Salt på aluminium (ljuddämpare)

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Efter den senaste vintern så ser mina ljuddämpare ut enligt bild. Salt o skit har lämnat mycket fula spår. Har varit slarvig med att tvätta hojen när man kommit hem så jag har mig själv att skylla. Men hur gör man för att få dom fina igen. Polerade för nån vinter sedan och fick ett flammigt resultat. Nån som har något tips?

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    225.5 KB · Visningar: 409

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Polera dom igen. Tyvärr får man hålla på om man väl börjat. Du kan iofs lägga på en klarlack så dom håller sig bättre men det brukar ofta flagna och hålla på.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
nu vet ju inte jag hur djupt detta "sitter" men är det inte så att när dom tillverkar ljuddämparna så Polerar dom utsidan så att den skall blänka o vara fin? Borde man inte kunna återpolera den med någon maskin / lämna in.
Den kom väl inte färdig polerad ifrån scratch antar jag.
en liten tanke bara =)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är så här när man kör vinter, om man inte vill ha detta så kör man inte, kalla delar antingen 55-6 ar man eller täcker med vaxbaserad hålrumsvätska.

dom varma delarna är nästan hopplöst om man inte kan spola rent efter varje körning....

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Fläckarna är oxid (vitrost).
Obehandlad aluminium är känslig för salt(+vatten) men framför allt alkaliska medel (typ avfettningsmedel).
Så låt inte avfettninge sitta för länge när du tvättar...gäller speciellt "miljöavfettning".
Vitrost måste tas bort mekaniskt (slipa/polera). Men då är detaljen känslig och oxiderar lätt, precis som killawife säger.
Är detaljen anodiserad så går det inte att "bättra", då måste ytbehandlingen göras om.
F.ö är anodisering det bästa skyddet på aluminium, snyggt och hållbar yta (om man tar det lugnt med avfettningen). Segelbåtsmaster är anodiserade och de håller ofta i många år i tuff miljö!

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Jag brukar polera aluminiumdetaljer med Autosol, och sen försluta med ett medel som heter Aluguard. Köper det hos båthandlarn. Aluguarden påminner lite om olja i känsla och konsistens.

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag polerade aluminium med 2 typer av hårdvax. Ett lite grövre och ett fint. Resultatet blev som kromatimage.jpg

Lite slarvigt men det är svingen till crossen så hela jobbet var egentligen onödigt. Jag hade för mycket tid bara. :)

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag polerade aluminium med 2 typer av hårdvax. Ett lite grövre och ett fint. Resultatet blev som kromatView attachment 400185

Lite slarvigt men det är svingen till crossen så hela jobbet var egentligen onödigt. Jag hade för mycket tid bara. :)

Oj, där var det blankt minsann! Hur länge fick du hålla på och polera för att det skulle bli sådär?

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Tog en liten stund. Jag gjorde ramen också. Samt slipade bort svetsar och grövre repor med andra verktyg :)

BRL-67

BRL-67
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
Gsx 1400-06
Det samma hände mej för ett antal år sen,
skruvade av blåset och polerade det i 30min
blev som nytt igen.:yoparty Det är lättare än man tror,
jag andvände en tygtrissa och polermedel.:hej

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Ja precis. Tygtrissa på borrmaskinen hårdvax, bra musik och några nödraketer :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Allt ni föreslår funkar det på varma delar?

Jag har nog provat allt men varmt är skit när salt och vatten kommer i närheten av det..

inte för att det är varmt egentligen men allt hokuspokus har en förkärlek att dunsta, brännas, lösas, emigrera när värme kommer in i ekvationen.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...