Saabmekaniker på forumet?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag får ingen värme på förarsidan i min 9-5:a, vare sig på fötter, vindruta eller sidoutblås, ej heller i mittenutblåset.
Det är lite småkallt att åka med bilen nu när det är -17 grader ute :näsblod

Jag har en kompis som har jobbat som Saabmekaniker och påpekade att det finns två motorer nere i fläktpaketet som brukar kunna strula, men jag hittar då inget efter att bara rivit bort lite matta.
Jag har kört in bilen i garaget nu och skulle vilja fixa det och han svarar inte i telefon så jag tänkte kolla om det finns nån stackars Saabmekaniker här.
Antagligen inte då jag misstänker att de har fullt med svartjobb att utföra med tanke på vilken jävla skitbil det är :mad:
Det är en 02:a för övrigt om det spelar någon roll...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns en hög spjällmotorer som styr luftflödena i kupén. Endera har en motor dött eller så har en av armarna som drivs av motorn gått av.

Du får riva bort panel ovanför pedalstället och lägga dig på rygg med huvudet först..
Sen sitter motorerna på högersida mittkonsolen, passagerarplats. Klä av den "väggen" mot mittkonsolen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla här om du hittar något...
Jag har inte något svar, men detta kanske hjälper.

http://www.thesaabsite.com/95/95Cabinfan.htm

http://forum.saabturboclub.com/

Saabforumet hade jag totalt glömt bort, är ju medlem där sen 10 år tillbaka så det borde jag ha tänkt på :näsblod
Det andra sa inte så mycket, det var bara fläkten och den är det inget fel på.

Det finns en hög spjällmotorer som styr luftflödena i kupén. Endera har en motor dött eller så har en av armarna som drivs av motorn gått av.

Du får riva bort panel ovanför pedalstället och lägga dig på rygg med huvudet först..
Sen sitter motorerna på högersida mittkonsolen, passagerarplats. Klä av den "väggen" mot mittkonsolen.

Ok, bara EN? Enligt honom var det två, en för varje sida. Och det låter ju som det eftersom värmen fungerar på högra sidan fortfarande.
Men jag ska göra som du säger, jag gjorde dock det men såg inget trots avsaknad av matta samt paneler.

Edit/ Ahh, passagerarplats... Jag slet bort allt där med men hittade bara armarna som styr det hela. Får kolla mer imorgon helt enkelt. Är det ovanför kupéfiltret som sitter närmast akvariet, eller är det mer inåt i bilen?
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Saabforumet hade jag totalt glömt bort, är ju medlem där sen 10 år tillbaka så det borde jag ha tänkt på :näsblod
Det andra sa inte så mycket, det var bara fläkten och den är det inget fel på.
Ok, bara EN? Enligt honom var det två, en för varje sida. Och det låter ju som det eftersom värmen fungerar på högra sidan fortfarande.
Men jag ska göra som du säger, jag gjorde dock det men såg inget trots avsaknad av matta samt paneler.

Edit/ Ahh, passagerarplats... Jag slet bort allt där med men hittade bara armarna som styr det hela. Får kolla mer imorgon helt enkelt. Är det ovanför kupéfiltret som sitter närmast akvariet, eller är det mer inåt i bilen?

Om det är värmen som fattas får du leta ända uppe vid värme/ac-paketet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Edit/ Ahh, passagerarplats... Jag slet bort allt där med men hittade bara armarna som styr det hela. Får kolla mer imorgon helt enkelt. Är det ovanför kupéfiltret som sitter närmast akvariet, eller är det mer inåt i bilen?

Följ armarna, innanför en plastkåpa sitter motorer. Kan inte i huvudet till antalet, men nån styr luftflöde genom värmpaket/ac, nån styr var luften ska hamna. Kör olika lägen/temperaturer på acc så ser du vilken motor/axle som rör sig när. Tror där är en tredje för "recirkulation också, men den är nog inte inblandad nu..
En av motorerna styr en lång "axel" som går från passagerarsidan hela vägen över till luftutsläpp förarplats, fotbrunn. Det märker du när du ligger där på rygg(förarplats) och tittar upp i hålet där luften ska strömma ut. En form av "skiva" som ska rotera. Axeln till denna (i plast. Tacka GM) kan ha osis och ryka av när det är svinkallt.(lägligt..)

Det finns inga värmekranar eller sånt annars, alltid fullt flås till paketet sen styr man tempen genom att släppa mer eller mindre luft genom paketet.

Om det är värmen som fattas får du leta ända uppe vid värme/ac-paketet

Uppe?? Den sitter nere till vänster om passagerarens fötter (tro mig, jag har bytt några värmepaket). Du tänker på 9000.. Däremot sitter fläkten framför vindrutan i motorrummet, men det är another story.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tror där är en tredje för "recirkulation också, men den är nog inte inblandad nu.. En form av "skiva" som ska rotera. Axeln till denna (i plast. Tacka GM) kan ha osis och ryka av när det är svinkallt.(lägligt..)

Recirkulation verkar inte heller fungera, för då ska väl den kalla uteluften stängas av? Jag kör på det läget nu men det blåser kallt ändå :(

Tack för tipsen, jag återkommer när jag har lagt mig där imorgon igen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Recirkulation verkar inte heller fungera, för då ska väl den kalla uteluften stängas av? Jag kör på det läget nu men det blåser kallt ändå :(
Njae, recirkulationen är väl så att du själv kan styra att cirkulera luften inne i kupén utan att ta in någon ny utifrån för att t.ex. undvika att få in en massa avgaser om du åker genom en tunnel.

Anledningen till att det blåser kall luft för dig nu när du trycker in den är för att den bara cirkulerar den kalla luft som redan finns i kupén.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, recirkulationen är väl så att du själv kan styra att cirkulera luften inne i kupén utan att ta in någon ny utifrån för att t.ex. undvika att få in en massa avgaser om du åker genom en tunnel.

Anledningen till att det blåser kall luft för dig nu när du trycker in den är för att den bara cirkulerar den kalla luft som redan finns i kupén.

Ehh, och vad var det jag menade tror du :rolleyes: Exakt den funktionen jag beskrev, men jag tror den är ur funktion då den släpper igenom KALL uteluft trots att det är varmt i värmepaketet. Ja, förutom på förarsidan då där den släpper in kall luft :död

Håll inne "auto" och "off" (tror jag det var :näsblod) samtidigt så kör acc en kalibrering. Upptäckta fel rapporteras som tvåställiga tal.
Återkom :tummenupp
edit: lite hjälp? http://photo.platonoff.com/Auto/20080730.Saab_9-5_ACC_Air_Distribution_Motor/

och http://photo.platonoff.com/Auto/20091012.Saab_9-5_Blend_Door_Repair/

Du är ju en klippa! Ska testa detta imorgon, nästan så man skulle ställa klockan på 06.00 så man hinner meka innan jobb.

Edit/ Du råkar inte veta om man kan laga denna eller vart man kan beställa en ny? Tänkte att jag frågar på förhand för att spara tid :D
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Inte Thrust mekanismen till Jetmaskinen som strular?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Lånar tråden lite...
Min SAAB 9000CS -93 ger ändast värme på "HI", ..och då fullt ös förstås. Nån som har koll på var det problemet kan sitta ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lånar tråden lite...
Min SAAB 9000CS -93 ger ändast värme på "HI", ..och då fullt ös förstås. Nån som har koll på var det problemet kan sitta ?

Nästan garanterat spjällmotor eller hävarmen därtill.
Men, det finns givetivis en kalibreringsfunktion för denna också;
Med systemet igång, även motorn, håll inne "AUTO" samt "<=>" (luftutsläpp). Det ska då stå en nolla där medans den kör sin sekvens.
Återgår den till din tidigare inställda temperatur sen, betyder det att den inte hittat några fel. Annars presenteras antalet funna fel. Tyvärr inga felkoder dock..

Du får lyfta på locket över "akvariet" (panelen framför framrutan i motorrummet) där finner du värmepaketet och på ena sidan om detta sitter en vit? hävarm som är kopplad till en ståltråd. Kör tempen upp och ner och se hur denna rör sig.
Oftast så är det ett kuggsegment i spjällmotorn som ballar ur.
Motorn når du genom att lyfta bort hela locket som ligger över instrumentbrädan. Höger sida om mittre lufturblåsens kanaler nånstans sitter den. Jämför med var den tidigare omnämnda armen sitter.

Så, motor inne i bilen, spjäll/hävarm, ute.
Ok?

Om du grejar till den eller byter den, se till att köra en ny kalibrering. Då "lär" sig ACC:n var ändlägen är för motorer/spjäll
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Nästan garanterat spjällmotor eller hävarmen därtill.
Men, det finns givetivis en kalibreringsfunktion för denna också;
Med systemet igång, även motorn, håll inne "AUTO" samt "<=>" (luftutsläpp). Det ska då stå en nolla där medans den kör sin sekvens.
Återgår den till din tidigare inställda temperatur sen, betyder det att den inte hittat några fel. Annars presenteras antalet funna fel. Tyvärr inga felkoder dock..

Du får lyfta på locket över "akvariet" (panelen framför framrutan i motorrummet) där finner du värmepaketet och på ena sidan om detta sitter en vit? hävarm som är kopplad till en ståltråd. Kör tempen upp och ner och se hur denna rör sig.
Oftast så är det ett kuggsegment i spjällmotorn som ballar ur.
Motorn når du genom att lyfta bort hela locket som ligger över instrumentbrädan. Höger sida om mittre lufturblåsens kanaler nånstans sitter den. Jämför med var den tidigare omnämnda armen sitter.

Så, motor inne i bilen, spjäll/hävarm, ute.
Ok?

Om du grejar till den eller byter den, se till att köra en ny kalibrering. Då "lär" sig ACC:n var ändlägen är för motorer/spjäll

Tackartackar :) ..då har jag lite att utgå från.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, efter att ha hållit "Auto" samt "Off" inne så dök en nolla upp på vänster sida av displayen. Efter en stund så dök där istället upp en 1:a och sen 08:a i högra hörnet.
Felkod Fettsnok?
Nu ska jag ta loss motorn och se hur armen ser ut.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok, efter att ha hållit "Auto" samt "Off" inne så dök en nolla upp på vänster sida av displayen. Efter en stund så dök där istället upp en 1:a och sen 08:a i högra hörnet.
Felkod Fettsnok?
Nu ska jag ta loss motorn och se hur armen ser ut.

Felkod 1_____08 betyder; 1 felkod lagrad, kod nr 08.
kod 08; Stegmotor blandluftspjäll vänster sida. Felorsak, spjäll eller dess arm(spjället löst/lossnat). Således borde motorn vara OK!

Börja på förarplats enl. tidigare..
 
Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Top