Saab-specialister härinne? OT!

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Otroligt off topic måhända men ändå.. antar att det finns några bilspecialister härinne.

Jag äger en saab 900 -87a vars yttre främre drivknutsdamask är trasig. Jag anar att fanskapet går sönder så småningom pga smuts o skit som tar sig in och jag undrar följande (då jag är en fullständigt inkompetent meckare):

* går knuten sönder eller kommer den bara glappa? Duh..
* vad kostar det att fixa innan och efter knuten går sönder?
* någon som har en rekommendation på saab-verkstad som är bra (gärna billig)
* är det värt att fixa? Köpte bilen för fem tusen... =)
 
eisbaer skrev:
Otroligt off topic måhända men ändå.. antar att det finns några bilspecialister härinne.

Jag äger en saab 900 -87a vars yttre främre drivknutsdamask är trasig. Jag anar att fanskapet går sönder så småningom pga smuts o skit som tar sig in och jag undrar följande (då jag är en fullständigt inkompetent meckare):

* går knuten sönder eller kommer den bara glappa? Duh..
* vad kostar det att fixa innan och efter knuten går sönder?
* någon som har en rekommendation på saab-verkstad som är bra (gärna billig)
* är det värt att fixa? Köpte bilen för fem tusen... =)

Kolla på STCS
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/

Någon där borde veta!

JB
 
eisbaer skrev:
Otroligt off topic måhända men ändå.. antar att det finns några bilspecialister härinne.

Jag äger en saab 900 -87a vars yttre främre drivknutsdamask är trasig. Jag anar att fanskapet går sönder så småningom pga smuts o skit som tar sig in och jag undrar följande (då jag är en fullständigt inkompetent meckare):

* går knuten sönder eller kommer den bara glappa? Duh..
* vad kostar det att fixa innan och efter knuten går sönder?
* någon som har en rekommendation på saab-verkstad som är bra (gärna billig)
* är det värt att fixa? Köpte bilen för fem tusen... =)

På våran Golf skar det lagret i drivknutan pga att det hade gått torrt (damasken satt inte på riktigt). Den drev inte då =) Hur det är med en Saab vet jag inte, misstänker dock att samma kan hända där...
 
eisbaer skrev:
Otroligt off topic måhända men ändå.. antar att det finns några bilspecialister härinne.

Jag äger en saab 900 -87a vars yttre främre drivknutsdamask är trasig. Jag anar att fanskapet går sönder så småningom pga smuts o skit som tar sig in och jag undrar följande (då jag är en fullständigt inkompetent meckare):

* går knuten sönder eller kommer den bara glappa? Duh..
* vad kostar det att fixa innan och efter knuten går sönder?
* någon som har en rekommendation på saab-verkstad som är bra (gärna billig)
* är det värt att fixa? Köpte bilen för fem tusen... =)


Knuten kommer att börja knacka vid fullt rattutslag till att börja med och så småningom skära och du blir stående någonstans. Troligen långt ute i skogen eftersom haverier enbart inträffar när man är som längst borta från hjälp.
:fakta
Det finns numera delade damasker som man trär över axeln utan att demontera halva bilen, fixat på 5 minuter och hur simpelt som helst. Glid ner till din lokala mekonomen eller liknande så kan dom säkert hjälpa dig.
 
Glöm alla skit damasker som man kan sätta dit endå..
Du bör fixa det omgånde, då kan du rädda knuten.
En damask ligger väl på ca 150-200kr (knut ca 700-1500kr).
Hitta en lite men bra verkstad, det är inte svårt att byta damasken.
Tar ca 1-2 timmar, men det är viktigt att dom tvättar ur den och fettar in med nytt fett. sen går den ett tag till.

