Sönderfallande däck? Sportsmart.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Råkade ut för detta på mitt Bakdäck (Sportsmart).
Däcket har rullat max 80 mil och rullat lite på bana heldagar på Kinnekulle med AP. Skulle kolla över hojen inför årets säsong och ser detta på mitt bakdäck.
Det är inget jack som det kanske först ser ut som utan verkar som om däcket faller sönder i sammanflytningslinjen/delningen på formen (man ser delningslinjen nere i mönstret).
Är det någon mer som råkat ur för detta?
Är väl bara att slänga på ett nytt däck, för detta törs jag ju inte köra med. Men jag tycker att det verkar vara något fel på det...

/Johan.

Bifogat

• DSC_0833.jpg
    DSC_0833.jpg
    243.8 KB · Visningar: 740
  • DSC_0834.jpg
    DSC_0834.jpg
    238.1 KB · Visningar: 622

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag har inte det problemet trots 700 mil varav hälften på bana. I ditt fall kontrollera om du har kvar kvittot och reklamera däcket. Dunlop borde vara intresserade att veta om dylika defekter. Det ska inte se ut så efter bara 80mil.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Instämmer, det där måste nästan vara något fabrikationsfel, och dunlop borde vara intresserade av att kika på däcket... I vilket fall så gör du rätt i att byta däck.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dödat ett gäng sportsmarts.. Och det där är inte normalt.

Reklamera och se vad som händer :) Du kanske inte får ett nytt däck för känner jag dig rätt är 80 mil rätt mkt för ett stackars gatdäck, men du borde kunna få kompensation och göra kollektivet en tjänst genom att uppmärksamma Dunlop på det :)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Håller med de föregående inläggen, ser nästan ut som att korden är på väg att ge/dela sig och sliter sönder gummiytan underifrån. Detta borde intressera Dunlop, kontakta återförsäljare eller generalagent.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
KAn det vara så att det är en skarv i korden ? ::confused:
Detta däck skulle aldrig ha tillverkats eller gått ut från fabriken :va

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fyfan, ser inget vidare ut.

Jag har också kört slut ett antal set Sportsmart (grymma däck f ö) på bana och aldrig sett något liknande på mina däck.

Jag skulle kontaktat Dunlop direkt, mest för att jag inte vet hur mkt en random däcknasare bryr sig..

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag har tidigare varit mycket nöjd med sportsmart och detta verkar ju vara något fel på detta.
Jag e-postade dunlop internationellt via deras hemsida (kunde inte hitta någon kontakt i sverige), så får se om jag får något svar...
Men det är väl bara att slänga på att nytt lika dat och se glad ut i nuläget eftersom jag planerar årets mc-premiär nu på torsdag :)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Dödat ett gäng sportsmarts.. Och det där är inte normalt.

Reklamera och se vad som händer :) Du kanske inte får ett nytt däck för känner jag dig rätt är 80 mil rätt mkt för ett stackars gatdäck, men du borde kunna få kompensation och göra kollektivet en tjänst genom att uppmärksamma Dunlop på det :)

Detta har endast rullat 2 dagar på Kinnekulle, annars ganska lugn landsvägskörning... Så jag har ju inte pressat det med höga farter någon längre tid.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Reklamerade det till Dunlop och fick svar i dag.
Jag får 70% rabatt på nästa däck efterom de beräknade mitt slitage till 30%. En ok deal enligt mig.
När jag forskat lite så verkare detta femomen inte helt ovanligt på flera däckfabrikat. De kan släppa i skarvningen av slitbanan. Dunlop sa att det troligtvis inte kommer att släppa mer, men att de ersätter ett nytt däck minus slitage.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Jag har personligen aldrig sett något liknande !!

Solklar reklamation.................och en jäkla tur att det inte blev någon olycka pga detta däck.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Reklamerade det till Dunlop och fick svar i dag.
Jag får 70% rabatt på nästa däck efterom de beräknade mitt slitage till 30%. En ok deal enligt mig.
När jag forskat lite så verkare detta femomen inte helt ovanligt på flera däckfabrikat. De kan släppa i skarvningen av slitbanan. Dunlop sa att det troligtvis inte kommer att släppa mer, men att de ersätter ett nytt däck minus slitage.

Inte helt OK deal om dom skall följa konsumentköplagen. Å andra sidan verkar det som om du kontaktade dunlop direkt istället för den du köpte däcket av? Du har rätt till ersättning för dina omkostnader i samband med reklamation. I detta fall hade du kunnat vara lite jobbig och förhandlat dig till ett gratis nytt bakdäck eller att dom även betalar för omläggningen :)

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
30% slitage på 80 mil?
100% på 270 mil? Låter som en riktigt dålig deal..

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Inte helt OK deal om dom skall följa konsumentköplagen. Å andra sidan verkar det som om du kontaktade dunlop direkt istället för den du köpte däcket av? Du har rätt till ersättning för dina omkostnader i samband med reklamation. I detta fall hade du kunnat vara lite jobbig och förhandlat dig till ett gratis nytt bakdäck eller att dom även betalar för omläggningen :)

Kanske stämmer helt enligt lagen. Men då har väl du bevisbördan (inte säljaren).
Hur som helst tycker jag att det är en bra deal (de tar sitt ansvar för en produkt som inte är helt ok) och ersätter utefter slitage.
Trodde faktiskt från början att mina chanser var låga att få igenom detta, men det fungerade visst.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Tycker att det är bra för att vara bankörning.
Körde Bridgenstone BT003 förut och de var helt slut efter 80mil...
Sportsmart håller faktiskt ganska bra enligt mig.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
och jag som har nysulat med sportsmart... hoppas de inte kommer från samma batch som ditt.

Kjellar

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Hoj
Aprilia Tuono-06 och en Mille räser
Jag fick ett nytt däck när det sprack på ett liknande sätt efter en resa och 2 dagars körning på Nurburg Ring. Kontaktade säljaren och fick då ett nytt däck pålagt. Bra hanterat tycker jag.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC