SAAB och Svenska Bil har ingen GOODWILL!

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag har drabbats av följande:

Vevstakslagerras på 1 st SAAB 9 3 årsmodell 2000 med mätarställning 10400 mil.
Senaste Servicen utfördes på SAAB vid 7500 mil den 19 september 2003.
Därefter har 1 st oljebyte + filterbyte utförts vid 8500 mil.

Motorförsäkringen slutar gälla efter 10 000 mil så det finns inget som mitt försäkringsbolag kan hjälpa mig med. Jag beslutar mig helt enkelt för att kontakta Svenska bil och höra ifall de och SAAB har någon GOODWILL.

Den 26 september kontaktade jag VD:n på Svenskabil AB i Stockholm där jag hade köpt bilen. Jag fick ett svar dagen efter om att de skulle se över vad de kunde hjälpa mig med.
Den 28 september får jag ett e-post ifrån Servicechefen som vill att jag scannar in service boken och e-postar den till honom. Jag gör detta och väntar på svar.

Den 4 oktober blir jag fundersam och skickar e-post där jag frågar hur det går.
Jag får då svaret att han tyvärr har varit på tjänsteresa men att han ska titta på det omgående.
På fredagen den 8 oktober ringer jag upp Servicechefen och frågar hur det har gått han säger då att han lämnat ärendet vidare till Marknadschefen och ger mig hans telefon nr.

Jag ringer upp Marknadschefen och får ett trevligt bemötande där han förklarar att de
inom kort ska komma med ett erbjudande till mig.

Glad i hågen tar jag helg och åker hem med ett litet leende på läpparna för det verkar just då som att SAAB tar lite ansvar och tänker hjälpa mig. Eftersom ordet Erbjudande i denna sorgestund låter som ett positivt besked.

Torsdagen den 14 oktober får jag e-post från Driftchefen som vill att jag kontaktar honom.
Jag ringer upp honom direkt för att få det slutgiltiga Erbjudandet.
Han förklarar för mig att SAAB inte har någon GOODWILL.
Men att de kan erbjuda sig att köpa en begagnad motor som gått max 10.000 mil
och utföra bytet för den nätta summan av FEMTIO TRE TUSEN SVENSKA KRONOR 53.000 :- vilken enorm summa med pengar. Det är sanslöst att jag ska behöva betala 53.000:- för att kunna få min SAAB som jag för endast 3 år sedan betalade 185.000:- för i kördugligt skick.

Jag begärde skriftligt svar av Svenska bil och det damp ner med posten tisdagen den 19 Oktober.

P.g.a. SAABs (GM-Sverige) Goodwill endast sträcker sig 36 månader efter nybilsköp (Nybilsgaranti) så kan de inte ställa upp med någon hjälp. Då kan inte Svenska Bil ställa upp på något annat sätt heller. Budet i det skriftliga svaret var något bättre där ställer de gladeligen upp och byter motor i min SAAB för endast FEMTIO TUSEN KRONOR 50.000:-
Det måste vara ett riktigt klipp !


Under denna tid har jag forskat och pratat med många motorkunniga människor.
Jag har sprungit på 4 likadana fall som mitt med Varierande miltal från 10.400 mil
11.000 mil, 13.000 mil, och 14.000 mil. Jag har även sprungit på 1 st havererad koppling vid 5000 mil och 1 st havererad växellåda vid 6000 mil.

De sistnämnda hade tur och befann sig inom maskinförsäkringens gränser.

Nu förstår jag verkligen den gamla ramsan SAAB Sälj Aset Annars Byt !

:kulspruta SAAB
:kulspruta Svenska Bil
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Du skulle haft If/SAAB-försäkring, då har man maskinskadegaranti fram till 15.000 mil. *strör salt i såren*
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Chefen Alabama skrev:
Du skulle haft If/SAAB-försäkring, då har man maskinskadegaranti fram till 15.000 mil. *strör salt i såren*

Hmm hade Saab försäkring tidigare när jag bodde i sthlm.
Men här nere i Kolmården så kostade de 3000 papp mer / år.......

Ett motorhaveri är inget man väntar sig på en så pass ny SAAB ....
 
Last edited:

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
UrbanTiger skrev:
Var har du köpt den och hur långt hade den gått då du köpte den ?

Köpte den på SAAB ANA i Stockholm (numera Svenska bil) 2001
den hade då gått 2000 mil prick.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Har du kollat efter ny(beg) motor på skrotarna tex www.sdcc.se ?
Byta motor är ju ingen större match om man har plats och tid.
Köpte själv en -97 Toyota motor som gått 4.500mil på Uppsala bildemontering för 5000:- för ett par år sedan. Själva bytet tog en dag (2 man) och kostade ca 1000:- i lite kylvatten, mm. Summa: runt 6.000:- de ville ha liiiite mer på Toyota om man säger så...
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Chefen Alabama skrev:
Har du kollat efter ny(beg) motor på skrotarna tex www.sdcc.se ?
Byta motor är ju ingen större match om man har plats och tid.
Köpte själv en -97 Toyota motor som gått 4.500mil på Uppsala bildemontering för 5000:- för ett par år sedan. Själva bytet tog en dag (2 man) och kostade ca 1000:- i lite kylvatten, mm. Summa: runt 6.000:- de ville ha liiiite mer på Toyota om man säger så...

Har kollat en beg motor med 5000-10 000 mil kostar från 25 000 + moms.
Sedan måste man ha SAABs special data program för att öronmärka
styrboxen för den nya motorn (uppgift från Svenska Bil).
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
TooL skrev:
Har kollat en beg motor med 5000-10 000 mil kostar från 25 000 + moms.
Sedan måste man ha SAABs special data program för att öronmärka
styrboxen för den nya motorn (uppgift från Svenska Bil).
Ajdå var de så dyra.
Ang ingiftningen så räcker det väl att köra tech2 eller är det något mer som måste göras?
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
UrbanTiger skrev:
Okej, trodde du köpt den nyligen (jag är blind).
Du ska väl prat med SAAB direkt och inte med återförsäljaren om du vill ha lite Goodwill.
Annars är det väl bara att fulmeka för ett par lappar och sen byta in den på ANA :banana

Pratat med båda ..... GM Sverige har noll Godwill ..........
P.G.A. så ger Svenska Bil ingen heller .........
De hade en öppnare Policy tidigare ....

Kanske ska kränga den som Disel på Blocket eftersom den knackar så djävligt :rofl
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
UrbanTiger skrev:
Kolla www.bildelsbasen.se Och http://www.fbt.se
Massa SAAB delar
Motorer ovh vevaxlar finns i drivor.

Kollat båda ... de är väl samma databas idag ?

Den motorn jag har växer inte på träd
Jag har en B205R.................

Foga samman ett beg block med min topp med olika miltal är ingen höjdare då får de bli till att sälja skiten fort som faan för de vågar jag inte köra med.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
UrbanTiger skrev:
Har den inte skurit ihop helt så plocka bort tåget underifrån och kolla om det kanse kan räcka med att byta vevstakslager. Ibland har man tur vettu.

Är ingen kung på bilar och motorer.......
Den har inte skurit ihopp helt utan motorn går runt.
Har pratat med en del om renovering och det kostar istort sett
lika mycket eller mer p.g.a. allt måste mätas upp och kontrolleras + eventuellt riktas annars kommer ett haveri ganska omgående igen.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
UrbanTiger skrev:
Hel motor
Saab 9-3 -01
BilAnm: 9-3 AERO 3D 2,0T 16V 5V
Årsmodell: 2001
Mil: 3264
Motor bensin
Lgnr: 87311
Anm1: B205R
Anm2: 2,0T 16V AERO
BoschNr: 93320165
Vara Bildemontering
Telefon: 020414151
Telefax: 0472550850
Adress: VARA BRO BOX 142
PostNr: 534 23
PostAdress: Vara
Lagret uppdaterat: 2004-10-12

