Salt på vägen

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
slicka på däcken, slicka på motorn. Är du helt säker på att du är riktigt frisk? ;)
Så klart jag inte är säker. Vem vet vilka sjukdomar som lurar i körtlar och gener, och inte minst våra ovanor. Dock tillräckligt frisk för att inte uppsöka doktorn.

Jag menar inte att man slickar direkt på däcken, alltså först på fingret, tar på testobjektet, om det gäller däck, motor, eller väg, och sen slickar lite på fingret. Det räcker för att få en tydlig indikation på eventuell saltmängd. Sen måste man så klart spotta, flera gånger.

gatsop räknas till gruppen farligt avfall.
Ja, det förvånar mig inte. Ansamlingarna från vägarna innehåller säkert en massa tungmetaller och annat onyttigt. Därför borde man plantera granar, lavar och mossor vid sidan om vägarna, dom suger upp allt sånt.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Smaka på vägen, slicka på däcken, slicka på motorn. Är du helt säker på att du är riktigt frisk? ;)
Genom det här forumets historia så har det ibland poppat upp användare som man har kunnat misstänka inte riktigt är vid sina sinnens fulla bruk, t.ex. p.g.a. påverkan av vissa substanser.

Vägsalt har, fram tills nu, inte varit en av dem.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Fast är det där verkligen sant? I varmt vatten rör sig vattenmolekylerna snabbare än i kallt och löser därmed också saltet snabbare. Hur kan det bli värre om jag sköljer bort/neutraliserar saltet? Jag är inte kemist - så jag får väl på fingrarna alldeles strax. :)
Lite nyfiken på det med. Å andra sidan, så frigörs ju energi när nya bindningar skapas (vilket lättare sker med varmt vatten), är det nåt sånt som ger en extra dålig effekt på metallen på nåt sätt? Kemi är verkligen inte mitt gebit, ovan info googlade jag mig bara till, men man vill ju ha koll på det så man sköljer av salt från diverse fordon på bästa sätt. :)

Raderad medlem 51742

Guest
Det borde ju inte ha någon betydelse om hojen får saltstänk på sig. Ifall man bor längre norrut borde den ju då tilldraga sig renarnas intresse så att man får tvätten gratis. I annat fall kommer uncletom och slickar den... ren.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har sett hur en bildörr ser ut när några kor upptäckt att det var salt på dörren.
I princip plåtren. ?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har sett hur en bildörr ser ut när några kor upptäckt att det var salt på dörren.
I princip plåtren. ?
Den stora frågan är förstås då om vägarna är rena från salt före att kosläppet sker?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
'Smakade' på vägen (Albyvägen) idag här utanför. Vägarna här är osaltade, bara lite dammiga. Dock vill man akta sig för töande snö som rinner ut på vägen då dessa kan innehålla salt, och annat jag INTE vill smaka på.

Hur som helst petade jag i batteriet i Kawasakin i kväll, ställde klockan i displayen, sen körde jag en kvart för att rensa bromsskivorna från damm och smårost. Jag är mycket frestad att köra hoj till jobbet imorgon, men jag befarar att jag får blöta vägar här över natten.

I appen ser jag minusgrader inkommande frammåt veckan, inte bra det heller med tanke på att dom kan börja salta igen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
'Smakade' på vägen (Albyvägen) idag här utanför. Vägarna här är osaltade, bara lite dammiga. Dock vill man akta sig för töande snö som rinner ut på vägen då dessa kan innehålla salt, och annat jag INTE vill smaka på.

Hur som helst petade jag i batteriet i Kawasakin i kväll, ställde klockan i displayen, sen körde jag en kvart för att rensa bromsskivorna från damm och smårost. Jag är mycket frestad att köra hoj till jobbet imorgon, men jag befarar att jag får blöta vägar här över natten.

I appen ser jag minusgrader inkommande frammåt veckan, inte bra det heller med tanke på att dom kan börja salta igen.
Det var jävligt halt på småvägarna i morse, kantade i sidled i 55 km så det var duktigt halt..

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Fast är det där verkligen sant? I varmt vatten rör sig vattenmolekylerna snabbare än i kallt och löser därmed också saltet snabbare. Hur kan det bli värre om jag sköljer bort/neutraliserar saltet? Jag är inte kemist - så jag får väl på fingrarna alldeles strax. :)

Jag har googlat hela dagen för att hitta hard evidence.

Jag har kört mycket på vintern och alltid varit noga med att spola av. ...och alltid haft problem med trist oxidering.

Jag hade järnkoll på vilken OK GDS i stan som hade det hetaste vattnet och gav dem bassning om dom försökte dra ner sin termostat.

Men, jag fick det förklarat för mig en dag på följande vis: med varmt eller hett vatten löser förvisso saltet, eller möjligen "jonbindningar" (don't shoot) upp sig snabbare. Men, det skapas nya, mindre föreningar på detta viset som tränger djupare ner i porer och ojämnheter och stannar kvar där för att göra sitt smutsiga arbete.

Alltså: spolar man med varmt vatten måste man jobba mycket mer och längre, speciellt på naken metall. Släta, lackerade ytor är lättare skölja med varmvatten för att få rena.

Så fick jag det förklarat för mig för något 10-tals år sedan. Och då kunde man också hitta belägg för tesen på internet.
Så icke längre.
Men, rent empiriskt anser jag mig märka mindre av trist oxidering sedan jag slutade skölja varmt.

Den optimala metoden att få undan / neutralisera vögsaltet skall förövrigt vara att INTE gå på med högtryck först.
Detta för att slippa att strålen blåser in saltet till svåråtkomliga ställen.

Istället skall man skumma ner hojen med "syraschampoo" och låta detta ligga kvar på några minuter innan man blåser av allt med högtryck igen. Tanken är att man då även blåser in neutraliserade skum på de svåråtkomliga ställena.

"Syraschampoo" låter brutalt, men det skall inte vara mycket under neutralt för att ge effekt.

...har jag hört. Aldrig provat själv.

Och sedan är det bara att låta hojen torka och sätta igång med tactil-linguametoden för att checka resultatet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin