är få eller inga tillverkare som är ärliga med antalet Wh. Vill vara säker på att ha en natts marginal om något oförutsett händer.
Sen just laddning om den bara tar emot via 5V USB, ger ju som mest då 3A (USB-C)
Det ger ju iofs 15Wh per timme utan förluster inräknat. Runda nedåt till 12Wh med förluster (kanske lite optimistiskt).
Då måste motorcykeln köras i minst 5timmar i sträck för att täcka behovet för en natt utan att ha några marginaler.
Jag gillar tanken och har tänkt den själv som sagt, men det faller på spänningen.. Kanske om det finns någon som kan ta emot 12V 5A.
Kolla på usb-pd. 100w

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Kikade på USB-PD.
Det skulle nog fungera om jag hittar en stepup converter som AirSense 10 accepterar.
DVS. 5V->24V och 5V->3V, 3V skulle säkert att gå att lösa med ett motstånd, men då måste jag veta hur mycket ström den vill ha på 3V.
Är fortsatt lite smått skeptisk till den faktiska lagringskapaciteten i de powerbanks jag hittar. För att vara säker så landar kostnaden i närheten av vad originalet kostar.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum