Fast är det där verkligen sant? I varmt vatten rör sig vattenmolekylerna snabbare än i kallt och löser därmed också saltet snabbare. Hur kan det bli värre om jag sköljer bort/neutraliserar saltet? Jag är inte kemist - så jag får väl på fingrarna alldeles strax.
Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.
Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist oxidering.
Jag hade järnkoll på vilken OK GDS i stan som hade det hetaste vattnet och gav dem bassning om dom försökte dra ner sin termostat.
Men, jag fick det förklarat för mig en dag på följande vis: med varmt eller hett vatten löser förvisso saltet, eller möjligen "jonbindningar" (don't shoot) upp sig snabbare. Men, det skapas nya, mindre föreningar på detta viset som tränger djupare ner i porer och ojämnheter och stannar kvar där för att göra sitt smutsiga arbete.
Alltså: spolar man med varmt vatten måste man jobba mycket mer och längre, speciellt på naken metall. Släta, lackerade ytor är lättare skölja med varmvatten för att få rena.
Så fick jag det förklarat för mig för något 10-tals år sedan. Och då kunde man också hitta belägg för tesen på internet.
Så icke längre.
Men, rent empiriskt anser jag mig märka mindre av trist oxidering sedan jag slutade skölja varmt.
Den optimala metoden att få undan / neutralisera vögsaltet skall förövrigt vara att INTE gå på med högtryck först.
Detta för att slippa att strålen blåser in saltet till svåråtkomliga ställen.
Istället skall man skumma ner hojen med "syraschampoo" och låta detta ligga kvar på några minuter innan man blåser av allt med högtryck igen. Tanken är att man då även blåser in neutraliserade skum på de svåråtkomliga ställena.
"Syraschampoo" låter brutalt, men det skall inte vara mycket under neutralt för att ge effekt.
...har jag hört. Aldrig provat själv.
Och sedan är det bara att låta hojen torka och sätta igång med tactil-linguametoden för att checka resultatet.