Mathias
 
delade damasker har jag aldrig sett, däremot finns de som töjbara så att med specialverktyg kan man trycka dem över knuten, men på en sådan saab är det inga problem att ta av knuten, tror den sitter med en låsring som du får trycka ihop med en tång och sammtidigt slår du bort knuten från drivaxeln.
Det tar absolut inte 5 minuter tat byta eftersom en del måste demonteras innan du kan få bort knuten.
Minns heller inte om Saab har hela drivaxlar som odelade går in i växellådan, isf kommer den ena axeln om du drar ur den göra tat oljan rinner ur växelådan, töm den först om du måste dra ur axeln ur lådan.
Det är bara dumsnålt tat inte byta damasken innan knuten ger upp, knuten är betydligt dyrare och då får du ändå byta damasken.
 
Silwer skrev:
delade damasker har jag aldrig sett, däremot finns de som töjbara så att med specialverktyg kan man trycka dem över knuten,


Tyvärr så finns det delade damasker som du limmar ihop :kocko Då kan man ju ta silvertejp...

Snabbaste sättet på den bilen är att lossa hjul sen mittre muttern på driv knuten, nedre spindeln i dom två skruvarn som sitter i bärarmen. Vik ut bromsskiva med spindel då kommer man åt knuten. Sen brukar jag ta lös slang klamman på den innre knuten. Då kan man ta hela axeln till bänken och sätta den i skruvstycket, klämm ihop låsringen. Som ni hitta under damasken i allt fett :tummenupp , tryck in knuten sen ryck ute den. lossnar den inte då kan du behöva en hammare. Tvätta knuten, fetta in sen montera en ny damask.
Återmontera delarna på bilen, glöm inte att fylla den innre knuten med rätt typ av olja.
Lycka till

Eller låt en vst göra det om du är osäker...

Mathias
 
Vilken verstad som helst kan fixa det där, det handlar ome tt mycket lätt ingrepp, ta nån som är billg och verkar vettig bara, du behöver ju inte ta en Saab auktoriserad storverkstad eller nåt sånt.
 
autoherba har en delad damask som man vulkar ihop när den e på plats.Polaren använde en sån på sin caddy,funkade skitbra men det kräver absolut fettfrihet för att limmet ska funka,inte så lätt när det är duktigt med fett som skvätt omkring ur hålet på den trasiga damasken.
 
Ett enkelt ingrepp, som vilken verkstad som helst gör på rutin på en Saab 900. Det som händer om du inte gör något är att fettet som finns runt drivknuten slungas ur och knuten kommer börja "klonka" vid rattutslag för att sedan skära ihop.

Skulle gissa på att man får hosta upp 800-1200kr på en verkstad för att få detta fixat. En del kan säkert göra det för kostnaden för ett fikabröd och materialkostnaden.

Bara att ringa runt och höra sig för.
 
MaPe skrev:
Tyvärr så finns det delade damasker som du limmar ihop :kocko Då kan man ju ta silvertejp...



Mathias

Det var som fan, de har jag aldrig sett, låter lite fånigt med tanke på hur skapligt enkelt det är att byta, men det finns förstås modeller som kan vara rena helvetet att byta dem på.
Jag har en sån töjbar damask man skjuter över knuten till sånna bilar.

Tro mig jag har sett en hel del lagade damasker, folk kan hitta på vad som helst :lol
 
Silwer skrev:
Det var som fan, de har jag aldrig sett, låter lite fånigt med tanke på hur skapligt enkelt det är att byta, men det finns förstås modeller som kan vara rena helvetet att byta dem på.

Ja det brukar vara rätt enkelt att byta, Saab 900 har väl inte en Rzeppa-knut med kulor utan en variant med tre kullager monterade runt axeln som går i spår i höljet till knuten, så det går lätt att dra ur axeln.
Jag har kört Saab två gånger, första gången ramlade avgassystemet av, andra gången hoppade hela delen med kullagren som sitter på drivaxeln ut ur drivknuten och la sig utanför.
Då råkade jag visserligen växla till 2:an när jag skulle lägga i 4:an samtidigt som jag körde över en järnvägsövergång, det var visst inte drivknuten dimensionerad att hålla för. :hihi
Typisk lågkvalitébil som inte klarar lite hårdare körning, köp en BMW istället.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Ja det brukar vara rätt enkelt att byta, Saab 900 har väl inte en Rzeppa-knut med kulor utan en variant med tre kullager monterade runt axeln som går i spår i höljet till knuten, så det går lätt att dra ur axeln.
Jag har kört Saab två gånger, första gången ramlade avgassystemet av, andra gången hoppade hela delen med kullagren som sitter på drivaxeln ut ur drivknuten och la sig utanför.
Då råkade jag visserligen växla till 2:an när jag skulle lägga i 4:an samtidigt som jag körde över en järnvägsövergång, det var visst inte drivknuten dimensionerad att hålla för. :hihi
Typisk lågkvalitébil som inte klarar lite hårdare körning, köp en BMW istället.

Tycker du borde köpa en Yamaha och skrota kawasakin din. Kawasaki är ett typiskt lågkvalitémärke (Läs MC) som inte klarar lite hårdare körning.

:kocko
 
Jag hade precis bytt ut hela framvagnen på min renault och monterat det sista och provkört bilöen när jag kom på att jag hade glömt sätta dit nya damasker :( Så jag köpte OKQ8 superlim som jag smetade på för jag orkade verkligen inte riva igen, och det håller fortfarande. Är man slö så är man :D
OCh det limmet funkar för övrigt alldeles utmärkt till att limma ihop skärsår och diverse andra skador man ådrar sig i garaget. Mycket bättre än plåster som blir oljigt och ramlar av efter en kvart. KÖP!
 
toxic skrev:
Tycker du borde köpa en Yamaha och skrota kawasakin din. Kawasaki är ett typiskt lågkvalitémärke (Läs MC) som inte klarar lite hårdare körning.

:kocko
Kawan är ju inte framhjulsdriven iaf. :hihi
Jag brukar köra rätt hårt med Kawan och skulle den inte hålla för det så skulle jag byta ut den mot nåt annat.
Saab kanske inte har låg kvalité i allmänhet men jag tror att den är mer intriktad på att vara en familjebil medan BMW är lite mer byggd för att vara kul att köra och därför dimensionerad för att klara hårdare körning.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Kawan är ju inte framhjulsdriven iaf. :hihi
Jag brukar köra rätt hårt med Kawan och skulle den inte hålla för det så skulle jag byta ut den mot nåt annat.
Saab kanske inte har låg kvalité i allmänhet men jag tror att den är mer intriktad på att vara en familjebil medan BMW är lite mer byggd för att vara kul att köra och därför dimensionerad för att klara hårdare körning.

Hehe, kanske sant. Dock kan man inte klaga på kvalitén på saabs motorer iaf. Sedan beror det ju på vilken BMW man jämför med.

:tungan

Gokväll
 
Mina erfarenheter av limmade damasker är att de på sin höjd duger för att komma genom SBP men ska man ha kvar bilen så ska man peta dit en riktig damask.

MaPe:s arbetsbeskrivning är alldeles utmärkt med det tillägget att det kan vara lämpligt att lossa centrummuttern INNAN du tar loss hjulet, den muttern kan nämligen sitta rätt hårt ibland. En koppar/mässingsdorn kan vara bra att ha till att knacka in drivaxeln genom navet också. Det är inte alltid som drivaxeln halkar ur av sig själv.

Knutarna går många tusentals mil efter att dom börjat klappra friskt vid fullt styrutslag OM dom har täta damasker och gott om flott.

Micke_Lindstrom:
Saabs yttre knutar är av CV-typ, dvs med en binge kulor. 6 st brukar det väl vara?
Men en sak är jag säker på och det är att 99/900 är oerhört bra bilar!
Har haft ett antal själv, kanonbra slitvargar som går i ur och skur och alltid vägrar ge upp in i det sista. Inte ens han som stal min sista 900:a och planterade den i stadshuset här i Eskilstuna lyckades döda den slutgiltigt! Den gick ytterligare några månader tills jag blev stoppad av Harry Haffa. Inte poppis med tydligt ramsne bil lastad med två helfat metanol!
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top