söndriga displayer, mätarpanel till GSXR 759 -98

zunky

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
gsxr 750
Nån skojare som skulle stjäla min kära gixxer nöjde sig inte med att förstöra tändninglåset & hastighetsgivaren. Nu när jag fått igång den igen ser jag att även displayerna på mätarpanelen slutat fungera.

Hastighetsmätaren & varvräknaren fungerar som de ska men båda displayerna på panelen är helt döda. Antagligen har det blivit ngn sorts kortslutning när de varit på och konstrat med tändningen.

Jag har testat med en annan panel som visade sig fungera så alla andra möjliga fel kan annat uteslutas.

Nu till frågan, är det någon som vet om det går att fixa panelen eller om jag får köpa en ny?

Tack för svar!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag förutsätter att du har kollat så att kontakten på din panel är hel? Har du öppnat den å kollat hur den ser ut inuti? En vild gissning är att kretskortet kan vara knäckt, eller att nån intern kontakt har gett upp. Nu va de nån månad sen jag rev min panel, så jag minns inte exakt hur den ser ut, men den är lätt att öppna å kolla hur den mår inuti.

zunky

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
gsxr 750
Jag förutsätter att du har kollat så att kontakten på din panel är hel? Har du öppnat den å kollat hur den ser ut inuti? En vild gissning är att kretskortet kan vara knäckt, eller att nån intern kontakt har gett upp. Nu va de nån månad sen jag rev min panel, så jag minns inte exakt hur den ser ut, men den är lätt att öppna å kolla hur den mår inuti.

Ja allt ser helt ut, kontakten fungerar utmärkt. Både varvräknaren och hastighetsmätaren fungerar också. Det sura är att displayerna är helt döda, jag kan inte förstå varför de skulle gå sönder pga en tjuvkoppling. Kan det kanske vara för att de hade konstrat med säkringarna? att kretskortet inte klarat av en större säkring än den ska ha?
Surt som fan är det i alla fall när andra ska på och pilla!

Tack för hjälpen :D

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Är det vanliga LCD-displayer?

Sitter de med någon sorts metallram som pressar själva glaset mot kretskortet?
Man brukar ofta kontaktera LCD-displayer mot kretskortet med så kallade Zebra-strip, vilket består av en ömsom ledande, ömsom icke ledande "gummiremsa" som ligger mellan LCDn och kretskort.
Ibland om man håller på och böjer och jävlas med kretskortet så kan det bli dålig kontakt.
Se om du har några metallhakar på baksidan på kortet som du kan vrida åt hårdare så att LCDn trycks hårdare mot kretskortet.

Sen kan det vara så att LCDn har en extra matningsspänning som brukar vara negativ för att man ska få rätt kontrast på displayen. Har spänningsregulatorn som genererar den spänningen gett upp så kan det ju bli tråkigt.

Mvh
Anders.

zunky

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
gsxr 750
Är det vanliga LCD-displayer?

Sitter de med någon sorts metallram som pressar själva glaset mot kretskortet?
Man brukar ofta kontaktera LCD-displayer mot kretskortet med så kallade Zebra-strip, vilket består av en ömsom ledande, ömsom icke ledande "gummiremsa" som ligger mellan LCDn och kretskort.
Ibland om man håller på och böjer och jävlas med kretskortet så kan det bli dålig kontakt.
Se om du har några metallhakar på baksidan på kortet som du kan vrida åt hårdare så att LCDn trycks hårdare mot kretskortet.

Sen kan det vara så att LCDn har en extra matningsspänning som brukar vara negativ för att man ska få rätt kontrast på displayen. Har spänningsregulatorn som genererar den spänningen gett upp så kan det ju bli tråkigt.

Mvh
Anders.

Ja, det är nog kört tyvärr.
Har plockat isönder den så mycket jag kan men ser inget som är konstigt tyvärr. Blir nog till att köpa "ny" på skroten, har hittat en hittills men den ska de ha 2000 för men det är kanske vad de kostar begagnade...

mvh

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
De kostar 514$ nya i staterna dvs ca 3000. dvs förmodligen i 5000 kr klassen här hemma för en ny. Så 2000 för en beggad kan nog vara OK.
Artnr 34120-33EC0 SPDOM & TACH ASSY (MILE/KILO) Price 514.08$ men förmodligen heter den 34120-33EA0 här hemma då den är enbart km-mätare.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati