Bäverhyddan
Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Denna tråd är tänkt som tips/inspiration till alla er därute som lider av sömnapné behandlad med CPAP maskin.
-Jag fick min diagnos för två år sedan, tydligen självströp jag mig själv 10-20 sekunder per minut genom hela natten. Det resulterade i att jag alltid vaknade med något som kan liknas vid en ordentlig baksmälla utan illamåendet.
Började med en bettskena som jag efter ett år förkastade helt och hållet, för min del var den värdelös. Fick ut en CPAP och det kändes som en nystart på livet! Vaknar pigg och utvilad varje morgon. Ser dock inte speciellt erotisk ut med masken på mig, man väl se det som ett minus
Har varit sugen på att tälta eller köra med hängmatta sedan jag skaffade motorcykeln. Iden har bromsats av CPAP maskinen, hur ska den drivas ute i skogen!? Läste på nätet och såg uppgiven effektförbrukning uppemot 50-60W i timmen, det skulle göra en batteribank löjligt stor, alldeles för stor för att ta med sig ut. Original batteripacket var fruktansvärt dyrt och sades bara klara tillfälliga driftstörningar.
Bestämde mig för att göra en egen effektmätning under tio dagar. Resultatet visade en förbrukning på ca 5-6W i timmen istället för det jag läst på nätet (utan värme och fuktare).
Ninjade iväg och köpte två 5Ah 12V batterier (ger 120Wh), kopplingstråd och snabbkopplingar. Glad i hågen kopplade jag ihop allt med snabbkopplingar så att jag kunde skifta mellan parallell för laddning och serie för drift. Inhandlade en 2,5M förlängning till CETEK laddaren som slaktades och ansluts till batterierna (paralellt för laddning) Hittade en lämplig DC plug och meckade ihop allt.
Provstartade enheten - inget hände!? Dubbelkollade allt och fick ut 24VDC i pluggen precis som det ska va... Sökte vidare på nätet och fann ut att yttermantel är -0V som vanligt men istället för att 24VDC på stiftet ligger där en kontrollspänning på +3V och 24VDC ligger i innermanteln.
Hittade en "stepup" adapter på nätet för 430kr, denna skulle vara anpassad för AirSense10 (CPAP).
Får hem, skalar bort ciggplugg adaptern och upptäcker att jorden ligger som en fläta runt den isolerade plus ledaren (på 12V sidan). Efter mycket avancerat krympslangande och lite lödning satt i alla fall allt på plats.
Testkörde batteripacket hemma för att vara säker på att det lirade - Succè!!!
Batterierna silvertejpade ihop och placerades i ena sidoväskan, cetekkabeln kopplades ihop med motorcykelns CETEK kontakt för laddning. Detta säkerhetsställer att batteripacket alltid är full laddat.
När hammocken väl var uppsatt placerades den vattentäta sidoväskan på marken bredvid, CPAP maskinen placerades ovanpå och slangen in genom myggnätets dragkedja.
Med min användning klarar batteripacket 2 nätter utan laddning, tror att max 2 timmars körning återladdar batterierna helt.
Allt som allt kostade denna lösning strax över 1000kr. Original batteripack till CPAP maskinen kostar 5000kr och går inte att ladda på motorcykeln utan någon modifiering (tror jag iaf).
Sjuk nöjd med lösningen och har sovit riktigt bra i hängmattan!
-Jag fick min diagnos för två år sedan, tydligen självströp jag mig själv 10-20 sekunder per minut genom hela natten. Det resulterade i att jag alltid vaknade med något som kan liknas vid en ordentlig baksmälla utan illamåendet.
Började med en bettskena som jag efter ett år förkastade helt och hållet, för min del var den värdelös. Fick ut en CPAP och det kändes som en nystart på livet! Vaknar pigg och utvilad varje morgon. Ser dock inte speciellt erotisk ut med masken på mig, man väl se det som ett minus
Har varit sugen på att tälta eller köra med hängmatta sedan jag skaffade motorcykeln. Iden har bromsats av CPAP maskinen, hur ska den drivas ute i skogen!? Läste på nätet och såg uppgiven effektförbrukning uppemot 50-60W i timmen, det skulle göra en batteribank löjligt stor, alldeles för stor för att ta med sig ut. Original batteripacket var fruktansvärt dyrt och sades bara klara tillfälliga driftstörningar.
Bestämde mig för att göra en egen effektmätning under tio dagar. Resultatet visade en förbrukning på ca 5-6W i timmen istället för det jag läst på nätet (utan värme och fuktare).
Ninjade iväg och köpte två 5Ah 12V batterier (ger 120Wh), kopplingstråd och snabbkopplingar. Glad i hågen kopplade jag ihop allt med snabbkopplingar så att jag kunde skifta mellan parallell för laddning och serie för drift. Inhandlade en 2,5M förlängning till CETEK laddaren som slaktades och ansluts till batterierna (paralellt för laddning) Hittade en lämplig DC plug och meckade ihop allt.
Provstartade enheten - inget hände!? Dubbelkollade allt och fick ut 24VDC i pluggen precis som det ska va... Sökte vidare på nätet och fann ut att yttermantel är -0V som vanligt men istället för att 24VDC på stiftet ligger där en kontrollspänning på +3V och 24VDC ligger i innermanteln.
Hittade en "stepup" adapter på nätet för 430kr, denna skulle vara anpassad för AirSense10 (CPAP).
Får hem, skalar bort ciggplugg adaptern och upptäcker att jorden ligger som en fläta runt den isolerade plus ledaren (på 12V sidan). Efter mycket avancerat krympslangande och lite lödning satt i alla fall allt på plats.
Testkörde batteripacket hemma för att vara säker på att det lirade - Succè!!!
Batterierna silvertejpade ihop och placerades i ena sidoväskan, cetekkabeln kopplades ihop med motorcykelns CETEK kontakt för laddning. Detta säkerhetsställer att batteripacket alltid är full laddat.
När hammocken väl var uppsatt placerades den vattentäta sidoväskan på marken bredvid, CPAP maskinen placerades ovanpå och slangen in genom myggnätets dragkedja.
Med min användning klarar batteripacket 2 nätter utan laddning, tror att max 2 timmars körning återladdar batterierna helt.
Allt som allt kostade denna lösning strax över 1000kr. Original batteripack till CPAP maskinen kostar 5000kr och går inte att ladda på motorcykeln utan någon modifiering (tror jag iaf).
Sjuk nöjd med lösningen och har sovit riktigt bra i hängmattan!