SAE vs DIN

bengtn

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
sverige
Hoj
zx12r
Nån som har full koll på skillnaden på den amerikanska standarden att mäta effekt med SAE och den tyska DIN standarden?, jag blir inte klok på detta, vad mäts japanska hojar med för standard?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
SAE mäter effekten på vevaxeln utan tillkopplade effektsänkare.

Man kör motorn med extern vattenpump, utan generator och extern oljepump. Effeklten blir alltså högre jämfört med en motorn som går normalt.

DIN mätning är kort för Deutsche Industri Norme

Mätning av effekt sker på vevaxeln och motorn körs som om den satt monterad, alltså med egen generator, vattenpump, oljepump osv.

DIN ger således en mer realistisk siffra på vad motorn har för effekt.

Det finns ytterligare normer.
Den viktigaste torde i detta sammanhang vara det vi vill kalla för Bakhjulshästar.

Alltså vilken effekt som transporteras ner i backen. Denna mätning sker oftast på rullande landsväg eller motsvarande
Den tar hänsyn till att friktionen i koppling, växellåda och kedjeöverföring (motsv.) uppgår till mellan 10 och 15%.

Om du har en DIN effektsifra kan du dra bort 10% och hamna ganska nära vad hojen skall ha på bakhjulet, med reservation för åtminstone Ducati som alltid ger effekt på bakhjulet siffran.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
DIN innehåller också temp & lufttryckskompensering. Jag har för mig att denna skiljer sig från SAE.

Kw(DIN) = [Uppmätt effekt] * ([1013]/[Barometerstånd]) * ([Temp insugsluft + 273]/[293])^0,5

/J
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag är ingen expert, men standarden som anges vid ett dynojet center skall vara av typen "SAE corrected" där corrected innebär reglering av yttre omständigheter (tror det innefattar både lufttryck och temp samt fuktighet osv).

När jag bänkade min hoj kunde vi slå om vilken uträkningsfaktor vi skulle ha och "DIN" standarden gav mig nästan 7 hästar mer på bakhjulet jämfört med "SAE corrected".

Så om man nu ska hålla på och jämföra så ska man se till att det är samma standard man dillar om.. :tummenupp

/KetogaN
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
amullo skrev:
SAE mäter effekten på vevaxeln utan tillkopplade effektsänkare.

Man kör motorn med extern vattenpump, utan generator och extern oljepump. Effeklten blir alltså högre jämfört med en motorn som går normalt.

Ovanstående är den ursprungliga normen. 1972 eller så, gick man över till SAE Net vilket i stort sätt motsvarar DIN.

Sådana här normer (nämnda är bara ett fåtal av alla) har beteckningar (SAE-AE93J57, DIN 2397 eller liknande) som i detalj spesar förutsättningarna, så för den som är intresserad finns det mycket läsning....
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top