Demonteringen har valt att endast bli kontaktad via telefon


Stakar och vevaxlar finn åxå i Vara
Saab 9-3 -00
BilAnm: 2,0 AERO TYP B205R
Årsmodell: 2000
Kolv/stake
Lgnr: 97997
Anm1: ENDAST STAKE 53306 913495
Anm2: 8*SE BILD*
BoschNr: 53306913495
Vara Bildemontering
Telefon: 020414151
Telefax: 0472550850
Adress: VARA BRO BOX 142
PostNr: 534 23
PostAdress: Vara
Lagret uppdaterat: 2004-10-12

Demonteringen har valt att endast bli kontaktad via telefon

De vill ha 30.000 + moms för den
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ta dina uppgifter om de andra fallen, skriv ihop nåt fint brev, kopiera detta och skicka till marknadschefen på Saab där du samtidigt förklarar att detta har tagits del av utav nån tidning, du väljer, sen kontaktar du denna tidning och ber dem skriva om det. Typ aftonbladet eller nåt, de gillar att sprida skit som saab. Värt ett försök.

Eller så köper du ett vevlager, plockar ner det som behövs och slänger på skiten igen, sen byter du in bilen på Saab mot nån annan saab. Då får de skit för det hela nästa gång det rasar, för det lär det göra. Då förlorar du inte lilka mycket som 53 000:-
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Dee_cati skrev:
Ta dina uppgifter om de andra fallen, skriv ihop nåt fint brev, kopiera detta och skicka till marknadschefen på Saab där du samtidigt förklarar att detta har tagits del av utav nån tidning, du väljer, sen kontaktar du denna tidning och ber dem skriva om det. Typ aftonbladet eller nåt, de gillar att sprida skit som saab. Värt ett försök.

Eller så köper du ett vevlager, plockar ner det som behövs och slänger på skiten igen, sen byter du in bilen på Saab mot nån annan saab. Då får de skit för det hela nästa gång det rasar, för det lär det göra. Då förlorar du inte lilka mycket som 53 000:-

Yes, laga minimalt och byt in skiten på SAAB. Se bara till att det rasar snabbt så inte nästa ägare sitter utan garantier.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag säger bara Saab, kvalitén är ju ingen höjdare men men ska inte spä på eländet :rolleyes:

Borde ju gå att hitta en motor på en bildemontering för runt 20 lakan eller ska det vara då dyrt med Saab motor ?

Jag kollade lite på motorer till min S40 T4:a på bildemonteringar och en sådan kunde man få för 15-20 tusen.

Kolla www.bildelsbasen.se
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Osis kan man säga.
Å andra sidan måste väl Saab dra gränsen någonstans, eller hur?

Men inte skall du behöva byta motorn helt och hållet?
Riv isär och byt endast det som är paj. En beggad motor kan ju pajja likaväl som den gamla. Byter man det som är trasigt vet man ju att det är Ok sedan?
 

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Sthlm
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Precis, riv skrotet å byt själv.

Fruntimmret lämna in sin 9-5 Vector 2002, 1200mil för att det klonka i bakvagnen.
Resultat: Helt kassa bussningar bak, det ville Saab/Svenska bil ha
9300:- för att byta!

SVINIGT!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
sweborn skrev:
Yes, laga minimalt och byt in skiten på SAAB. Se bara till att det rasar snabbt så inte nästa ägare sitter utan garantier.

Varför inte, då är det ju saabs fel? Även en begagnad bil säljer de med garantier, och det är inte mer svinigt att saab får betala dessa reparationer med tanke på att de inte vill hjälpa honom speciellt mycket. Eller så försöker man ta kontakt med media om man inte kan sova gott om natten när man försöker blåsa ett stort företag.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Dee_cati skrev:
Varför inte, då är det ju saabs fel? Även en begagnad bil säljer de med garantier, och det är inte mer svinigt att saab får betala dessa reparationer med tanke på att de inte vill hjälpa honom speciellt mycket. Eller så försöker man ta kontakt med media om man inte kan sova gott om natten när man försöker blåsa ett stort företag.
Vilka bilmärken har garantier på begagnade bilar 3år och 8000mil senare?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ehhh, ingen men om det nu skulle vara troligt att det håller så länge så kan han ju lika gärna ha kvar bilen :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top