Söndagstur

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Blev lite åka idag med, fast på egen hand. Några av Upplands finaste vägar - synd att jag inte hade videokamera och kunnat spela in. Tog ändå inte längre tid än att man kan hinna med svängen på en kväll. Ett par timmars åkande och lagom med en fika/mat-paus i t.ex. Rimbo. Ungefär så här gick vägarna:

Började i Salabacke och åkte ut via Vaksala, Norrhällby, Halmbyboda och Funbo k:a. Sedan blev det 282:an i raskt tempo förbi Almunge och strax bortom efter en raksträcka, tog jag av mitt i en kurva mot Rånäs. Lite dålig asfalt och oljegrus, men sköna kurvor. Mitt i skogen ligger ett fyrvägskors och jag tog grusvägen rakt fram. Tar man vänster på asfalten, kommer man upp en bit väster om Knutby och kan åka en kilometer på 282:an och sedan höger ner mot Rånäs. Jag kände dock för grusåka och körde rakt fram i korsningen. Kom så ut på Rånäsvägen (svängde ner höger). Genom Rånäs och ner mot Rimbo längs den stora vägen norr om sjön Syningen.

In i Rimbo och svängde vänster ner på 280:an. Fick en blåvit bil efter mig i Rimbo efter att ha stannat till vid en mack och snackat med en polare som stod och fyllde upp hojen. Drog iväg i lagom fart och efter en knapp kilometer tog jag in till höger på en liten asfaltväg mot Smedsmora. Vägen går norr om sjön Sparren och är mycket smal och liknar mest en bergochdalbana. Fantastiska vyer. Inget ställe man kör fort på, men ett härligt flyt i körningen även mellan 50 och 70. I vägskälet som dyker upp, svängde jag vänster (skyltat Närtuna eller Frösunda tror jag). Framme i Malmby, tar jag ner vänster mot Kårsta och håller så höger i de påföljande korsningarna (fyra stycken) och lite senare kommer en korsning där det är grusväg rakt fram mot Närtuna, men asfalt till vänster. Svängde vänster mot Frösunda. Nästa korsning tog jag höger upp mot Skepptuna (skyltat Gottröra).

Kommer fram till den väg som kommer upp söderifrån till Gottröramacken. Åker den några hundra meter och svänger vänster mot Skepptuna - riktigt fin väg här också, men tyvärr lite småsandigt och grus i några kurvor. Jag får ett tvåhjulssläpp i en högerkurva, men det rätar upp sig. Vid Skepptuna k:a kan man ta vänster, men jag missade den avfarten och tog rakt fram, vilket innebar korsande av väg 273 och grusåka efter det. Annars hade jag åkt söder på 273:an och in mot Vidbo.

Norrut på vägen mot Östuna och korsar väg 77. Så den gamla vanliga Östuna-vägen till stan. Kör om någon sporthoj (han hakar inte på), kör om någon glidare (hakar inte heller på :rolleyes: ). Inne i stan kör jag via Boländerna och smetar på ganska duktigt (i sedvanlig ordning) på Bolandsgatan går det undan och vid korsningen med Björkgatan får jag syn på en till polisbil som står parkerad (har de hört mig tro ? :) ), svänger av och försvinner snabbt som en avlöning in mot "pumpen". Sitter där och lurar en kort stund när Kongo dyker upp.

Fyller upp tanken vid en mack i Eriksberg. "betala i förskott" står det på pumpen - mycket smitningar kan man tänka. Ett fyllo pratar med Kongo :p Vi kör en tur ut via Lurbo och ner runt Dalby, Västeråker och sedan tillbaka in mot stan. Kungsängsleden, Stålgatan och så hem. Allt som allt tre och en halv timme - snabbt jobbat! :D

Om man bara kunde spela in en sådan eftermiddag på band och sedan ha att titta på alla dessa långa mörka vinterdagar (när isen är för tunnatt köra på).

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det där lät som en riktigt trevlig åktur, förutom grusvägarna då... Själv har jag haft en riktigt innehållsrik dag. Kom hem 07.30 i morse efter en helkväll i Stockholm. När jag väl vaknade till liv så har jag legat på på soffan hela dagen... Det mest aktiva jag lyckats med var att gå ner och hämta en pizza. Åhh vilken underbar dag....

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det där lät som en riktigt trevlig åktur TomK. Jag tappade bort mig någonstans vid Rimbo i din berättelse... :p Du kan de vägarna du körde på ganska bra märker jag!

Själv så tillbringade jag större delen av Söndagen på samma sätt som M:et. Horisontellt...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Icke sa nicke Lasse! Jag låg och sov då. Det finns minst 1 till grön Tiger i stan :6surkart.

Jag hade hälsat. :fakta

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
JoS skrev:
Icke sa nicke Lasse! Jag låg och sov då. Det finns minst 1 till grön Tiger i stan :6surkart.

Jag hade hälsat. :fakta

Japp.. det JoS:en säger stämmer. En på mitt jobb kör runt på en grön tiger.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kryptonit skrev:
Japp.. det JoS:en säger stämmer. En på mitt jobb kör runt på en grön tiger.

Honom har jag vinkat på också, men väl vetandes att det inte är JoS (olika typ av klädsel). Senast idag faktiskt på väg hem från jobbet...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati