SAAB - 164mkr till konkursförvaltarna hittills, "konkursens slut inte i sikte"
http://www.di.se/artiklar/2013/7/15/saab-forvaltare-begar-mer-i-forskott/
Saab Automobiles konkursförvaltare vill ha ytterligare 35 miljoner kronor i förskottsbetalning för arbetet med konkursen, uppger P4 Väst.
Tidigare har Anne-Marie Pouteaux och Hans Bergqvist samt medförvaltaren Kent Hägglund fått cirka 129 miljoner kronor utbetalt i förskott för jobbet fram till november 2012. Nu begär de förskott för första november till sista april.
Förvaltarna, vars timarvode ligger på mellan 3.500 och 4.500 kronor, menar att konkursens slut inte är i sikte.
Är det rimligt? Jag höll på att ramla ur stolen när jag läste det där. Vad har de gjort egentligen? Om det inte ingår en j*vla drös kostnadsersättningar och att de har haft en mindre armé och inte bara tre personer som det framstår i artikeln är det ju snudd på absurt. Eller är det rimligt att konkursförvaltarna hittills fått 164mkr och de fortfarande inte ser något slut i sikte på uppdraget?
Om vi delar 164mkr med 4 000 kr / timme blir det totalt 41 000 debiterade timmar. Om vi antar att vi har 250 arbetsdagar per år och 8 timmar debiterade per dag så blir det 2 000 arbetstimmar per år och alltså ska 20,5 personer ha arbetat heltid på konkursen i ett år. Det kanske inte är så överdrivet mycket egentligen? Men då återstår ju frågan om timkostnaden är rimlig. Att debitera 4 000 / timme för 2 000 arbetstimmar ger en årsersättning på 8mkr. Det kanske ingår moms och arbetsgivaravgifter i de 4 000 kronorna och då skulle årslönen hamna runt 4mkr med den debiteringen.
Jag har inte exakta siffror på försäljningen men jag tyckte jag såg att NEVS betalade runt 1,6mdr SEK för det de köpte. Det skulle betyda att konkursförvaltarnas arvoden står för en transaktionskostnad på 10% av köpeskillingen, hittills. Jag har aldrig varit inblandad i en liknande transaktion men att någon skulle betala 10% av köpeskillingen, framförallt eftersom det verkar avse tillgångarna och inte det egna kapitalet, ens om det vore Goldman som roddade den finner jag ytterst osannolikt.
http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostade-saab/
Jag har ingen koll på konkursförvaltare, de kanske kostar sådär mycket?
http://www.di.se/artiklar/2013/7/15/saab-forvaltare-begar-mer-i-forskott/
Saab Automobiles konkursförvaltare vill ha ytterligare 35 miljoner kronor i förskottsbetalning för arbetet med konkursen, uppger P4 Väst.
Tidigare har Anne-Marie Pouteaux och Hans Bergqvist samt medförvaltaren Kent Hägglund fått cirka 129 miljoner kronor utbetalt i förskott för jobbet fram till november 2012. Nu begär de förskott för första november till sista april.
Förvaltarna, vars timarvode ligger på mellan 3.500 och 4.500 kronor, menar att konkursens slut inte är i sikte.
Är det rimligt? Jag höll på att ramla ur stolen när jag läste det där. Vad har de gjort egentligen? Om det inte ingår en j*vla drös kostnadsersättningar och att de har haft en mindre armé och inte bara tre personer som det framstår i artikeln är det ju snudd på absurt. Eller är det rimligt att konkursförvaltarna hittills fått 164mkr och de fortfarande inte ser något slut i sikte på uppdraget?
Om vi delar 164mkr med 4 000 kr / timme blir det totalt 41 000 debiterade timmar. Om vi antar att vi har 250 arbetsdagar per år och 8 timmar debiterade per dag så blir det 2 000 arbetstimmar per år och alltså ska 20,5 personer ha arbetat heltid på konkursen i ett år. Det kanske inte är så överdrivet mycket egentligen? Men då återstår ju frågan om timkostnaden är rimlig. Att debitera 4 000 / timme för 2 000 arbetstimmar ger en årsersättning på 8mkr. Det kanske ingår moms och arbetsgivaravgifter i de 4 000 kronorna och då skulle årslönen hamna runt 4mkr med den debiteringen.
Jag har inte exakta siffror på försäljningen men jag tyckte jag såg att NEVS betalade runt 1,6mdr SEK för det de köpte. Det skulle betyda att konkursförvaltarnas arvoden står för en transaktionskostnad på 10% av köpeskillingen, hittills. Jag har aldrig varit inblandad i en liknande transaktion men att någon skulle betala 10% av köpeskillingen, framförallt eftersom det verkar avse tillgångarna och inte det egna kapitalet, ens om det vore Goldman som roddade den finner jag ytterst osannolikt.
http://www.dn.se/ekonomi/sa-mycket-kostade-saab/
Jag har ingen koll på konkursförvaltare, de kanske kostar sådär mycket?
Last edited: