Salus ansvar är bluff

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
När jag hade hojen helförsäkrad hos Sveland ersattes bara hjälmen, resten av utrustningen gick på hemförsäkringen. I fail to see the bluff, en helförsäkring gäller hohen, inte kläderna du har på dig.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
När jag vurpade fick skickade jag bara en bild på mitt kvitto på hojkläderna till salusansvar och dagen efter satte dom in pengar.

Samma sak här.. Skickade in bild på kläderna och de kvitton jag hade.. Inget strul alls! Hemförsäkring och olycksfall hade jag i TryggHansa som däremot var grymt struliga :confused:
Det är dock ett par år sedan nu..

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Samma sak här.. Skickade in bild på kläderna och de kvitton jag hade.. Inget strul alls! Hemförsäkring och olycksfall hade jag i TryggHansa som däremot var grymt struliga :confused:
Det är dock ett par år sedan nu..

Klotade lite så att ställ och hjälm inte var jättesnyggt....

Ringde TH där jag har hemförs, behövde inte ens visa kvitto !!
Dem betalade ut så glatt så :tummenupp

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det lönar sig att jämför Mc försäkringen, billigt är bra men inte alltid ersättningsbar, lol, läs lite gärna villkorna på försäkringen.
Det är lättare att hitta det man vill i villkorna om man vet vad men söker.
Jag använder mig billigmcförsäkring.se dåo då om jag behöver hjälp, de bra på villkorna med, de jämför några bra billiga försäkringsbolag och hr samlat deras villkor på siten oxå.

Tips är att gå in på försäkringsbolagens hemsida och läs lite i deras villkor, det tar lite extra tid men det lönar sig i slutet.

Honda sbr ?
nej det luktar skunk om denna användaren.
Jag skulle aldrig i livet sätta mig och leta försäkring med insplanet när det gäller hojen eller olycksfall osv.

så nej tack till insplanet.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det hela var skrivet med lite ironi :tungan

Fast det kan även ligga en frågeställning i det hela om det just nu handlar om trasiga kläder och man inte gått sönder varav svaret lär kunna bli nej för att man inte uppfyllt följande krav:

"Året Runt-försäkringen ställer krav på att
förare och passagerare ska använda hjälm,
av oss godkänd skyddsutrustning samt
skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk"

https://www.salusansvar.se/Documents/Produktblad/egendom/mc/MC-forsakring-SalusAnsvar.pdf

KMM

Kampen Mot Mänskligheten
Gick med
28 May 2003
Hoj
Kawasaki Z750 2008
Ja tror personen i fråga inte vill visa sitt riktiga nick. De e väl ok o va lite anonym på nätet. Dom flesta känner ju varandra på sh... :tuttar

Har man åsikter man inte vågar stå för, bör man hålla igen kakintaget..

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hur är texten utformad som gör att de inte behöver ersätta hojen vid en omkullkörning?

:confused:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag har aldrig fattat vad en hemförsäkring har med ett mc ställ att göra?
Får inte den kopplingen att gå ihop.

Fick ut pengar för alla mina kläder på min TRAFIKFÖRSÄKRING vilket borde vara den försäkringen man får ut ersättning på då man är i TRAFIK...vurpad inte hemma i lägenheten direkt

(inga kvitton! skickade in grejjorna till bilsport & mc...inget snack)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Denna var ju annars rätt bra..

Maskinskada: Du får ersättning för skador som påverkar motorcykelns funktion
– motor, startmotor, kraftöverföring
med mera. Maskinskada gäller året runt.
SjälvriSk: 2 000 kr.
OBS! Du får ersättning om din motorcykel är högst 3 år och har körts högst
50 000 mil

Dock står det 50 000 km i vilkoren :rolleyes:

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition

Fick ut pengar för alla mina kläder på min TRAFIKFÖRSÄKRING vilket borde vara den försäkringen man får ut ersättning på då man är i TRAFIK...vurpad inte hemma i lägenheten direkt

Hmm skumt, för Bilsport&mc har inte så man kan teckna endast TRAFIKFÖRSÄKRING. Endast halv eller hel.
Plus att på en trafikförsäkring så täcker det endast all annan skada som kan uppstå på annans egendom eller fordon vid en olycka. Man får med andra ord inte ut en spänn för ens egna grejer/fordon.:va

Men håller du fortfarande fast vid dit påstående så e jag jätte ivrig att få tag i telnr till den på bilsport&mc som fixat detta till dig. Hade varit supernice och kunna teckna en billig trafikförsäkring och ändå få ut cash vid en olycka eller liknande:tummenupp

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050

Låter mer som om motparten var vållande i kollisionen som du var inblandad i och du fick ersättning via motpartens trafikförsäkring.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Låter mer som om motparten var vållande i kollisionen som du var inblandad i och du fick ersättning via motpartens trafikförsäkring.

Singelolycka där jag gick omkull ensam.

Hade halvförsäkring men utrustningen gick på trafiken. Fick så klart inget för delarna på mc. Skickade som sagt in all utrustning och vad jag betalat nypris samt när jag köpte. Inga kvitton

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk

Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kanske någon som skrivot det innan och jag missade det....men är det ej självklart att ALL utrustning ska ersättas????. trots allt så kräver ju försäkringsbolagen idag att man ska ha godkänd utrustning på sig när man kör. dom borde ju ej kunna kräva att man ska ha utrustning om dom ej ersätter det????...

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Singelolycka där jag gick omkull ensam.

Hade halvförsäkring men utrustningen gick på trafiken. Fick så klart inget för delarna på mc. Skickade som sagt in all utrustning och vad jag betalat nypris samt när jag köpte. Inga kvitton

Sent from my X10 TripNMiUI-IRIS using Tapatalk

Du har rätt! Var tvungen att gå in och läsa Salus Ansvars mc villkor och på sid 14 Punk 6. https://www.salusansvar.se/Documents/Villkor/egendom/motorcykel/Villkor_Motorcykel-SalusAnsvar.pdf står det att Salus betalar en del skador utöver TrafikSkadeLagen, bl.a. MC-utrustning. Bara att gratulera!

Gick in i LF:s villkor men kunde inte hitta ngt motsvarande. Tittaade iofs inte jättenoga så jag kan ha missat...

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife