Salt på vägen

dammsugarpojken

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2023
Hoj
Puegot Speedfight 4 2016
Det börjar bli plusgrader här i Stockholm o är riktigt sugen på att dra ut på moppen. Enda problemet är vägsaltet, som ev inte har försvunnit än. Undrar när ungefär saltet på vägarna försvinner så man slipper det? Och finns de nåt sätt man kan veta ifall saltet är kvarpå vägarna?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det börjar bli plusgrader här i Stockholm o är riktigt sugen på att dra ut på moppen. Enda problemet är vägsaltet, som ev inte har försvunnit än. Undrar när ungefär saltet på vägarna försvinner så man slipper det? Och finns de nåt sätt man kan veta ifall saltet är kvarpå vägarna?
Efter det första rejäla regnet på vårkanten brukar saltet vara borta, men gruset och dammet är kvar. Det brukar sopas bort i slutet av maj.
Är det mycket salt går det att se det, annars får man väl köra ett ph-test för att veta.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Efter det första rejäla regnet på vårkanten brukar saltet vara borta, men gruset och dammet är kvar. Det brukar sopas bort i slutet av maj.
Är det mycket salt går det att se det, annars får man väl köra ett ph-test för att veta.
Och vanlig landsväg sopas inte, där får naturen sköta sånt.

Är vägen torr så gör saltet inte så mycket heller, det är blött salt man ska akta sig för.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag har samma noja för just saltet. Jag brukar kolla läget genom att först slicka på pekfingret, sedan drar jag fingret över en bit av vägen, och sen slickar på det igen för att smaka om det är salt.

Om vägen är torr är det viktigt att du först slickar på fingret för att partiklar ska fastna på fingret. Är vägen blöt drar du bara fingret på vägen direkt. Men slicka ändå först för att förvissa dig om att fingret inte är salt från början pga chips eller svett eller nåt, så se först till att fingret INTE är salt från början.

Samt kan jag efter en tidig vår-sväng göra liknande genom att smaka på däcken, eller smaka på undersidan av motorn där det mesta brukar stänka upp. Det är inte så farligt att smaka på geggan, du spottar bara några gånger sen så är allt OK.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har samma noja för just saltet. Jag brukar kolla läget genom att först slicka på pekfingret, sedan drar jag fingret över en bit av vägen, och sen slickar på det igen för att smaka om det är salt.

Om vägen är torr är det viktigt att du först slickar på fingret för att partiklar ska fastna på fingret. Är vägen blöt drar du bara fingret på vägen direkt. Men slicka ändå först för att förvissa dig om att fingret inte är salt från början pga chips eller svett eller nåt, så se först till att fingret INTE är salt från början.

Samt kan jag efter en tidig vår-sväng göra liknande genom att smaka på däcken, eller smaka på undersidan av motorn där det mesta brukar stänka upp. Det är inte så farligt att smaka på geggan, du spottar bara några gånger sen så är allt OK.
Är väl ingen här på forumet som vågar slicka på fingrarna längre efter att ha hört om Bushidos äventyr i den här tråden?

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Fy fan vad hemskt det låter. Jag skulle bli svårt deprimerad om det låg sand på vägarna till slutet av maj.
Skönt att det inte sandas här i Skåne ?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Jag brukar kolla läget genom att först slicka på pekfingret, sedan drar jag fingret över en bit av vägen, och sen slickar på det igen för att smaka om det är salt.
.... smaka på däcken, eller smaka på undersidan av motorn ....
Smaka på vägen, slicka på däcken, slicka på motorn. Är du helt säker på att du är riktigt frisk? ;)

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så gäller det ju dels att saltsäsongen är över så dom slutat hälla ut nytt salt. Dvs det ska ha varit stabila plusgrader ett tag. (dom kör ju ut saltbilen så fort det börjar närma sig nollan)
Sen är det bara att vänta tills det regnat ordentligt så är det mesta av saltet bortspolat. Ännu så länge så ligger det rejält med salt kvar. Åtminstone i Stockholmsområdet.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Fy fan vad hemskt det låter. Jag skulle bli svårt deprimerad om det låg sand på vägarna till slutet av maj.
Skönt att det inte sandas här i Skåne ?
Fast det är ju inte sant, det sandas ganska friskt i Skåne, åtminstone i mina trakter. Istället för att salta på småvägarna då. Men det är bra, för sanden är borta efter ett par dagar med torrt väder där det kör lite bilar. Man får ta det lite lugnt i kurvor bara...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
...med kallvatten!
Inte ljummet, och avslut inte varmt.
Kallvatten, annars gör man det bara värre.
Fast är det där verkligen sant? I varmt vatten rör sig vattenmolekylerna snabbare än i kallt och löser därmed också saltet snabbare. Hur kan det bli värre om jag sköljer bort/neutraliserar saltet? Jag är inte kemist - så jag får väl på fingrarna alldeles strax. :)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Men det måste ju ha avgörande betydelse vilket märke och klassificering det är på saltet, visst?
Jag har har hört att dyrt salt är mycket bättre.
Och så måste man byta salt varje år, speciellt om man kör mycket.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Biltema salt lär annars funka.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...