Saab 9-5 kombi -99 -> framåt

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Finns det några kända fel att tänka på vid ev. köp av denna bil?
Verkar som att turbon verkar lägga av vid 20000 mil eller så?
Som det verkar på annonser från blocket.

Så, ge mig tips inför mitt köp! :tummenupp

forum.saabturboclub.com kommer att ge dig alla svar du behöver.
Vevhusventilationen var det problem med, så den bör ha uppdaterats.

Pissmotor pga vevhusventilationsproblem, blev inte riktigt bra förren efter 2004.
Visst finns det uppdateringskit, men oftast innan dessa har kommit dit så är det försent...

vevhusventilationen har de fixat från 04..

Edit: No, too slow

Dämpare är oftast tokslut vid 20 000 mil, se till att dessa är bytta runt om. Kopplingen börjar bli lite kass om den har varit tjejkörd några fåtal gånger :D
Vevhusventilationen som sagt men det ska vara åtgärdat sedan länge om bilen är servad.
Efter -02 kom facelift.
Du kan få köpa min "risiga" 02:a kombi med 24 000mil på mätaren, den är din för 39k :tummenupp

Har själv aldrig kört saab och kommer inte göra det häller men har lagat en hel hög med SID displayer då pixlar försvinner, dock inget jätte problem med dock irriterande..

En av dom bilarna med minst fel hos bilprovningen.

Motorn bör köras ordentligt varm med jämna mellanrum för att minimera oilsludge.

Går det att få mer bil för pengarna?!

kolla så turbon är bytt, som du själv säger så verkar det vara runt 20000mil den lägger av.
Har precis bytt min (ca22300 mil) till en nätt kostnad av 10000kr + ett besök hos saab för extra rengöring av gasspjäll och omprog av nånting i bilen. ca 1100kr kompispris.
Inga roliga pengar.
Sen är det som sagt vevhusvent, på bilar som körts långa sträckor dvs pendlarbilar så är inte det inte lika känsligt av någon anledning.
Sen är det snack om nån rem med spännhjul och saker som snurrar som kan behöva bytas när den gått runt 20k mil.
Som ni märker så är jag ingen mekaniker, snarare en återkommande kund på verkstäder :)

Och på automat vill jag tillägga att även fast saab inte rekommenderar oljebyte i växellådan så skadar det inte, min gick mycket finare efteråt.

En av dom bilarna med minst fel hos bilprovningen.

Motorn bör köras ordentligt varm med jämna mellanrum för att minimera oilsludge.

Har man en äldre modell som har problem bär man byta oilsludge, kostar inga pengar och tar någon timme att byta. Då slipper man oroa sig att motorn rasar.

Last edited:

Toyota Avensis.
En rätt tråkig bil. Men en bra A --> B bil tycker jag.

Edit: Föräldrarna har en 98:a, kombi som gått över 28k mil. Har aldrig varit några stora problem med den.

Sen tycker jag den är riktigt tyst i kupén. Eller är det bara jag som är partisk nu? :va

Last edited:
En 2,0 eller vanlig 2,3 är klart i riskzonen för ett turboras efter 20 000 mil. Garettsnurrorna börjar gå åt pipan redan efter 15 000 mil. Aeron däremot har Mitsubishiturbo som håller betydigt bättre. Skall gå 25 000 mil enligt initierade källor. Aero är dessutom fan så mycket ballare. Tjöp!

Byter man olja var 1000:e mil är det inga problem med oilsludge. Däremot får man dras med en skrälldus standardbekymmer som trasig bränslepump, slitna bakvagnsbussningar, SID-problem, tändkassetter som ger upp, etc. På bilar med xenonljus förefaller det som om lastvinkelgivarna pajar förhållandevis ofta.

Har man en äldre modell som har problem bär man byta oilsludge, kostar inga pengar och tar någon timme att byta. Då slipper man oroa sig att motorn rasar.

Absolut, man ska uppgradera vevhusventilationen om det inte redan är gjort. Skulle tro att det redan är bytt på de flesta bilar.

, tändkassetter som ger upp, etc.

Fick min tändkassett utbytt på garanti. Saab har(hade?) en lista över dom dåliga versionerna som ska bytas utan kostnad.

Last edited:
Fick min tändkassett utbytt på garanti. Saab har(hade?) en lista över dom dåliga versionerna som ska bytas utan kostnad.

Samma här, byttes som garantiåtgärd. Måste vara det enda av typfelen på 9-5 som jag inte råkat ut för under de 5-6 år jag haft bilen.:)

Köp en volvo så slipper du problemen :tungan

Tror du ens på det där själv?

Volvo har precis lika mycket modellrelaterade fel som alla andra, men dom är jävligt duktiga med att smyga med dom.

Dom kan byta hela framvagnen på en vanlig oljebytesservice utan att tala om det för dig efteråt för att maskera ett modellrelaterat problem.

Saab/Ford/Mercedes/Toyota skulle skicka ut ett brev, tala om att dom hade upptäckt ett modellrelaterat fel, be dig komma in och få det fixat, samt be om ursäkt för eventuella besvär.

Jag föredrar att få veta!

Min 9-5 Aero 2000 har pinnat på ca 37500 mil nu, rekord?
(Originalturbon sitter kvar också ska tilläggas)
Förste ägaren veckopendlade Skänninge-Köpenhamn i 3 år så de milen ska nog inte jämföras med "vanliga" mil.
Bytte kamkedja och drev samt gjorde "vevhusventilationsfixen" i samband med att jag köpte den 2005. Bytte även stötdämpare till Monroe sensatrac.
Bilen har gått som en klocka tills för några månader sedan då först en slang för styrservot gick sönder, någon månad senare slutade bränslepumpen att fungera och 15 minuter efter att jag hämtat ut den från verkstan så gav nå't slags plaströr till turbon upp.
Falcks assistance rekommenderas, använde mig av två bärgningar och fri hyrbil inom loppet av en vecka! :)

Last edited:
Min 9-5 Aero 2000 har pinnat på ca 37500 mil nu, rekord?

Långt ifrån misstänker jag då jag kan minnas att jag har sett flertalet Aero som taxibilar genom åren.
Men det är en ansenlig summa som man kan räkna med på de flesta Saabar om de sköts ordentligt.
Saab 9000 är ju tex en klassiker som kan rulla hur många mil som helst om man bara har tillräckligt många tändkasetter :D Morsan skrotade sin 91'a vid 39k mil, brorsans gav upp vid 35k och sen hade han en efter det som hade rullat lite längre ändå.
Själv skulle jag behöva byta dämpare på min 9-5:a för att få tillbaka väghållningen, och lacka lite här och där efter tjejens körning. Jag bytte även turbo vid 19000 mil :brinnerup

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back